, czwartek 4 czerwca 2020
Historia wyścigów motocyklowych w Cieszynie
Pierwsze wyścigi motocyklowe w Cieszynie odbywały się już w okresie międzywojennym. W obu częściach podzielonego miasta na trasę wyruszała polska i czeska elita motocyklowa. fot: fotopolska.eu



Dodaj do Facebook

Historia wyścigów motocyklowych w Cieszynie

SM/MOTOBROTHERS
Historia wyścigów motocyklowych w Cieszynie

fot. fotopolska.eu


Historia wyścigów motocyklowych w Cieszynie

fot. fotopolska.eu


Historia wyścigów motocyklowych w Cieszynie

fot. fotopolska.eu


Historia wyścigów motocyklowych w Cieszynie

fot. fotopolska.eu


Historia wyścigów motocyklowych w Cieszynie

fot. fotopolska.eu

15 września 2013 roku cieszyński Klub MotoBrothers, po 50 latach przywrócił tradycje ulicznych wyścigów motocyklowych, organizując wyścig na czas "O Błękitna Wstęgę Cieszyna". Wzięło w nim udział ponad 60 zawodników. Aktualnie trwają przygotowania do drugiej edycji wyścigu - tym razem "O Błękitną Wstęgę Olzy". Impreza odbędzie się 24 sierpnia na ulicy Ładnej Bocznej w Cieszynie.

Pierwsze wyścigi motocyklowe w Cieszynie odbywały się już w okresie międzywojennym. W obu częściach podzielonego miasta na trasę wyruszała polska i czeska elita motocyklowa.

Także po II wojnie światowej, a dokładnie od 1958 r. corocznie w Cieszynie i Czeskim Cieszynie odbywały się wyścigi motocyklowe "O błękitną wstęgę Olzy”. Pętla o długości 3200 m prowadziła z Mostu Wolności na polską stronę miasta, następnie przez Most Przyjaźni, ul. Główną na dworzec i ponownie na Most Wolności. Wówczas popularne zawody obserwowało nawet dwadzieścia tysięcy widzów.

W roku 1959 Czechosłowacy zapowiadali udział w wyścigu takich sław jak Ruzicka z Brna oraz Fari, czołowy reprezentant. W drugim ulicznym wyścigu motocyklowym "O błękitną wstęgę Olzy" uczestniczyło 24 zawodników. W zawodach występowały także kobiety.

Polski Związek Motorowy również delegował dobrych i czołowych asów polskiego sportu motocyklowego. Podczas zmagań mieszkańcy czeskiego i polskiego Cieszyna szczelnie zapełnili wszystkie miejsca wokół trasy na ulicach obu miast. Przepełnione autobusy i pociągi przewoziły do Cieszyna tysiące kibiców, którzy liczyli na wielki udział bielszczanina Gintere Henka. Popisowe akrobacje motocyklowe, które demonstrowane były przez czechosłowackich zawodników w przerwie podczas poszczególnych wyścigów, dostarczały nie lada wrażeń dla zgromadzonej ponad 50 tysięcznej widowni. Niestety zawodnicy zza południowej granicy posiadali (Jawy) maszyny, które były przystosowane do dużych szybkości, były oprofilowane i technicznie przewyższały sprzęt Polaków.

W kategorii 250 ccm zwyciężył zdecydowanie Franciszek Bartos, a czołowe miejsca zajęli także czechosłowaccy zawodnicy. W kategorii powyżej 250 ccm Czechosłowacy starowali na Jawach, a Polacy na Nortonach i innych markach motocykli. Na najwyższym podium znowu triumfował Franciszek Bartos. Po wyścigu zadawano pytania, dlaczego taka maszyna jak "Junak", która ustanowiła rekord Polski, nie brała udziału w zawodach.

W trzecim wyścigu, który odbył się 25 lipca, podczas ulewnego deszczu, w kategorii motocykli 125 ccm zdecydowanym zwycięzcą został Franciszek Bartos, który przyjechał przed Polakami: Władysławem Kaczanowskim i Józefem Sulickim.

W kategorii powyżej 250 ccm tym razem triumfowali Polacy. Pierwszy linię mety przeciął Stanisław Kanas z "Kolejarza” Opole, drugi był Jan Henek z "AP" Katowice, a dopiero na 3 miejscu znalazł się Stanisław Klatil zawodnik z Czechosłowacji. W sumie jednak tamtejsze zawody wygrali Czechosłowacy, stosunkiem punktów 82:117. Tym samym zagarnęli nagrodę w postaci "Błękitnej Wstęgi Olzy".

W wyścigu, który odbył się 30 kwietnia 1961 roku, Polacy triumfowali w kategorii 500 ccm. Pierwsze miejsce na motocyklu Norton 500 zajął Stanisław Kanas z Opola. Drugi na Jawie był Józef Hejsmala z Brna, a trzeci Jerzy Molin z Opola na motocyklu Norton 500. W zawodach tych wystartowało 13 zawodników, z których wyścig ukończyło tylko 7.

Szóste uliczne wyścigi motocyklowe "O błękitna wstęgę Olzy" zakończyły się pełnym sukcesem zawodników z Czechosłowacji. Trasa prowadziła po zamkniętej pętli, przez oba mosty na Olzie. W punktacji zespołowej Czechosłowacy zdobyli 155 punktów, a Polacy tylko 104. Najciekawszą konkurencją był wyścig "dwustupięćdziesiątek," triumfował w nim Slaviczek. Najlepszym z Polaków był Mankiewicz, który zajął dopiero 5 miejsce. Po raz pierwszy na tej imprezie odbyły się również wyścigi samochodowe, w których wygrali Polacy, pokonując automobilistów z Czechosłowacji. Najlepszy czas na Wartburgu osiągnął Wejner (Polska), na drugim miejscu znalazł się Bartkowiak na Simce (Polska). Zawodom przyglądało się ponad 10 tysięcy widzów po obu stronach Olzy.

Warto dodać, że uliczne wyścigi motocyklowe odbywały się również pod hasłem "Szukamy talentów", które 8 października 1961 zostały podniesione do rangi III eliminacji do Mistrzostw Polski.

Autorem tekstu są członkowie Klubu MotoBrothers, którzy przygotowali go na podstawie materiałów udostępnionych przez Książnicę Cieszyńską. Zdjęcia udostępnione zostały przez portal fotopolska.eu.

Komentarze: (3)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Pan Zasada chyba na motocyklach nie jeździł... więc jeśli będzie to artykuł o wyścigach samochodowych możemy się wówczas wypowiadać ;D pozdrawiam.

zapomniales o kierowcy Zasadzie ktory kosil czechow na steyr puchu

Redaktorze jesli masz zamiary do wspomnien zapytaj starych cieszyniakow.Duzo niejasnosci w Twoim artykule.Zapomniales o kierowcy Zasadzie ktory byl bezkonkurencyjny na Steyr Puch.Czesi byli tlem na swoich Szkodach.Powodem zaniechania wiscigu byl wypadek na ulicy Michejdy[Ginter Henek na pozyczonej Jawie od Czechow,pekla rama].poszkodowanym jesli sie nie myle byl Andrzej Sulzycki]

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama