Co robić z wolnym czasem ?
Choć na co dzień nie zadajemy sobie pytania o czas, to jednak czas jest bardzo ważną kategorią w naszym życiu. To jak wykorzystujemy dany nam czas wpływa na jego jakość. Wszyscy jesteśmy od niego zależni, żyjemy w konkretnym czasie, określony czas wytycza bieg naszego życia. Dobrze jest kiedy zdobywamy pożądane umiejętności i kompetencje we właściwym czasie, ponieważ to warunkuje nasz harmonijny rozwój i wpływa na jakość naszego życia, szczęście, poczucie spełnienia.
Człowiek jako istota twórcza i kreatywna traktuje też czas jako wyzwanie. Sprzeciwiając się upływowi czasu, podejmujemy walkę z nim, za wszelką ceną staramy się go zatrzymać, a zwłaszcza skutki jego przemijania. Te próby podejmowane są między innymi przez medyków, biologów, chemików, farmaceutów, kosmetologów.
O tym jak ważny jest dla nas czas widać chociażby w nauce. Jest to kategoria problemowa podejmowana przez naukowców z różnych dziedzin nauki. Zajmują się nim zarówno fizycy, filozofowie, kulturoznawcy, jak i pedagodzy. Nasz stosunek do czasu zmieniał się w biegu dziejów – zmienia się również w biegu ludzkiego życia. Weźmy choćby jedną z aktywności ludzkich – uczenie się. Czy z perspektywy dziejów, czy z perspektywy jednostkowej biografii widzimy, jak zmieniał się stosunek do nauki. Nikt już dzisiaj nie kwestionuje faktu, że uczymy się przez całe życie. A słynne przysłowie „na naukę nigdy nie jest za późno”, znajduje chociażby swoje potwierdzenie w edukacyjnym boomie, jaki obserwujemy na Uniwersytetach Trzeciego Wieku, gdzie seniorki i seniorzy nie tylko chętnie uczestniczą w wykładach, ale z powodzeniem uczą się języków obcych, poznają nowe media. Nikt dzisiaj nie kwestionuje, że człowiek uczy się przez całe życie, a przecież nie zawsze było to oczywiste i powszechne. Rzeczywistość społeczna, tworzone przez nas instytucje mają nas w tym wspierać. I to nie tylko te, które w sposób oczywisty wiążą się z oświatą: przedszkola, szkoły, uczelnie, ale również instytucje kultury: domy kultury, centra, muzea, teatry mają w swojej ofercie edukację kulturalną.
Powróćmy zatem do naszego pytania co robić z czasem, zwłaszcza tym wolnym od obowiązków związanych z pracą albo wynikających z rytmu codzienności? Bez wątpienia należy go w sposób twórczy wykorzystać. Można, jak pisałam wcześniej, postawić na samorozwój – podnoszenie własnych kompetencji i umiejętności: edukacyjnych, językowych, kulinarnych, ale również sportowych. Można także zadbać o rozwój duchowy – oddać się lekturze, porwać muzyce czy zatopić w historie pokazywane w kinie. Szczęśliwie, współczesność ofertuje nam ogrom atrakcji, zarówno tych na wyciągnięcie ręki, w przestrzeni wirtualnej jak i w przestrzeni rzeczywistej miast i miasteczek, gdzie każdy zależnie od gustów i potrzeb jest w stanie znaleźć coś dla siebie.
Jedynym problemem może być wybór jak spędzić wolny czas. Co z ogromu oferowanych propozycji wybrać, i zrobić to tak, by nie zmarnować wolnych chwil na kanapie zastanawiając właśnie nad najlepszą dla nas atrakcją. Czasem rada przewodnika – animatora kultury jest w tym wyborze decyzji niezbędna!
Spędzajmy zatem wolny czas w sposób twórczy i aktywny, sami lub z bliskimi i przyjaciółmi, a przy tym uczmy się, doświadczając kulturę. Do tego zachęcamy czytelników „Gazety Codziennej”, a czas majówek bez wątpienia temu sprzyja. Choć pogoda w tym roku niekoniecznie…
Dodaj komentarz