Jedno pytanie do... dr Sylwii WronyKażdy nauczyciel z pewnością zgodzi się ze stwierdzeniem, że edukacja ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych nie należy do łatwych zadań. To wyzwanie wymagające wiedzy ale też i odpowiednich predyspozycji osobowościowych. Na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji od kilku lat staramy się sprostać tym wymaganiom dostosowując swoją ofertę edukacyjną do potrzeb rynku, patrząc przez pryzmat całościowego wsparcia dzieci i młodzieży znajdujących się w niekorzystnej sytuacji rozwojowej. Niezależnie od zmian społeczno-kulturalnych i ekonomicznych jakie zachodzą w naszym kraju Uniwersytet to miejsce kojarzone głównie z działalnością edukacyjną skierowaną do studentów. Myślę jednak, że nasz wydział w środowisku lokalnym, w świadomości nauczycieli wpisuje w swoje zadania nie tylko samą edukacją osób, które w przyszłości będą pracować z osobami niepełnosprawnymi. Przede wszystkim staje się miejscem aktywizacji zawodowej ich samych. Nasze działania ukierunkowane są od wielu lat na łączeniu teorii z praktyką. Przebiegają one dwutorowo. Z jednej strony to my jako kadra akademicka staramy dzielić się najnowszymi informacjami ze świata nauki z drugiej strony działamy na rzecz samych dzieci niepełnosprawnych i pokazujemy jak łączyć teorię z praktyką. W powiecie cieszyńskim mamy wiele dobrze funkcjonujących placówek, w których dzieci i młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych zdobywa wykształcenie i wsparcie dla własnego rozwoju. Pracujący tam nauczyciele dysponują ogromną wiedzą pragmatyczną zdobywaną latami doświadczeń. Nie mniej jednak każda wiedza wymaga uzupełnienia lub odświeżenia. Jako środowisko naukowe udostępniamy nasze wyniki badań, które dotyczą konkretnych placówek z regionu powiatu cieszyńskiego. Podejmujemy działania mające na celu wizyty osób z całego świata, które dzielą się swoimi doświadczeniami z pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Przykładem była międzynarodowa konferencja z wczesnej interwencji zorganizowana w zeszłym roku, gdzie przedstawiciele placówek edukacyjnych z powiatu cieszyńskiego mogli wysłuchać informacji dotyczących, np.: najnowszych osiągnięć z zakresu wczesnego wykrywania autyzmu u dzieci już w 3 miesiącu ich życia. Tak wczesna diagnoza to temat w Polsce wciąż mało podejmowany. Inne działania to nasza oferta studiów podyplomowych: oligofrenopedagogiki, wczesnego wspomagania rozwoju czy przygotowywane obecne te dotyczące kształcenia uczniów z autyzmem i Zespołem Aspergera. Te ostatnie powstają właśnie na zapotrzebowanie zgłoszone przez samych nauczycieli. Wymiana doświadczeń na naszym uniwersytecie, jak każdy dobry dialog przebiega płynnie w obie strony. Należy podkreślić fakt, iż my jako teoretycy, również korzystamy z potencjału nauczycieli z powiatu cieszyńskiego. Przykładem są liczne praktyki studenckie i tutoring studentów na kierunku oligofrenopedagogika z arteterapią oraz edukacja osób niepełnosprawnych z artoterapią. Wówczas to oni stają się tą grupą, która wspiera nas w edukacji przyszłych nauczycieli uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Na początku wspominałam o dwutorowości naszych działań z jednej strony dialog z nauczycielami z drugiej praktyczne działania skierowane do dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wyjątkowym wydarzeniem jest Dzień Godności organizowany już po raz VI, gdzie cała uczelnia zmienia się w miejsce, gdzie każdy uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych znajdzie coś ciekawego dla siebie. To sprawdzian dla nas jak i dla naszych studentów z „praktycznego działania”.
|
reklama
|
Swietna fotka jak z kroniki kryminalnej 997.
Dodaj komentarz