, środa 22 listopada 2017
Czy kawa może być zdrowa?
Kawa to obecnie jeden z najpopularniejszych napojów na świecie. fot: mat.pras.



Dodaj do Facebook

Czy kawa może być zdrowa?

Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy "Być Razem"
Kawa to obecnie jeden z najpopularniejszych napojów na świecie, co więcej zainteresowanie nią nie maleje, a wzrasta. Ludzie coraz częściej interesują się nie tylko samym spożywaniem, ale także alternatywnymi metodami parzenia kawy. Jednak przeciwników "małej czarnej" także nie brakuje, zwracają oni uwagę na jej uzależniające właściwości, czy też czarny kolor przebarwiający szkliwo zębów. Wyniki większości badań pokazują jednak więcej zalet niż wad wynikających ze spożywania kawy.

Głównym składnikiem kawy jest kofeina – odpowiada za działanie pobudzające, ponieważ wpływa na ośrodkowy układ nerwowy oraz korę mózgową, aktywuje także receptory dopaminy. Dzięki temu kofeina zwiększa sprawność myślenia, niweluje zmęczenie, a także poprawia nastrój. To jednak nie wszystko, powoduje ona także rozszerzenie naczyń krwionośnych i lepsze ukrwienie oraz dotlenienie tkanek, działa także stymulująco na ośrodki oddechowy, naczynioruchowy i nerwu błędnego. W XIX wieku kawa była zalecana osobom cierpiącym na astmę, ponieważ kofeina rozszerza drogi oddechowe.

Czy zauważyliście, że kawa jest składnikiem bardzo wielu suplementów wspomagających odchudzanie? To dzięki kofeinie, która jest jedną z bardzo niewielu naturalnych substancji o udowodnionym działaniu odchudzającym. Wpływa ona na rozkład tłuszczów w tkance tłuszczowej, wspomaga przemianę materii i stymuluje wydzielanie soku żołądkowego. Stosunkowo niedawno przeprowadzono badania, których wynik wskazywał, iż kawa obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Nie jest jeszcze jasne który składnik kawy odpowiada za ten proces, badacze podejrzewają jednak, że może to być spowodowane jednym z dwóch wariantów: kawa powoduje przyspieszenie metabolizmu glukozy lub zwiększa tolerancję na insulinę.

Ważny dla osób chcących dbać o linię jest również fakt, że po wypiciu filiżanki kawy w naszej krwi wzrasta poziom glukozy – dzięki temu czujemy się syci i nie mamy ochoty sięgnąć po przekąskę. Należy pamiętać jednak, że kawa to używka i stosowanie jej w bardzo dużych ilościach może wywołać niepożądane skutki. Nie powinniśmy przekraczać ilości 4 filiżanek kawy rozpuszczalnej, 3 filiżanek kawy mielonej dziennie. Jeśli zależy nam na zmniejszeniu lub utrzymaniu obecnej wagi, nie powinniśmy także dodawać do kawy słodkich syropów, posypek, śmietanki czy nawet cukru.

Artykuł powstał w oparciu o pracę Magdaleny Manieckiej: "Pozytywny wpływ picia kawy na ludzkie zdrowie", na potrzeby realizacji projektu „Fabryka Zdrowia” realizowanego przez Stowarzyszenie Pomocy Wzajemnej „Być Razem”. Projekt dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego.

Komentarze: (1)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Super artykuł :-) Dla tych którzy, chcą jeszcze poszerzyć swoją wiedzę polecam bloga Michała Sochy http://kawowy.guru/kawa-na-zdrowie/ :-) Jest to wspaniały blog, z którego można się wiele dowiedzieć.
Autor wspomnianego bloga także prowadzi własną palarnię kawy https://singleorigin.pl/ :-) Tam można kupić najpyszniejsze kawy z całego świata :-)

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama