, poniedziałek 9 grudnia 2019
Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej: Nowy, przyszłościowy kierunek na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie
Tworzenie gier to biznes, który niewątpliwie jest przyszłością.  fot: Agnieszka Kaczmarczyk



Dodaj do Facebook

Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej: Nowy, przyszłościowy kierunek na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie

AGNIESZKA KACZMARCZYK
Już od października kandydaci na studia będą mogli kształcić się na nowym kierunku. Uniwersytet Śląski w Cieszynie zaprasza chętnych do studiowania projektowania gier i przestrzeni wirtualnej.

Gry komputerowe na całym świecie sprzedają się w milionach egzemplarzy. Przestają być tylko elementem rozrywki. Są nowymi mediami, kreują mody, sposoby uczenia się, socjalizacji. Znajdują zastosowanie w różnych dziedzinach m.in. szkoleniach wojskowych. Tworzenie gier to biznes, który niewątpliwie jest przyszłością.

Kierunek otwarty w Cieszynie, jest częścią większego projektu Uniwersytetu Śląskiego: Studiów w zakresie Produkcji Rozrywki Interaktywnej, w skrócie SPRINT. Założeniem studiów SPRINT będzie wypuszczenie na rynek absolwentów, wyspecjalizowanych w czterech różnych dziedzinach, którzy będą umieli ze sobą współpracować - od tworzenia gry po jej sprzedaż. I tak m.in. Wydział Informatyki i Nauki o Materiałach ma nową specjalność na kierunku informatyka: Programista gier komputerowych. Wydział Filologiczny na kierunku filologia, w ramach specjalności filologia angielska: Projektowanie rozrywki interaktywnej oraz lokalizacja gier i oprogramowania, a Wydział Artystyczny w Cieszynie nowy kierunek: Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej.

Na temat nowego kierunku na cieszyńskiej uczelni rozmawiamy z prof. zw. Małgorzatą Łuszczak, dyrektor Instytutu Sztuki Wydziału Artystycznego w Cieszynie.

- Bardzo istotnym elementem kształcenia musi być umiejętność współpracy i pracy w zespole. Grafik komputerowy musi umieć pracować z programistą, w związku z tym równolegle na różnych wydziałach UŚ powstają kierunki, specjalności, bądź specjalności na prawie kierunku, na których jednocześnie będziemy kształcić ludzi, którzy będą się grami zajmować tworząc je, jak również promując. Kształcenie będzie dotyczyć nie tylko gier, ale całej rozrywki interaktywnej.

Czego będą się uczyć studenci kierunku w Cieszynie?
- Siatka zajęć, która powstała, była konsultowana z firmami, które tworzą gry. Program specjalności "Grafika komputerowa gier" łączy w sobie zarówno kompetencje z zakresu grafiki artystycznej i projektowania graficznego, znajomość warsztatu grafiki komputerowej i nowoczesne technologie projektowania gier. Blok przedmiotów ogólno-artystycznych m.in. rysunek, blok przedmiotów dotyczących m.in. programowania, animacji komputerowej 3D, operowania kadrem, mechanika postaci i obiektów. Nie zabraknie zajęć z psychologii, praw autorskich, historii gier, czy antropologii. W Cieszynie, w tej chwili koncentrujemy się na grach, ale nazwa tego kierunku jest bardzo szeroka, być może powstaną w przyszłości inne, nowe specjalności.

Czego oczekujecie od kandydatów?
- Wymagania są dość duże. Studenci wiele się nauczą i odbędą praktyki. Nie są to łatwe studia i naprawdę trzeba tego chcieć. Dlatego, osoba chcąca studiować na tym kierunku, musi być zainteresowana grami, grafiką i dokładnie wiedzieć, czego chce.

Jakie są kryteria przyjęcia na kierunek?
- Konkurs świadectw, przegląd i ocena teczek z pracami plastycznymi i multimedialnymi o różnorodnej tematyce, stanowiących dotychczasowy dorobek kandydata. Mogą to być różne realizacje. Najważniejsza jednak będzie rozmowa kwalifikacyjna, w trakcie której, dowiemy się, czym kandydat się interesuje, co robi. Do dyspozycji kandydata będzie sprzęt, na którym będzie można uruchomić swoje prace, prezentacje.

Ile osób będzie mogło od października studiować na nowo otwartym kierunku?
- Będzie to grupa od 18 do 25 osób.

Jaką pracę będą mogli podjąć absolwenci tego kierunku?
- Przygotujemy absolwentów tak, aby po uzyskaniu tytułu licencjata, czy później magisterium, byli w pełni przygotowani do prowadzenia samodzielnej działalności w dziedzinie projektowania gier i przestrzeni wirtualnej, pracy w studiach graficznych i fotograficznych, przy produkcji filmów i animacji. Już w trakcie studiów będą mieli możliwość wykonywania projektów, które będą wykorzystywane przez poszczególne firmy.

Rynek gier komputerowych wciąż się rozwija, a specjaliści są poszukiwani. Studenci na Uniwersytecie Śląskim będą mogli nie tylko zagłębić się w świat tworzenia gier komputerowych, ale również wziąć udział w projektach artystyczno-badawczych i uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez ludzi, którzy bezpośrednio, przy produkcji takich gier, pracują.

Obecnie powstaje strona internetowa. Za kilka dni kandydaci będą mogli dokładnie zapoznać się z nowym kierunkiem. W czerwcu będzie można skorzystać również ze specjalnych dyżurów i zasięgnąć konsultacji na temat prac, rekrutacji.

Komentarze: (9)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Denerwuje mnie fakt, że nigdzie nie mogę znaleźć informacji na temat studiowania na specjalizacji "Dźwięk w grach" - na głównej stronie Wydziału Artystycznego brak danych dotyczących rekrutacji, planu zajęć, nic. Zupełnie jakby kierunek wymarł..
Na stronie UŚ udało mi się dokopać do szczegółów, ale nadal nie znam listy przedmiotów, a szkoda.
Absolwenci tej specjalności to jakieś białe kruki, zaczynam się zastanawiać czy w ogóle istnieją :/

Nie sugerujcie się takimi komentarzami wszytko wiedzących sceptyków. Jestem studentem drugiego roku PGiPW i te studia to dla mnie strzał w 10-tkę. Concept art, character design, modelowanie 3d, silniki graficzne, praktyki zawodowe i ludzie z branży.

Twórcą kierunku zależy na studentach, a Cieszyn to świetne miasto do studiowania. Warto rozważyć na poważnie ten kierunek, ale trzeba samemu dużo dać od siebie. Ja osobiście bardzo polecam.

Hahaha, idźcie na takie studia, róbcie gry w javie, co i tak jest szczytem wiedzy, którą wyuczeni profesorkowie potrafią przekazać. Prawda jest taka, że każda większa firma albo ma swój silnik, albo wykorzystuje już sprawdzone technologie. Wątpię, aby przez całe studia ci nieszczęśnicy zaglądnęli do kodu np takiego unity3D. ŚMIECH NA SALI!!!

Czytanie z zrozumieniem się kłania... to nie są studia z programowania silników gier tylko grafiki komputerowej, animacji i projektowania gier, a to inna brożka. Tak czy siak gdzieś trzeba nabyć podstawy, a reszta już przyjdzie sama jeżeli spodoba Ci się ta tematyka.

do PS !!! Jeśli tak jest jak mówisz, to daj znać dziennikarzom lokalnych mediów, niech się okaże co jest warty ten kierunek w Cieszynie i czy naprawdę jest to pic na wodę. Jeśli tak to szkoda gdyż miałem nadzieje, że ten kierunek będzie dobrym wyznacznikiem rozwoju tutejszych wydziałów.

Buhahaha! :D jak ktoś to zna od strony organizacyjnej to się tylko szeroko uśmiechnie czytając np. o konsultowanej siatce godzin etc. Lipa na maksa!

brawo! wreszcie jakiś rozwojowy kierunek!

no ciekawe kto tam będzie uczył? Chętnie poznam listę tych specjalistów

Fajna sprawa!!!

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama