, piątek 19 kwietnia 2024
Gra miejska: Ks. Szersznik na tropie zaginionej biblioteki
Dawny Cieszyn, jego klasztory i ich biblioteki będą bohaterami atrakcji przygotowanych przez Książnicę Cieszyńską z okazji tegorocznej Nocy Muzeów. Na zdjęciu fragment planu perspektywicznego miasta Cieszyna sprzed 1789 r. Oryginał w zbiorach jednego ze współorganizatorów gry - Muzeum Śląska Cieszyńskiego. fot: mat. pras.



Dodaj do Facebook

Gra miejska: Ks. Szersznik na tropie zaginionej biblioteki

WOJCIECH GRAJEWSKI
Gra miejska: Ks. Szersznik na tropie zaginionej biblioteki

Dziesiątki roześmianych twarzy zwiastuje kolejną świetnie zapowiadającą się historyczną grę miejską Książnicy Cieszyńskiej. Na zdjęciu w strojach historycznych występują wolontariusze z Transgranicznego Centrum Wolontariatu, wcielający się w cieszyniaków wspierających powstanie styczniowe, biorący udział w organizacji zeszłorocznej gry: "Śladem bohaterów /1863/". fot. mat. pras.

W piątek 23 maja w godzinach wieczornych mieszkańcy Cieszyna i Śląska Cieszyńskiego będą mogli wziąć udział w organizowanej przez Książnicę Cieszyńską wyjątkowej grze miejskiej, będącej jedną z atrakcji Cieszyńskiej Nocy Muzeów, zatytułowanej: "Ks. Szersznik na tropie zaginionej biblioteki /Cieszyn AD 1776/".

Roku Pańskiego 1776 do Cieszyna po latach studiów wraca młody ks. Leopold Jan Szersznik. W czasie jego długiej nieobecności w mieście zaszły duże zmiany. Decyzją papieża i cesarza zlikwidowany został zakon jezuitów. Cały jego majątek, ruchomy i nieruchomy, przejęło państwo austriackie. Na miejscu okazuje się jednak, iż duża część skarbów klasztoru, w tym większość cennego księgozbioru, przepadła i nikt nie wie, gdzie się znajduje. Młody Szersznik, będący wychowankiem i nowicjuszem jezuitów, nie może pogodzić się z tym faktem. Rozpoczyna prywatne śledztwo, mające wyjaśnić co stało się z książkami cieszyńskich jezuitów, wśród których znajdowały się także prawdziwe skarby kultury duchowej jego rodzinnej ziemi. W poszukiwaniach nie jest osamotniony. Może bowiem liczyć na swoich uczniów - elitarną grupę młodzieży z tutejszego gimnazjum. Nie mają oni jednak wiele czasu, gdyż, jak niesie wieść, część skarbów zdołano już wywieźć za granicę...

Zarys akcji gry miejskiej, rozpoczynającej cykl: "Na tropie tajemnic dawnego Cieszyna".

Nawiązująca do wydarzeń historycznych gra przeniesie jej uczestników w realia Cieszyna ostatniej ćwierci XVIII w., przywołując pamięć o chlubnej działalności ks. Leopolda Szersznika dla ratowania cieszyńskiego piśmiennictwa, a także o historii oraz roli cieszyńskich zakonów i ich bibliotek w życiu lokalnej społeczności.

Uczestnicy gry przeniosą się blisko 250 lat wstecz, by wraz z ks. Leopoldem Janem Szersznikiem wyjaśnić zagadkę losów miejscowej biblioteki ojców jezuitów. W czasie jej trwania, poznają oni nie tylko tajemnice dawnych cieszyńskich klasztorów i ich bibliotek, ale też wiele innych... Podróż do roku 1776 będzie dla nich, nie tylko okazją przeżycia przygody, ale też - wyjątkowej lekcji historii, gdyż poznają oni Cieszyn, jakim był on przed trzęsieniami ziemi i wielkim pożarem miasta, które zniszczyły go, odmieniając nie do poznania.

Osoby, które zdecydują się wziąć udział w grze, dysponując planem ówczesnego miasta, odwiedzą poszczególne historyczne lokalizacje, próbując zdobyć informacje o zaginionej bibliotece cieszyńskich jezuitów, poznając przy tym różne, niekiedy mroczne tajemnice przeszłości… Będą się musiały przy tym wykazać nie lada umiejętnościami i wiedzą, wykonując kolejne czekające ich zadania, rywalizując o uznanie w oczach ks. Szersznika, zasłużyć na pochwały i nagrody. Na wszystkich biorących udział w zabawie czekają upominki, a na jej zwycięzców - atrakcyjne nagrody. Trzy główne, równorzędne nagrody zostaną wręczone zespołom, które podczas gry zdobędą największą liczbę punktów. W razie równej ilości punktów nagrody zostaną rozlosowane między zespoły, które zdobyły najwyższą liczbę punktów. Dodatkowa, specjalna nagroda wręczona zostanie bibliotece szkolnej, tej szkoły, której podopieczni otrzymają największą liczbę punktów.

Towarzysząca Nocy Muzeów - gra miejska, skierowana jest głównie do młodzieży i rodzin - rodziców z dziećmi. Trwająca ok. 1,5 godziny gra będzie miała charakter otwarty, będą w niej mogli wziąć udział wszyscy chętni, którzy zgłoszą się w kilkuosobowych zespołach w godz. 19.00-21.00 w Książnicy Cieszyńskiej. Z uwagi jednak na ograniczoną liczbę drużyn zaleca się wcześniejszą rejestrację, pod telefonem: 798 590 639 lub adresem grajewski@kc-cieszyn.pl. Ważne aby osoby nieletnie uczestniczyły w grze wraz z rodzicami lub prawnymi opiekunami, bądź posiadały ich pisemną zgodę na samodzielny udział. Jej wzór dostępny jest na stronie www.kc-cieszyn.pl. Tam też znajduje się regulamin gry.

Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama