, sobota 21 października 2017
Czy mieszkańcy Śląska Cieszyńskiego są kreatywni?
dr Katarzyna Marcol - adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Śląskiego fot: arch. prywatne



Dodaj do Facebook

Czy mieszkańcy Śląska Cieszyńskiego są kreatywni?

dr Katarzyna Marcol
Czy mieszkańcy Śląska Cieszyńskiego są kreatywni? Wydaje się, że bycie kreatywnym to w dzisiejszym świecie obowiązek. Bez tego przymiotu nie można odnieść sukcesu, jest się skazanym na wykluczenie zawodowe i drastycznie zmniejszające się grono znajomych na Facebooku. Trzeba być kreatywnym! - przekonują nas autorzy poradników i profesjonalni coachowie.

Kreatywność to słowo-klucz, które pojawia się w różnych kontekstach naszego życia. Wystarczy spojrzeć na ogłoszenia o pracę, gdzie pracodawcy poszukują osób kreatywnych, choć przecież nie istnieje żaden standardowy sposób pomiaru poziomu kreatywności. W dobie trudności ze znalezieniem dobrego pracownika już nawet sam pracodawca powinien być kreatywny, aby swoim oryginalnym ogłoszeniem przyciągnąć uwagę kandydata.

Trzeba wiedzieć, że kreatywność ma wiele definicji i rozpatrywana jest z różnych punktów widzenia (m.in. socjologicznego, psychologicznego, filozoficznego, ekonomicznego). Jeżeli przyjmiemy szerokie podejście do tej kwestii, wówczas można zdefiniować osobę kreatywną jako zdolną do nowatorskiego zastosowania wiedzy i umiejętności zmierzających do osiągnięcia założonego celu. Osoba taka będzie rozpoznawać nowe problemy i wyzwania, wykorzystywać zdobytą wcześniej wiedzę do kolejnych przedsięwzięć, będzie konstruktywnie reagować na istniejące lub nowe sytuacje, a nie tylko dostosowywać się do nich. W takim podejściu ważny jest ciągły proces uczenia się, doskonalenia, poszukiwania nowych rozwiązań. W zasadzie wiadomo, że są to cechy pożądane. Jak jednak je w sobie odnaleźć, pobudzić i rozwinąć? Mieszkańcy Śląska Cieszyńskiego są w tym względzie na pozycji – można tak śmiało stwierdzić – uprzywilejowanej.

Rozwijaniem kreatywności zajmują się tu bowiem zawodowo duże instytucje edukacyjne, jak Uniwersytet Śląski, oraz instytucje kultury, a wśród nich m.in. Zamek Cieszyn. W programie studiów uniwersyteckich, na kierunku etnologia i antropologia kulturowa, od trzech lat funkcjonuje specjalność „dziedzictwo kulturowe w sektorze kreatywnym”, gdzie kształci się specjalistów w zakresie upowszechniania, ochrony i innowacyjnego wykorzystania lokalnego oraz światowego dziedzictwa kulturowego w sektorze kreatywnym, m.in. w dizajnie, działalności artystycznej, w mediach, turystyce, usługach biznesu kreatywnego (modzie, grach, reklamie). Nowością proponowaną na studiach magisterskich jest specjalność „antropologia w produkcji rozrywki elektronicznej”, która powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie sektora kreatywnego w zakresie badań służących produkcji rozrywki interaktywnej. Studenci będą się uczyć innowacyjnego podejścia do problemów branży kreatywnej poprzez pracę w interdyscyplinarnych zespołach, zbadają potrzeby użytkowników rozrywki elektronicznej, rozpoznają motywacje, które mają wpływ na wybór określonego produktu. Przeprowadzą także badania terenowe, które posłużą gromadzeniu materiału źródłowego stanowiącego podstawę świata przedstawionego i fabuły gier wideo.
Działania wykorzystujące kreatywne myślenie mają często wymiar praktyczny dla samych mieszkańców Śląska Cieszyńskiego. W Cieszynie, dzięki współpracy Urzędu Miasta, Zamku Cieszyn, fundacji „Napraw Sobie Miasto” oraz z udziałem mieszkańców miasta i studentów Uniwersytetu Śląskiego, zostały przeprowadzone warsztaty, których wyniki będą stanowić podstawę projektowania przestrzeni dworca kolejowego i jego otoczenia. Wykorzystana w warsztatach metoda design thinking zakłada projektowanie przestrzeni publicznych zgodnie z potrzebami ich użytkowników, do czego niezbędne jest kreatywne podejście do problemu wszystkich uczestników procesu projektowania. Innymi słowy, kreatywność dobrze wykorzystana może służyć poprawie jakości życia mieszkańców i ułatwić przyjezdnym korzystanie z przestrzeni miejskiej.

Godnym podziwu zjawiskiem, jakie można zaobserwować na Śląsku Cieszyńskim, jest profesjonalna i atrakcyjna oferta stowarzyszeń oraz fundacji, które w swojej działalności bazują na metodach kreatywnego myślenia. Warsztaty, szkolenia i różnorodne zajęcia edukacyjne, przygotowywane z myślą o dzieciach, młodzieży, dorosłych i seniorach, zapełniają kalendarz wydarzeń na cały rok. Należy tu wspomnieć o aktywności Fundacji Wskazówka, Krytyki Politycznej, Serfenty, Dinksów, Klubu Kobiet Kreatywnych, Uniwersytetu Trzeciego Wieku, Transgranicznego Centrum Wolontariatu, Centrum Kultury i Sztuki Dwór Kossaków oraz wielu innych, w których pracują ludzie niezwykle kreatywni i zaangażowani. Gdy przyjrzymy się bliżej ofercie tych instytucji, a zwłaszcza uczestnikom spotkań, okazuje się, że kreatywność nie ma granic wiekowych, społecznych ani materialnych. To jest jej zaleta. Jest jednak jeszcze druga strona medalu - bycie kreatywnym nie przychodzi łatwo. To jest ciężka praca polegająca na wymaganiu od siebie rzeczy, o które byśmy się nie podejrzewali, ciągłym przesuwaniu granic możliwości, sprawdzaniu się w aktywności umysłowej (często połączonej z wysiłkiem fizycznym), nieustannego doskonalenia się i dokształcania. Ale jakież to satysfakcjonujące. Prawda?

Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama