, piątek 23 sierpnia 2019
Zabezpieczyli w planie środki na rewitalizację linii kolejowych
Burmistrz Cieszyna, Ryszard Macura podkreśla, że w tej sytuacji tym ważniejsze staje się wykonanie na czas węzła przesiadkowego w Cieszynie, czyli wybudowanie dworca autobusowego i remont dworca kolejowego. fot: ARC SPOT



Dodaj do Facebook

Zabezpieczyli w planie środki na rewitalizację linii kolejowych

MB
Wykonano kolejny krok wiodący do przywrócenia ruchu pasażerskiego na kolejowej linii nr 190. - Cieszy fakt, że linia łącząca Cieszyn z Katowicami jest numerem 1 na liście rankingowej projektów dotyczących modernizacji i rewitalizacji linii kolejowych przewidywanych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 - mówi burmistrz Cieszyna, Ryszard Macura.

Potwierdzają się informacje, które przedstawialiśmy z początkiem listopada tego roku. Wówczas nie było jeszcze pewne, czy modernizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Goleszów-Cieszyn zostanie uwzględniona w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014- 2020. W październikowej korespondencji z rektorem Uniwersytetu Śląskiego Wiesławem Banysiem wicemarszałek woj. śląskiego Aleksandra Skowronek informowała, że zarząd woj. śląskiego ma takie plany. To istotna zmiana, bo dotąd na tej liście był tylko projekt pn. "Rewitalizacja linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice -Cieszyn”.

Jak poinformowała w środę, 23 grudnia Renata Karpińska z Urzędu Miejskiego w Cieszynie, uchwała zarządu woj. w sprawie poszerzenia zakresu planowanych rewitalizacji kolejowych zapadła z dniem 9 grudnia. - To kolejny krok wiodący do przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii 190 łączącej Cieszyn z Bielskiem - przyznaje Karpińska. Chodzi o poszerzenie zakresu rewitalizacji linii kolejowej relacji Beniowiec-Wisła Głębce o odcinek Goleszów-Cieszyn. W liście rankingowej projektów przewidzianych do realizacji uwzględniono też drugą na Śląsku Cieszyńskim linię do rewitalizacji tj. relacji Cieszyn-Zebrzydowice.

- Uchwałą tą został przyjęty Plan rozwoju kolei w województwie śląskim; jest to dokument wdrożeniowy do Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego. Docelowo, wszystkie projekty z listy zostaną uwzględnione w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Śląskiego, co jest warunkiem ubiegania się o środki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego 2014-2020. Możemy więc przyjąć, że środki na rewitalizację tych dwóch linii zostały w planie zabezpieczone. Następny ruch leży po stronie Polskich Linii Kolejowych S.A. jako właściciela infrastruktury kolejowej i beneficjenta tych środków - wyjaśnia Karpińska.

Kiedy zatem pojadą pierwsze pociągi po zmodernizowanych liniach kolejowych na Śląsku Cieszyńskim? Na realizację przyjdzie jeszcze sporo poczekać. - Chociaż zaplanowane terminy pełnej realizacji są dość odległe - w przypadku linii Cieszyn-Goleszów jest to 2021 rok, a Cieszyn-Zebrzydowice - 2022, to jednak musimy pamiętać, że mówimy o inwestycjach kosztownych (koszt całkowity pierwszego projektu wynosi 290,8 mln zł, drugiego 94,1 mln zł) i wymagających dłuższego czasu przygotowania (prace projektowe na linii łączącej Cieszyn z Katowicami przez Goleszów mają się rozpocząć w pierwszej połowie 2016 roku) - informuje Karpińska.

Burmistrz Cieszyna, Ryszard Macura podkreśla, że w tej sytuacji tym ważniejsze staje się wykonanie na czas węzła przesiadkowego w Cieszynie, czyli wybudowanie dworca autobusowego i remont dworca kolejowego. - Cieszy fakt, że linia łącząca Cieszyn z Katowicami jest numerem 1 na liście rankingowej projektów dotyczących modernizacji i rewitalizacji linii kolejowych przewidywanych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. To dodatkowo powinno dla nas być wyzwaniem, abyśmy zgodnie z zakładanym planem mogli pod koniec 2017 roku uruchomić węzeł przesiadkowy przy ul. Hajduka w Cieszynie - mówi Macura.

Wykonanie kolejnego kroku w kierunku kluczowego połączenia kolejowego Cieszyna z Katowicami to efekt starań nie tylko cieszyńskich i bielskich samorządów, ale także szeregu instytucji oraz organizacji pozarządowych, które od lat o to zabiegają.

Komentarze: (3)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Jedno pytanie:dlaczego dopiero teraz??? Poprzednich władz sprawa nie interesowala????

pod koniec 2017 roku ma być ten dworzec otwarty - śmiech na sali - ileż można coś trakiego budować ja się pytam??? a co będzie robione przez cały 2016 - wstyd dla samorządu.....

jedzie pociąg z daleka...bo ktoś na niego czeka...powoli, ospale...śmieją się krajanie, Cieszyniacy wiedzą, dlaczego tak długo jedzie, wiedzą (ku wstydowi różnych, niedbających o ich pomyślność komunikacyjną...) wiedzą - doskonale...!

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama