Już w marcu 2020 roku rozpoczną się prace dotyczące rewitalizacji linii kolejowych na trasie Bronów - Wisła Głębce oraz Goleszów - Cieszyn. W czwartek, 19 września spółka PKP PLK drogą przetargu wyłoniła wykonawców na całość inwestycji.
Taka inwestycja jest możliwa dzięki zwiększeniu kwoty unijnego dofinansowania z 273,5 mln zł do 324,7 mln zł oraz pojawieniu się możliwości uzyskania 42 mln zł. z Budżetu Państwa w ramach Kontraktu Terytorialnego województwa śląskiego. Do tego należy doliczyć jeszcze zadeklarowane przez śląski Urząd Marszałkowski 55 mln zł.
Zgodnie z rozstrzygniętym przetargiem prace na linii Bronów - Wisła Głębce wykona konsorcjum, którego liderem jest Trakcja PRKiI. Z kolei prace na linii Goleszów - Cieszyn (wraz z przebudową stacji Cieszyn) wykona konsorcjum którego liderem jest firma TORKOL, a budowy Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem w Skoczowie (wraz z przeniesieniem tam sterowaniem stacjami, mijankami oraz okolicznymi przejazdami w Pierśćcu, Skoczowie, Goleszowie, Ustroniu, Ustroniu Polanie oraz w Wiśle Uzdrowisko) podejmie się firma Krakowskie Zakłady Automatyki.
Transport kolejowy, szczególnie w trakcji elektryczne jest przyszłością również województwie śląskim. Przyzwyczajanie na nowo do korzystania z kolei zamiast samochodów będzie niestety procesem długotrwałym. Dlaczego? Przez ostatnie 20 lat kolej skutecznie odstraszyła nawet najbardziej wiernych klientów. Z pewnością proces odbudowy linii kolejowej do Cieszyna będzie długotrwały i trudny, ale już dzisiaj można przewidzieć, że mieszkańcy Bładnic, Bażanowic, Goleszowa, Pierśca czy Skoczowa będą mogli korzystać z kursów do Cieszyna w rewelacyjnym czasie przejazdu (szlak Goleszów - Cieszyn to ok. 13 minut). Pod uwagę należy wziąć jeszcze konkurencyjne ceny biletów w stosunku do przejazdów autobusowych, co z pewnością będzie atrakcyjną ofertą dla dojeżdżających do szkół uczniów i studentów.
Dodaj komentarz