, piątek 19 kwietnia 2024
Umowa podpisana. Cieszyn został właścicielem dworca kolejowego oraz placu przy ul. Hajduka
Burmistrz Cieszyna Mieczysław Szczurek i Jolanta Michalska z Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP S.A. w Katowicach. fot: mat. pras.



Dodaj do Facebook

Umowa podpisana. Cieszyn został właścicielem dworca kolejowego oraz placu przy ul. Hajduka

JM
W poniedziałek podpisano akt notarialny dotyczący nieodpłatnego przejęcia przez Cieszyn placu przesiadkowego przy ul. Hajduka oraz budynku dawnego dworca kolejowego wraz z przyległymi terenami. Wartość rynkowa przejętej nieruchomości wynosi łącznie 640 tys. zł.

Budynek dworca kolejowego straszy swoim wyglądem i stwarza zagrożenie dla przechodniów. Pasażerowie narzekają również na przyległy do dworca kolejowego teren placu Hajduka, skąd, po sprzedaży cieszyńskiego PKS-u i rozbiórce dworca autobusowego, zatrzymuje się większość przewoźników. Dlatego władze Cieszyna już od dłuższego czasu negocjowały z PKP w sprawie przejęcia obu działek.

Pierwsze sygnały, że rozmowy zakończą się sukcesem pojawiły się na początku marca, kiedy do cieszyńskiego magistratu dotarł protokół z informacją, że katowicki oddział PKP nieodpłatnie przekaże gminie Cieszyn obie działki. Dokument ten stanowił podstawę wystąpienia do PKP oraz ministra transportu o wyrażenie zgody na przekazanie terenu. Taka zgoda została wyrażona pod koniec maja. W poniedziałek, 15 lipca, podpisano akt notarialny w tej sprawie. Przejęte przez gminę tereny znajdowały się wcześniej w wykazie nieruchomości komercyjnych spółki PKP i miały być przeznaczone do sprzedaży komercyjnej.

- Cieszyn jest jedną z nielicznych gmin, którym udało się przejąć tak atrakcyjne działki w samym centrum miasta - mówi Edyta Subocz, asystentka burmistrza Cieszyna. - Ponieważ działki te obejmują ważne dla miasta ciągi komunikacji pieszej: część ul. Czarny chodnik, dojście do kościoła św. Trójcy oraz dojazd do budynku Spółdzielni Mieszkaniowej Cieszynianka, warto było podjąć długie i niełatwe negocjacje. W razie gdyby władzom Cieszyna nie udało się przejąć terenu przy ul. Hajduka i zostałby on zakupiony na cele inne niż miejskie, wówczas mogłoby dojść do absolutnego paraliżu komunikacji pieszej w tej okolicy - podkreśla Subocz.

Na przejętych terenach powstać ma centrum przesiadkowe obsługujące gminny oraz międzygminny transport autobusowy i kolejowy.

Komentarze: (20)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

...juz za niedługo rozpocznie się roczna kampania wyborcza pana Szczurka - te ruchy z dworcem, szumne zdjęcia to tylko preludium...zobaczycie jak będą wydawane pieniądze i to pewnie publiczne również na rożne imprezy, spotkania, konferencje, zjazdy na których p. szczurek będzie sobie robił darmową reklamę - rąsia, rąsia, misiek, misiek i pójdzie w świat.... ot taki to poziom .....a gdzie troska o zwykłe - poczciwe i godne życie cieszynian....????

"Na dworcu PKS ostatnio zatrzymywało się tylko 40 % autobusów a plac przesiadkowe działa 10 lat...." dlaczego ? Ano dlatego że upadający PKS do końca nie wpuszczał konkurencji na swój teren - alternatywą dla pseudobusokomunikacji stał się plac który swą świetność przeżywał w dawnych czasach przy przeładunku towarów i materiałów dla cieszyńskich zakładów /których też nb. ostało nie za wiele/ Sprzedając dworzec PKS miasto strzeliło sobie w stopę bo standard dworca jaki był taki był ale plac przesiadkowy standardu żadnego nie ma / i długo mieć nie będzie bo jak zbrakło 3mln na dworzec to skąd niby znajdą się środki na infrastrukturę na placu przesiadkowym/ No chyba że zwycięży opcja minimum / wiata dla oczekujących i toy-toye dla potrzebujących/ Niestety tak jest zawsze : w Cieszynie chętnie robiono by rzeczy górne, wzniosłe i strzeliste, ale nie ma pieniędzy , zaś zrobienie czegoś na bazie tego co już jest jest zbyt proste, oczywiste i trywialne w związku z tym nie robi się nic, bądź prawie nic /Nie zdziwi mnie gdy oczekujący na przewóz za potrzebą zaczną chodzić na brzeg Bobrówki.

Na rynku kolejowym też jest tekst - warto przeczytać.
G...no prawda że miasto się starało - za Ficka kompletnie olało dworzec , komunikację kolejową
a i też Szczurek miał to w d....ie. Dopiero możliwość przejęcia za darmo placu zobligowała go
do działań a zwłaszcza po tym jak PKS sprzedał super działkę wartą wiele milionów w centrum
za tylko 3 mln PLN prywaciarzowi który na razie zburzył nowy budynek i nic więcej nie robi.
Wybory się zbliżają a więc trzeba coś robić pod publikę. Dzisiaj jakieś busy podjeżdżały
pod dworzec i wywożono stare klamoty. P.Szczurek co dalej ........

Pytanie dla znających temat:
czemu nie remontuje się rozrytych i pełnych dziur dróg w Cieszynie.
Odpowiedź. Szczury poruszają się kanałami a więc nie potrzebują dróg.

widzę komenatrz kogoś z UM. Powiem szczerze: ŻAL!

tylko czekać teraz na powołanie spółki na zarządzanie obiektem, zobaczycie, przecież trzeba ustawić koleżków...

Jak się czyta te opinie niektórych "znawców" jak Mach, to nie wiadomo czy śmiać się czy płakać. Ich zdaniem dworzec PKS - to był poziom 21 wieku na wysokim poziomie i wystarczyłby na wiele następnych lat. No i nie wymagał żadnych inwestycji a autobusy PKS to był cud, miód. Otóż na dworcu PKS zatrzymywało się w ostatnich latach tylko ok. 40% autobusów międzymiastowych a plac przesiadkowy działał od co najmniej 10 lat. A "tania" komunikacja dużymi autobusami kosztuje miliony zł i gdyby była dochodowa to PKS byłby kwitł a nie padł. I kto ma ją zafundować? powiat? Za przeproszeniem - nie śmierdzi groszem. Więc przestańcie pieprzyć dyrdymały jak się na tym nie znacie "znawcy".

Anonimie ,nad Tobą będziemy tylko płakać -bo rozsądku u Ciebie nie ma za grosz. Zgodzimy się wszyscy ,że miasto powiatowe powinno mieć dobrą komunikację i dobre na przyzwoitym poziomie utrzymane dworce. Komunikacja publiczna jej utrzymanie i rozwój zadanie państwa ,tak jak zadaniem gminy jest utrzymanie komunikacji lokalnej. Jako zadanie zlecone powiat zajmuje się komunikacją publiczną i starostwo nie powinno było się zgodzić by syndyk masy upadłościowej czy likwidator PKS sprzedał dworzec ,który wszyscy się zgodzimy jest miastu potrzebny i prawdę mówiąc był tylko w zarządzie PKS a stanowił własność państwową. Był potrzebny a jego stan techniczny z powodzeniem pozwalał na to by służył pasażerom niezależnie jaki przewoźnik zajeżdżał by na jego przystanki. . Kiedy powstał dworzec w latach 70 ,XX wieku, który w roku ubiegłym rozebrano ani Kraków ani Katowice nie mogły poszczycić się podobnym . Obiekt 43 letni mógł z powodzeniem służyć następnym pokoleniom - i nigdy nie twierdziłem ,że nie należało go modernizować - co z resztą w miarę możliwości czyniono. Jakie znaczenie ma fakt ,że wg. Twojej opinii na dworcu zatrzymywało się tylko 40% autobusów a pozostałe ruszały z placu przesiadkowego. Dworzec nie jest dla autobusów ale dla ludzi korzystających z transportu publicznego, którzy w przyzwoitych warunkach mogą czekać na porę odjazdu swojego autobusu ,wypijając kawę, czytając gazetę, czy załatwiając swoje potrzeby fizjologiczne z samego dworca czy placu przesiadkowego do którego dojście z dworca nie zabiera więcej niż 5 minut. Jeśli masz choć trochę pojęcia o komunikacji to akurat kursy odległe w PKS-ie były rentowne. PKS upadł bo jako przedsiębiorstwo skarbu państwa musiało na polecenie dygnitarzy politycznych wykonywać i utrzymywać linie nierentowne. A skoro państwo ubożeje polecenia dygnitarzy stały się w tym momencie bezskuteczne z chwilą gdy nikt już nie chciał nalać paliwa do zbiorników niewypłacalnej spółki należącej do skarbu państwa. Więc nie o dyrdymały idzie ale o bankrutujące państwo ,które nie umie wywiązać się z zadań jakie przyjął na siebie.

Po raz pierwszy muszę w pełni zgodzić się z opinią Mach-a, o dziwo tu pisze rozsądnie, a nie bije piany i troluje, tylko czy to nie jest przypadkiem chwilowa pozytywna odmiana?

Mój anty fan to "anonim" i to niezweryfikowany obecny na wszystkich panelach dyskusyjnych GC czasami tylko dla wyróżnienia dopisujący w nicku coś poprzedzającego hasło niezweryfikowany. Rozumiem ,że odcinasz się od swojej wcześniejszej wypowiedzi by nie tracić wizerunku u pozostałych wyrażających tu swoje poglądy. Podlizywanie się jest tak samo obrzydliwe jak ukrywanie swojej tożsamości. Ja nie oczekuje od ciebie zmiany ,bo jesteś zbyt tępy by wyrazić tu coś rozsądnego -właśnie to co napisałeś to bicie piany.

Mach jesteś totalnym dnem, prymitywem, trolem i czystym chamem i tyle w temacie!
PS: Ubierz cieszyński kubraczek i poskacz po Rynku jak małpa na sznurku to Ci ulży szanowny JS!

I tyle zostało z Twojej tzw. kultury. Czytaj post powyżej. Zero argumentów -prostactwo w każdym słowie.Mnie ani ziębi ani grzeje czy Ty się ze mną zgodzisz czy nie i podobnie sądzę myślą pozostali czytelnicy. Napisz coś w temacie. I podpisz się inaczej niż "anonim niezweryfikowany". wówczas wypowiemy się o Twoim dnie, Twoim chamstwie, twojej profesji -czyli w Twoim temacie. Sieć szczurze ukryty w norze niezweryfikowanej anonimowości bo tam Twoje miejsce.

Tak prawdę mówiąc ,to PKP ubiło z miastem dobry interes. Wszyscy wiemy ,że gdy koleje się podniosą z upadku to i tak ponownie dworzec kolejowy choć stanowić będzie własność miasta służyć będzie nadal kolejom. Dlatego ,że w innym miejscu Cieszyna dworca zlokalizować się nie da. A ponieważ budynek dworca PKP jest budynkiem ponad 100 letnim jako taki podlega ochronie konserwatorskiej -zatem odbudowa będzie przebiegała wg. określonego scenariusza i do tanich należeć nie będzie -miasto za swój wybryk tj. przyzwolenie na sprzedaż i wyrażenie zgody na rozbiórkę dworca PKS słono zapłaci rewitalizując ten podarowany teren i obiekt dworca kolejowego. Pani Subocz zwracam także uwagę ,że atrakcyjny teren dworca autobusowego był również możliwy do przejęcia przez miasto przy współpracy ze starostwem powiatowym ,do którego zadań własnych należy utrzymanie komunikacji pasażerskiej w obrębie powiatu i miasta powiatowego -niestety za przyzwoleniem władz lokalnych teren został sprzedany osobie fizycznej. Brak z prawdziwego zdarzenia dobrze zorganizowanej komunikacji lokalnej skutkuje tym ,ze cofnęliśmy się z tą infrastrukturą do roku 1922 kiedy to Molin uruchamiał komunikację na wzór te j" busowej" -której warunki podróżowania urągają wszystkim normom przyjętym w ruchu pasażerskim. W aktualnej sytuacji wszystko wskazuje na to ,że galerii handlowej na miejscu rozebranego dworca PKS nikt nie wybuduje ,natomiast przejęty teren wraz z dworcem PKP będzie dla miasta stanowił poważny koszt, w którym powiat miastu nie pomoże mimo ,że komunikacja na szczeblu powiatowym podlega powiatowi -i w tym wypadku miasto dało się ograć powiatowi. Chaotyczne działanie wywołane wcześniejsza kompromitacją pociąga za sobą kolejne błędy.

DZIWIE SIĘ PANU SZCZURKOWI ZE ROBI Z TEGO WIELKIE WYDARZENIE!! SKANDALEM JEST ZE TAKIE MIASTO JAK CIESZYN (STOLICA POWIATU, PRZYGRANICZNE) NIE MA DWORCA AUTOBUSOWEGO/KOLEJOWEGO ALBO JAKIEGOKOLWIEK DWORCA!!! PARALIŻ KOMUNIKACYJNY TRWA JUŻ PONAD ROK A "WŁADZA" NIC SOBIE Z TEGO NIE ROBI! PANIE SZCZUREK PRZEJEDZ SIĘ PAN KIEDYS AUTOBUSEM, POCZEKAJ NA MROZIE NA HAJDUKA A MOZE WTEDY ZROZUMIESZ JAKĄ WAŻNA INWESTYCJĄ JEST DWORZEC/CENTRUM PRZE3SIADKOWE.

POZDRAWIAM

panie burmistrzu. pan sobie chyba doskonale zdaje sprawę z tego, że już nic panu nie pomoże? Cieszyn pana nienawidzi! do kogo się pan tak uśmiechasz?

i tak wszyscy będziecie się w piekle smażyć za to, do jakiego stanu doprowadziliście miasto, za to, jak besztacie jego potencjał gospodarczy, turystyczny! Wasze dni są policzone w tym mieście panie Szczurek. Wy i cała ta banda nieudaczników spadnie z piedestału niebawem i przestanie słodzić sobie wzajemnie. Zobaczymy, jak młodzi ludzie, którzy staną niebawem u władzy, was potraktują!!! tak jak wy ich! Jedyna wiara i nadzieja w młodych i wykształconych mieszkańcach naszego miasta. Bo wy tylko rozgrabić i rozsprzedać potraficie nasze dziedzictwo.

to prawda, żaden Cieszyniak nie zagłosuje już na tą bandę, która nieudolnie usiłuje zarządzać miastem. Jedynie w młodym elektoracie i młodych, świeżych kandydatach możemy pokładać wiarę i nadzieję w jakiekolwiek konstruktywne i pozytywne zmiany. handelek stołkami dobiega końca drodzy państwo!

To w Cieszynie są jeszcze jacyś młodzi ludzie?

no pewnie w koncu jest pan Paluch :P

Popieram przedmówce. Btw. prawie ten sam artykuł jest na OX.pl - ile kosztowało opublikowanie?

To wystękała, co wiedziała....asystentka za dychę. Absolutnego paraliżu! dobre sobie! W całym mieście panuje kompletny paraliż, a ona o Czarnym chodniku mówi! Tak dworzec, jaki burmistrz! Takie miasto, jak jego zarządzanie nim. Obraz nędzy i rozpaczy. Czym wy się chwalicie?

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama