, czwartek 18 lipca 2019
Różni przewoźnicy kolejowi i jeden bilet
Zarząd Województwa Śląskiego zdecydował, że od 9 grudnia 2018 roku Koleje Śląskie przyłączą się do Wspólnego Biletu. fot: Koleje Śląskie



Dodaj do Facebook

Różni przewoźnicy kolejowi i jeden bilet

SL
Przełom u przewoźników kolejowych? Niedawno wprowadzono nową formę biletów na przejazd kolejowy. Inicjatywą zainteresował się również Śląsk oraz Koleje Śląskie, które powoli wdrażają się do projektu i już wkrótce będą mogły zaoferować Wspólny Bilet.

Zarząd Województwa Śląskiego zdecydował, że od 9 grudnia 2018 roku Koleje Śląskie przyłączą się do Wspólnego Biletu. Wspólny Bilet jest ofertą, która wkrótce dawać będzie możliwość podróżowania praktycznie po całej Polsce z zakupieniem tylko jednego biletu. Jest on przeliczany za pomocą tzw. taryfy degresywnej, która przelicza ilość kilometrów do przejechania na cenę. Paradoksalnie, im większa odległość, tym mniej do zapłaty. Cena będzie naliczana na zasadzie odległości. Im dalej ktoś jedzie, tym cena za kilometr się zmniejsza. Jest to atrakcyjne dla wielu pasażerów, zwłaszcza dla ludzi, którzy mają do pokonania dłuższe trasy i mają po drodze przesiadki. Jednak taki sposób obliczania biletu sprawdza się wyłącznie, gdy przesiadka trwa 10 minut lub dłużej.

Póki co, klienci mogą zakupić bilet na przejazd sześcioma firmami kolejowymi. Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie, PKP Intercity, PKP Szybkie Koleje Miejskie w Trójmieście, Koleje Wielkopolskie i Łódzkie Koleje Aglomeracyjne. Kolejni przewoźnicy, m.in. Koleje Śląskie dopiero podpisały porozumienie na współpracę i gorączkowo oczekują na zakończenie prac technicznych na sprzedaż Wspólnego Biletu w swoich okienkach biletowych. Głównym celem na ten moment jest, by do końca stycznia 2019 r. Wspólny Bilet współpracował również z Kolejami Dolnośląskimi, Kolejami Małopolskimi oraz z Arrivą RP. Da to możliwość podróżowania wraz z Wspólnym Biletem ponad 90 proc. pasażerom w Polsce. Jedynymi przewoźnikami, którzy nie wyrazili zainteresowania na dołączenie do oferty, są stołeczne Szybkie Koleje Miejskie (obowiązuje tu taryfa miejska ZTM) oraz Warszawskie Koleje Dojazdowe. Bilet przejazdowy można na tę chwilę zakupić w 630 miejscach na terenie całej polski, jednak w przyszłości będzie ich zdecydowanie więcej, a miejsce takie będą oznaczone specjalnym, rozpoznawalnym logiem.

Pierwszy ruch jaki musiał zostać wykonany, by Wspólny Bilet wszedł w życie, to powstanie Pakietu Podróżnika we wrześniu 2017 roku. Pozwalało to na kupienie biletu przejazdowego kilku przewoźników za jednym razem. W początkowej fazie Pakiet Podróżnika dawał możliwość jednoczesnego zakupu wyłącznie u 3 przewoźników: PKP Intercity, Polregio oraz PKS Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Dopiero później opcja rozrosła się do kolejnych dwóch firm kolejowych: Koleje Wielkopolskie i Łódzkie Koleje Aglomeracyjne. Właśnie w ofercie tych pięciu przewoźników znajdziemy możliwość nabycia Wspólnego Biletu. Jak wspomniano wcześniej, wkrótce dołączą również kolejne linie, takie jak m.in. Koleje Śląskie. Na tę chwilę zdecydowano się na pozostawienie obu ofert, bo czasami to właśnie Pakiet Podróżnika będzie lepszym i tańszym rozwiązaniem niż Wspólny Bilet.

Większość kosztów wdrożeniowych Wspólnego Biletu zostanie wzięta z budżetu państwa. Prowizja przewoźników wyniesie 4% od każdego sprzedanego biletu. Jednak o tym, jak to wszystko zadziała na rachunek ekonomiczny, będzie można stwierdzić nie prędzej niż za 3 lata. Korzystny efekt pojawi się wyłącznie, jeśli oferta Wspólnego Biletu przyciągnie więcej pasażerów, co jednocześnie zwiększy ilość klientów dla kolei regionalnych. Istnieje jednak obawa, że marszałkowie po czasie będą zmuszeni dopłacać do projektu.

Komentarze: (1)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

pisiactwo wstaje z kolan i zastanawia się, jak się sprzedaje bilety, a Chińczycy jeżdżą już 350 km/h swoimi pociągami
więcej Obajtków i Misiewiczów nam trzeba
.
http://next.gazeta.pl/next/7,151243,24301228,pendolino-sa-szybkie-chincz...

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama