, wtorek 23 kwietnia 2024
Powiat: Busy i autokary niebezpieczne i zabójcze dla środowiska
Patrząc na europejskie standardy emisji spalin, pojazdy w naszym powiecie wypadają fatalnie. fot: Maciej Kłek



Dodaj do Facebook

Powiat: Busy i autokary niebezpieczne i zabójcze dla środowiska

MAŁGORZATA BRYL
Pojazdy komunikacji międzygminnej w Powiecie Cieszyńskim mają być komfortowe, a także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jednocześnie trudno mówić o jakimkolwiek komforcie podróży oraz o bezpieczeństwie, gdy do użytku dopuszczane są pojazdy blisko 20-letnie. A to niestety ma miejsce.

Obecnie na terenie Powiatu Cieszyńskiego za przewozy pasażerskie odpowiadają wyłącznie prywatni przewoźnicy, oferujący transport busami i autokarami. W powiecie działa sześć firm przewozowych, z czego największą liczbę linii (19) obsługuje "TRANSKOM” sp. z o.o.

Patrząc na europejskie standardy emisji spalin, pojazdy w naszym powiecie wypadają fatalnie. Normy europejskie emisji spalin dla pojazdów mieszczą się w przedziale Euro 1 (najwyższy poziom emisji szkodliwych tlenków azotu) do Euro 5 (najniższy poziom emisji tlenków azotu).

Pojazd, który posiada normę Euro 5, jest względnie przyjazny dla środowiska. Jednak jak wynika z raportu Starostwa Powiatowego w "Planie zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Powiatu Cieszyńskiego” taką normę spełniają zaledwie dwa pojazdy na 131 kursujących w Powiecie Cieszyńskim. Przeważająca większość pojazdów mieści się w przedziale Euro 2 i Euro 1. Warto dodać, że 15 z nich nie spełnia żadnych europejskich norm ze względu na zbyt wysoką emisję spalin i wiek pojazdu.

Jak wynika z raportu, średni wiek pojazdów wszystkich przewoźników w powiecie wynosi 15 lat. Najmłodsze pojazdy mają 11 lat, a najstarsze nawet blisko 20 lat i to one nie spełniają żadnych norm europejskich, ale nie zostaną wycofane z użytkowania. Dlaczego? W "Planie zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Powiatu Cieszyńskiego” czytamy, że tabor zostanie dopuszczony do użytku, o ile jego wiek nie przekracza 20 lat.

Ten zapis dopuszcza do sytuacji, by prywatni przewoźnicy używali pojazdów z najwyższym poziomem emisji spalin. Tak też się dzieje. Jeden z sześciu przewoźników, firma "DAS II” obsługuje 4 linie w powiecie wyłącznie przy pomocy 10 przestarzałych pojazdów, których średni wiek wynosi 19 lat. Jak łatwo się domyślić, żaden z nich nie mieści się w standardach emisji spalin i znacząco poza nie wykracza.

"Plan zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Powiatu Cieszyńskiego” ma obecnie status planu i jest objęty konsultacjami społecznymi. Opinie i wnioski odnośnie do tego dokumentu można zgłaszać jeszcze dziś i jutro - ostateczny termin zgłaszania modyfikacji to 11 kwietnia. Opinie należy zgłaszać na adres Starostwa Powiatowego w Cieszynie lub drogą mailową: wk@powiat.cieszyn.pl. Formularz, na którym powinien być zawarty wniosek, jest do pobrania tutaj.

Komentarze: (13)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

władza bezkarna łamie przepisy i ustanowione normy, obywatele bezsilni bo niezorganizowani...bardzo dobra sugestia Anonima o o obsadzie kursów... władzy patrzeć na ręce bo inaczej, gra nam na nosie...niech no tylko zdarzy się wypadek...przecieżbusy zabierają pasażerów ponad normę (miejsca stojące),gdzie jest Inspekcja Drogowa - nie mam żadnej opinii o staroście ( na zdjęciach prezentuje się dobrze...),jakiego formatu to człowiek ale tutaj wyraźnie nie panuje nad sytuacją...o niepełnosprawnych już nie wspominam bo ktoś touczynił (Czesiu Banocie, czy Rada Miasta, także nie może coś w tej sprawie zrobić?

ani słowa o bezpieczeństwie podróżnych, tylko o ochronie środowiska!!! kto w ogóle wydaje zezwolenia na przewóz osób właścicielom takich gruchotów? nie wydaje mi się, żeby bus/autobus po 15 latach eksploatacji nadawał się jeszcze do tego celu!!!

A coż to jest "Plan zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla Powiatu Cieszyńskiego" i jak się to ma do przepisów ogólnopolskich ? Wg mnie powiat może sobie robić plany ( czyt. marnować pieniądze podatników na etat pani, która coś tam napisze ), a przewoźnik - jeśli spełnia wymagania przepisów ogólnopolskich, ma podbity przegląd techniczny, to plan stworzony przez powiat g... go ogchodzi.

Faktycznie "Transkom" w Skoczowie ma najwięcej linii do wykonania. Ale z tego co słyszałam, to obsługuje w tym też takie kursy nierentowne jak na przykład ze Skoczowa do Pierśca, Kowali, Wiślicy, Ustronia Zawodzia, Iskrzyczyna, Dębowca, Kisielowa, Chybia. Natomiast na linie dochodowe, które by pokryły te straty starostwo i marszałek wydali zezwolenia dla busiarzy. To skandal, bo jak ma obecnie "Transkom" rywalizować na rynku?,Niech busiarze wykonują linie mało uczęszczane, a na głównych trasach do Bielska, Brennej, Wisły, Ustronia, Strumienia, Jaworzynki, czy Koniakowa tylko pojazdy spełniajace określone standardy. Ale to nasi radni wykażą się właśnie swoją mądroscia podczas głosowania nad planem transportowym. Chciałabym upublicznienia imiennej listy radnych kto i jak głosował nad tym planem. Dziennikarze bacznie się temu przyglądajcie!!!! To bardzo cieakwy temat!!!

No to niniejszym przyjmujemy do wiadomości, że nas trują, bo środowisko, to my i nasze dzieci. I co i nic. Proszę, niech ktoś mi powie, po co robi się przeglądy techniczne??? Przecież TO nie powinno się w ogóle znaleźć na drodze!!!

jak w westernie: bezprawie w biały dzień - tylko, gdzie jest wymierzający sprawiedliwość szeryf?

Niektóre autobusy z Wispola się rozpadają - dosłownie. Rozpoczynając od zapyziałych siedzeń, kończąc na blaszkach, które przykrywają 20cm dziury w schodkach.

Dzieciaku, liczę na ciebie - jak dorośniesz, kupisz tabor nówki sztuki i będziesz mnie woził po okolicy, bilety ryczał 1,50 zł dokądkolwiek.

Gdy CSMK pytało jak ludzie na wózkach inwalidzkich , kobiety z wózkiem dziecięcym czy jakiś rowerzysta chcący zabrać rower do autobusu bo się coś w rowerze zepsuło lub choćby to że w deszcz nie chce wracać to jak mają tacy ludzie podróżować?, odpowiedź była krotka, mamy wielkie problemy a takich ludzi w potrzebie jest 1% a nie jaki Ja-nek w komentarzach wyśmiewał nas że pociąg nie służy do przewozu takich osób, busy wystarczają. Dzisiaj się pozabijajcie, bo nasz problem dziś was dotknął i macie mieć żal tylko do Starostwa iż wydaje koncesje na przewozy busowe bez żadnych norm i warunków a taki jest obowiązek starostwa.

Liczy się stan techniczny a nie wiek pojazdu, no ale wytłumaczyć to pani redaktor będzie ciężko. A co do zatruwania środowiska może i to by był argument ale transport samochodowy odpowiada za marny procent ogólnego zanieczyszczenia powietrza czy środowiska, w porównaniu do innych źródeł zanieczyszczeń nie ma większego znaczenia a wyłączanie jeszcze dodatkowo z tego samych autobusów całkowicie mija się z celem.

Akurat ewidentnie tutaj wiek przekłada się na zły stan techniczny. Dziś jechałem tym autobusem DAS II, bo jeździ z tablica promocja.... Na własne ryzyko, ale z ciekawości wsiadłem .Bo do tego aż strach wejść pewnie dlatego promocja... Samochody zatruwają bardziej, bo jest ich więcej ale chociaż te autobusy jest szansa wyeliminować.... nie rozumiem po co to usprawiedliwiać.... Niech to zdejmą z tras! Te autobusy kursują cały dzień z przerwami, samochodem tyle nie jeździsz. Poza tym te autokary mają chyba z 15 lat jak nie więcej...

No cóż, jak chcecie żeby wasze dzieci dostały raka... Powodzenia, kasa najważniejsza;)

zaraz, zaraz, busów parę jeździ po naszych drogach - ale czy z tego tekstu mam rozumieć, że pozostałe dziesiątki tysięcy pojazdów są OK, i spełniają minimum Euro 5 normę??...

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama