, wtorek 23 kwietnia 2024
Pół tysiąca podpisów pod petycją w sprawie przywrócenia połączenia na trasie: Cieszyn - Bielsko-Biała
Czy pasażerowie będą mieli okazję znów podróżować na linii Cieszyn-Bielsko-Biała? fot: ARC SPOT



Dodaj do Facebook

Pół tysiąca podpisów pod petycją w sprawie przywrócenia połączenia na trasie: Cieszyn - Bielsko-Biała

JAKUB MARCJASZ
Ponad 500 podpisów mieszkańców Śląska Cieszyńskiego znalazło się pod petycją wnioskującą o przywrócenie połączeń kolejowych na trasie Cieszyn-Skoczów-Bielsko-Biała. Aby jednak tak się stało spełnionych musi zostać szereg warunków.

Inicjatorem petycji był Radosław Mrózek, architekt, pomysłodawca stworzenia w Skoczowie centrum przesiadkowego, które zlokalizowane zostałoby niedaleko dworca kolejowego. Jednak realizacja tego pomysłu ma jedynie wówczas sens jeśli pod Kaplicówką będzie zatrzymywać się więcej pociągów niż do tej pory. Stąd pomysł walki o przywrócenie linii Cieszyn-Skoczów-Bielsko-Biała. Autor petycji podkreśla, że wkrótce dla mieszkańców, którzy nie mają samochodu, a chcą przemieszczać się po regionie, pociągi mogą stać się jedyną możliwością. - W każdym kolejnym tygodniu dowiadujemy się o nowych cięciach w połączeniach autobusowych, które na tej linii kursują - zauważa Mrózek. Swoją petycją przekazał przedstawicielowi Kolei Śląskich podczas spotkania, które w środę odbyło się w Urzędzie Miasta w Skoczowie.

Koleje Śląskie nie mówią tej propozycji nie, jednak stawiają warunki. - Nie wykluczamy w przyszłości reaktywacji połączeń na trasie Bielsko-Biała - Cieszyn, aby jednak do tego mogło dojść w pierwszej kolejności musi ulec poprawie stan infrastruktury kolejowej, która obecnie jest w bardzo złym stanie - mówi Janusz Pogoda z Kolei Śląskich, który zwraca uwagę, że to leży już w gestii spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest zarządcą linii. Przedstawiciele spółki mówią jednak wprost, że modernizacją linii nie są w ogóle zainteresowani. Jej odcinek z Bielska-Białej do Skoczowa został wyznaczony nawet do zamknięcia. - Po wnikliwej analizie postanowiliśmy wycofać inicjatywę modernizacji linii Bielsko-Biała-Cieszyn, dlatego też, że linia, mimo ewentualnego doinwestowania, osiągnie wątpliwą konkurencyjność w stosunku do równolegle do niej przebiegającej drogi ekspresowej S-1 - czytamy w stanowisku PKP Polskie Linie Kolejowe, które trafiło do Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach. Inicjatorzy petycji przekonują, że tak wcale nie musi być, a przedstawiciele PKP PLK zapominają m.in. o osobach nie mieszkających przy drodze S-1. Podają również przykład linii Czechowice-Dziedzice - Cieszyn, która od momentu przejęcia jej przez Koleje Śląskie, z każdym tygodniem jest coraz popularniejsza.

Szansą rewitalizacji linii są pieniądze z funduszy europejskich. Wiadomo, że wśród rekomendowanych przez PKP PLK projektów do realizacji w ramach RPO Województwa Śląskiego 2014-2020 znalazła się, na przykład rewitalizacja linii kolejowej Zebrzydowice-Cieszyn oraz Bronów-Wisła Głębce (na odcinkach Bronów-Bieniowiec, Bieniowiec-Skoczów, Skoczów-Goleszów oraz Goleszów-Wisła Głębce). Janina Żagan, burmistrz Skoczowa, zapowiada, że samorządowcy ze Śląska Cieszyńskiego będą walczyć, aby znalazła się tam również cała linia Bielsko-Biała-Cieszyn. - Ta linia jest nam bardzo potrzebna. Skoczów powinien stać się takim miejscem, gdzie ludzie mogliby zostawić samochód na bezpłatnym parkingu w pobliżu dworca PKP i przesiąść się do wygodnego pociągu, a potem w ciągu pół godziny znaleźć się w Bielsku-Białej lub Cieszynie - mówi Żagan, która liczy, że dzięki nowym środkom europejskim w Skoczowie takie centrum mogłoby powstać. - Gdyby udało się uruchomić punkt przesiadkowy to wówczas cały ruch związany z gminą Brenną i miejscowościami wokół miasta, byłby skierowany w to miejsce. To same korzyści - snuje plany burmistrz.

Pogoda radzi, aby zainteresowane przywróceniem linii gminy, wspólnie przygotowały dokument dotyczący inwentaryzacji rynku kolejowego oraz infrastruktury kolejowej. Znaleźć w nim miałaby się analiza stanu obecnego, konkurencyjności linii, prognoz dotyczących ruchu podróżnych, planów inwestycyjnych, kosztów wdrożenia i harmonogramu. - Jeżeli ten dokument wykaże zasadność i potrzebę przywrócenia linii dla mieszkańców to wówczas możemy przejść do kolejnego kroku, podejmowania rozmów na temat reaktywacji - kończy przedstawiciel Kolei Śląskich. Tym tematem już niedługo mają zająć się wójtowie i burmistrzowie Śląska Cieszyńskiego podczas wspólnego spotkania.

Komentarze: (22)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

"Chwała" włodarzom, którzy dopuścili busy, co doprowadziło kolejne firmy transportowe z naszego regionu do strat na linii z Cieszyna do Bielska. Popatrzcie się: Linea-Trans firma z kieleckiego, Traf-line z Pszczyny, JK Trans z małopolski. Nasze firmy są regularnie rugowane z kolejnych tras w powiecie. Czyja to polityka? Kto za tym stoi? Kto ma w tym interes? Bo wiem, że nasze firmy są w stanie zapewnić komunikacje, ale podcinają im skrzydła i musza tnąć kolejne kursy, żeby zaoszczędzić Nawiasem mówiąc to obowiazkiem starosty jest zapewnienie komunikacji w powiecie, a na terenie gmin to burmistrz lub wójt odpowiada za komunikację i nie miejcie pretensji do DAS-u lub Transkomu tylko do naszych włodarzy.

Dla Kolei Śląskich w latach 2005-2006 "czas się zatrzymał"bo pomimo,że pasażerowie im zaczęli masowo odpływać,to oni nadal na tej trasie jeżdzili starym ,ciężkim nie ekonomicznym taborem rodem z wykopalisk,a na dodatek za wolno,bo torowisko na trasie Cieszyn-Bielsko mieli w opłakanym stanie,i nic nie robili żeby to poprawić,a dzisiaj też liczą na to,że im gminy zasponsorują remonty torowisk i dworców.

A po jakiego gnata budować dworce - pałace? Kolejny ma być remontowany za 40 milionów zł! Ale już od jednego pałacu do drugiego nie dojedziesz.

Koleje Śląskie powstały 1 października 2011 r. do 2009 roku linie Cieszyn Bielsko obsługiwała firma Przewozy Regionalne. Firma Przewozy Regionalne przestała wykonywać swoje usługi na terenie woj. Śląskiego 9.12.2012r. Połączenia na terenie Śląska przejęła spółka Koleje Śląskie. Więc proszę nie mylić firm. Jeżeli na Cieszyn Czechowice ludzie zaczęli jeździć to tu też myślę że powrócą. Wkurza mnie takie stwierdzenia ze po co itp. czy wy chcecie rejon cofać i zanieczyszczać spalinami aut busów i autobusów? Ja ciesze się ze władza zaczęła w tym kierunku coś robić, i nie mogę się doczekać kiedy skorzystam z szynobusu do Bielska Białej.

Władza zaczęła działać? Jaka władza? Miejska, powiatowa, wojewódzka, państwowa? Petycja to inicjatywa społeczna ogłoszona m.in. na stronie "podrózuj kolejami do Cieszyna". Władze mają te sprawy głęboko.

Społeczeństwo niestety też. Na szczęście jest grupa działaczy, którym się chce. Może wreszcie w Polsce budzie się do życia społeczeństwo obywatelskie. A władza? Władza robi to, na co pozwala jej społeczeństwo.

Nikt nie bierze pod uwagę tego, że komunikacja publiczna nakręca koniunkturę. Wystarcz spojrzeć, jak dworce kolejowe w Polsce wyglądały kilkadziesiąt lat temu (sklepy, dworcowe restauracje, punkty usługowe), a jak wyglądają teraz. Najlepiej wsiąść do samochodu spod miejsca pracy i wysiąść pod domem, i nie patrzeć dalej niż na czubek własnego nosa, no ewentualnie szarą dziurawą powierzchnię z białymi pasami.

Oczywiście komentujący zakładają, że bilet z Cieszyna do Bielska będzie kosztował bardzo mało, np. jakieś 3 do 5 zł. Takie ceny kolej uzyskuje bo jest dofinansowana przez marszałka. Dofinansowania te wynoszą o ile mi wiadomo ok. 100 mln zł rocznie. Jeśli ceny biletów miały by być komercyjne (jak w autobusach) to za bilet z Cieszyna do Bielska trzeba by zapłacić jakieś 30 - 40zł, nie mówiąc już o kosztach wymiany torów i zakupu taboru. Oczywiście mogą dopłacać przyległe gminy albo powiaty, tylko, że wtedy w szkołach będą jeszcze większe cięcia a drogi przestaną być remontowane bo pieniądze nie rosną na drzewach.

A ile rocznie pieniędzy idzie na remont obciążonych nadmiernym ruchem dróg?

Super!!! Około tylko 500 osób się podpisało, z tego na trasie Bielsko-Biała - Cieszyn zainteresowanych, powiedzmy około ... 1/3, ale mających faktycznie zamiar korzystać z takiej formy komunikacji powiedzmy ... no max 30%, czyli gartska podróżnych. Ot na jeden kurs dziennie raptem parę osób.

Przywrócą linię i ponownie w pociągu 5 osób, a w samochodach przed przejazdami kilkadziesiąt.To się nie może opłacać.

Przecież chodzi o to, żeby modernizację linii wpisać do RPO na lata 2014-2020.

Dojeżdżam każdy dzień trasa Skoczów Cieszyn i jedyną niedogodnością jest brak dworca bo człowiek marznie a w deszcz moknie. Busiki na trasie Bielsko Cieszyn jeżdżą co 30 min. Może czasami niebezpiecznie bo za szybko. Problem kolei jest w tym że z Skoczowa do Cieszyna jedzie się 45 min kto pozwoli sobie na takie marnotrawienie czasu,a a cena biletu może nie być konkurencyjna. Kurs dla młodzieży w odpowiednich godzinach może by się przydał bo kto dojeżdża do pracy jednostki przecież Cieszyn to pustkowie i zadupie to nie czasy Komuny jak był zakład na zakładzie a teraz gdzie praca starostwo urząd miasta szpital urząd skarbowy zakład karny i ZUS.
Jedynie zostały szkoły ale ich byt jest też wątpliwy.

Brawo !!! popieram wszystkich, którzy myślą logicznie - o wygodzie podróżowania, o ochronie środowiska, o dodatkowych plusach jazdy koleją zamiast ciasnym busem lub własnym samochodem (z konieczności) ! Mam nadzieję, że doczekamy się połączenia z Cieszyna do Bielska nowoczesnym szynobusem w 30 minut :)

kolej jest zdrowsza dla środowiska naturalnego...

Po wnikliwej analizie... taa, jeśli chodzi o PKP to śmiem wątpić. Idąc tym tokiem myślenia to można w ogóle zaorać kolej, w końcu dróg jest wszędzie pełno. Za niedługo dostępność transportowa Powiatu Cieszyńskiego będzie znikoma, a Starosta nadal będzie zajmował się... no właśnie czym? A Szczurek i inny władcy gmin i miast sami powinni słać petycje i lobbować a nie tylko popierać. Opamiętajcie się wreszcie, że droga ekspresowa nie rozwiązuje problemów komunikacyjnych Śląska Cieszyńskiego.

Kolejarze są zainteresowani gdzie tu jeszcze co ukraść a nie budować i naprawiać.Ktoś im to musi w końcu powiedzieć

- Po wnikliwej analizie postanowiliśmy wycofać inicjatywę modernizacji linii Bielsko-Biała-Cieszyn, dlatego też, że linia, mimo ewentualnego doinwestowania, osiągnie wątpliwą konkurencyjność w stosunku do równolegle do niej przebiegającej drogi ekspresowej S-1 - czytamy w stanowisku PKP Polskie Linie Kolejowe, które trafiło do Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach.

Potrzebne są zmiany mentalnościowe. Sama kolej woli się zwijać, więc jak ma prawidłowo funkcjonować.

Tymczasem, na niedawno reaktywowanej linii Bytom - Gliwice do szynobusu wsiadło wczoraj 60 osób. Jakoś DK88 i linia autobusowa KZK GOP 850 nie przeszkodziła w dobrej frekwencji. Wmawiajmy dalej ludziom, że kolej to przeżytek.

"Watpliwa" konkurencyjność stanie się "niewątpliwą" , jeśli linia zostania wyremontowana, a prędkość średnia wyniesie 60 km/h a nie 20 km/h. Kolej nie stoi w korkach, jest wygodniejsza, bezpieczniejsza i nie zatruwa otoczenia. Cywilizowana Europa dawno to wie. Argument o alternatywnej S1 jest nietrafiony, bo S1 biegnie jako linia tranzytowa. Poza tym nie wszyscy mają samochody, a wszyscy muszą się przemieszczać. Oczekujmy zdecydowanych działań możnych tego regionu, czyli naszych wybrańców! Ja petycję podpisałam.

Niestety, po prawie 200-letniej historii kolei, trzeba tłumaczyć tak elementarne kwestie.

Co to za brednie?! Kiedy to społeczeństwo otworzy oczy a urzędasy przestaną topić nasze pieniądze w wątpliwe inwestycje?
"Po wnikliwej analizie postanowiliśmy wycofać inicjatywę modernizacji linii Bielsko-Biała-Cieszyn, dlatego też, że linia, mimo ewentualnego doinwestowania, osiągnie wątpliwą konkurencyjność w stosunku do równolegle do niej przebiegającej drogi ekspresowej S-1" z tej wypowiedzi wynika jednoznacznie że inwestowanie w tą linię to ekonomiczna porażka, ale już pieniądze z UE całkowicie obraz zmieniaja?! Szansą rewitalizacji linii są pieniądze z funduszy europejskich." tymi pieniędzmi to można szastać na lewo i prawo?! Urzędasy chwyćcie się w końcu roboty a nie marnujcie ciężko wypracowane grosiki!

Pół tysiąca brzmi lepiej niż 500 osób :) ale to naprawdę, tak czy siak niewiele

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama