, sobota 20 kwietnia 2024
Pikieta w Sejmiku Śląskim w sprawie linii kolejowej 190
W trakcie sesji Sejmiku Województwa Śląskiego 7 kwietnia w Bielsku-Białej miała miejsce pikieta Stowarzyszenia "Kolej na Śląsk".  fot: mat. pras.



Dodaj do Facebook

Pikieta w Sejmiku Śląskim w sprawie linii kolejowej 190

MAŁGORZATA BRYL
Wysłano już liczne pisma, organizowano manifestacyjne przejazdy pociągiem, teraz przyszedł czas na pikietę. Przedstawiciele samorządów z Bielska-Białej, Śląska Cieszyńskiego i Stowarzyszenia "Kolej na Śląsk” nie przerywają nacisków na marszałka Województwa Śląskiego o wpisanie rewitalizacji linii kolejowej nr 190 Bielsko-Biała - Cieszyn na listę inwestycji finansowanych przez Urząd Wojewódzki z nowego rozdania funduszy unijnych.

W trakcie sesji Sejmiku Województwa Śląskiego 7 kwietnia w Bielsku-Białej miała miejsce pikieta Stowarzyszenia "Kolej na Śląsk". Stowarzyszenie od wielu lat zabiega m.in. o rewitalizację linii kolejowej nr 190 w ramach planu modernizacji lokalnych tras kolejowych w ramach RPO Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Organizacja pikietowała właśnie w tej sprawie.

- My nie walczymy o natychmiastowe otwarcie tej linii, ale o to, żeby ona przeszła gruntowny remont - wyjaśnia Radosław Mrózek ze Stowarzyszenia "Kolej na Śląsk”. - Myślę, że jest już tak duży nacisk z tylu instytucji, że marszałek w końcu ugnie się - dodaje Mrózek.

Jednak z informacji przekazanych przez Urząd Marszałkowski wynika, że marszałek pozostaje nieugięty, a do inwestycji nie dojdzie. - Nie planujemy przeprowadzenia modernizacji linii kolejowej nr 190 - informuje Witold Trólka z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. - To inwestycja wymagająca wysokiego nakładu finansowego, a do tego skomplikowana w związku z tym, że to stara linia z zakrętami nieodpowiadającymi dzisiejszym standardom. Problemem jest też stan infrastruktury na tym odcinku - dodaje Trólka, wskazując, że wzdłuż linii kolejowej biegnie droga S1, która umożliwia transport kołowy w tym rejonie.

Przypomnijmy, że starania o rewitalizację linii i powrót na nią pociągów trwają od dłuższego czasu. 22 stycznia br. starosta cieszyński, Jerzy Nogowczyk wysłał list do sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, Adama Zdziebły, w którym przytoczył okoliczności i argumenty za podjęciem rewitalizacji linii kolejowej nr 190.

Z kolei 27 lutego br. prezydent Bielska-Białej, Jacek Krywult na spotkaniu Komitetu Sterującego ds. Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego w Urzędzie Marszałkowskim domagał się, aby linii kolejowa nr 190 została potraktowana w strategii jako priorytetowy korytarz kolejowy województwa śląskiego tak, aby móc pozyskać na jej modernizację środki z Unii Europejskiej. Prezydent widzi konieczność zintegrowania transportu publicznego na obszarze powiatów beskidzkich, włączając w to miasto Bielsko-Biała. Główną osią zintegrowanego systemu powinna być jego zdaniem linia kolejowa nr 190.

Modernizacją linii zainteresowani są także organizacje poza samorządem, to znaczy m.in. PKP Cargo i Ceskie Drahy. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w dniu 27 lutego br. skierowało do starosty Nogowczyka pismo, w którym m.in. zaznacza: - Z informacji uzyskanych od PKP PLK S.A. wynika, że odcinek linii Bronów (…) Wisła Głębce został zaproponowany do realizacji w ramach RPO Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, w tym odcinek linii kolejowej nr 190 Skoczów - Goleszów. Ze względu na możliwości finansowe PKP PLK S.A. realizacja pozostałych odcinków linii nr 190 byłaby możliwa w przypadku finansowego zaangażowania się władz regionalnych w ramach RPO (…). Ostateczna decyzja o udziale i zakresie projektów kolejowych w ramach RPO należy do (…) Zarządu Województwa Śląskiego. W przypadku wystąpienia takiej potrzeby zapewnione zostanie wszelkie wsparcie ze strony PKP PLK S.A. - można przeczytać w tym oficjalnym piśmie.

Komentarze: (12)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Co oni za głupoty gadają?!!!!!!!Co ma piernik do wiatraka.Co S1 do 190?Lobby prosamochodowe,busiarze?Jaki problem techniczny linii,taboru?Wysłać tych z Urzędu Wojewódzkiego w kosmos!!!Iniech takich głupot nie gadają.Toć przecież pseudohanysy muszą jeździć do Wisły,Zwardonia.Reszta się nie liczy.

A gdzie posłowie TEJ ziemi???? Czy lobbują na rzecz remontu? Nie wystarczy do Marszałka, trzeba wyżej i do tego mocno cisnąć. Tu ani pan Mrózek, ani pan Damian nie wystarczą. A powyżej artykuł jak to busy trują. Normalnie paranoja.

Ciekawe, że jak mowa o kolei, to słyszę pan Mrózek, pan Damian, a nie słyszę starosta, burmistrz..... ciekawe....

Najlepszy jest argument , że linia kręta i sobie nie poradzą. 100 lat temu daliby radę, ale teraz....? Drugi w kolejności to ten, że jest S-1. Można zaproponować tym z Bażanowic, czy Goleszowa, żeby sobie pojechali S-1. Nawet Skoczowianie jeżdżą starą drogą, bo wiadomo, że trzeba nieźle nadłożyć drogi żeby wjechać do miasta. Wywalić tych nieudaczników.

Niech coś zrobią teraz obecni włodarze aby połączenia kolejowe poprawić a nie PO wyborach bo już obietnic się nasłuchałem. Ps. I dlaczego bezrobocie jest płacone w tym regionie tylko 6 miesięcy a nie tak jak np. na Mazurach rok, przecież z Cieszyna nie idzie wyjechać niczym do pracy gdzieś dalej bo tu już wszytko upadło oprócz ratusza, Straży miejskiej, Sądu i paru innych "Ministerstw spraw nie potrzebnych". Z Pociągami do Bielska mówiliśmy głośno już od 2009 roku, w starostwie Cieszyńskim powiedziano nam aby sobie dać spokój bo jest ekspresówka a dziś ci sami ludzie jeżdżą drezyna na pokaz. To jest ta Cieszyńska hipokryzja a wiec nie będzie połączeń kolejowych Cieszyna z Bielskiem dopóki nie przyjdą do władzy ludzie którym naprawdę na połączeniach kolejowych zależy. Zróbcie sobie ranking ilu dygnitarzy jechało w skali roku busem, pociągiem a ile razy samochodami. Jak powyżej komentarz Hanysy mają wszytko a my mamy umrzeć w tym Cieszynie.

brawo, nic dodać nic ująć.

A komu potrzebna kolej z Cieszyna do Bielska? Pamietam dawne czasy, jak autobusy były przeładowane, a Podżorski w PKS-ie (tak ten sam co teraz w Wispolu) zabronił wydawania biletów miesiecznych z przystanków, gdzie była też kolej. Ale potem jpo kilkulatach pociąg jeździł pusty, bo konkurencja autobosowo-busowa zaczęła jeździć z dużą częstotliwością i szybciej niż pociąg. Rozebrać szyny i sprzedać je na złom. Chyba, że ... moze by tak zrobić atrakcję turystyczną z kolejką od Cieszyna do Skoczowa lub Wisły? Jakby co to ja pierwsza na to wpadłam!!!

... niestety nie pierwsza :( była o tym mowa 4 lata temu przed wyborami samorządowymi -sprawdź, kto o tym mówił pierwszy ? (ale nie tylko jako o atrakcji turystycznej).

Jaka atrakcja??? W latach 80 do Bielska jechało się 1h10', wiem bo jeździłam. A i tak dałoby się szybciej, bo pociąg często stał dłużej w Pogórzu lub w Skoczowie. Kiedyś z Zebrzydowic i Skoczowa jeździły do Cieszyna pełniuteńkie pociągi do szkól i do pracy. No ale teraz już nie ma pracy.

bardzo bym chciał aby ten pomysł nie upadł, choć na to się zapowiada...
kolej C-n - B-B - byłby fajną alternatywą dla autobusów i samochodów - warunkiem byłoby realizowanie takiego przejazdu w czasie max. 50 minut - bo żeby to miało sens powinny się takie szynobusy zatrzymywać na małych stacjach aby uczniowie, turyści , mieszkańcy mogli korzystac także z mniejszych stacji....nie obyłoby się myślę też bez dotacji samorządów - a o to byóby niezwykle ciężko

już wszystko zdawało się iść ku lepszemu, a wyszło jak zwykle - widać znowu Ślązoki myślą tylko o sobie i trasie Katowice-Wisła, no bo przecież gdzieś na te wochen-endy muszą jeździć. Reszta miast w naszym województwie ich nie interesuje. Lepiej było być pod B-B ...

Pod B-B? Przecież wtedy NIC załatwić nie potrafili, nawet dokończenia S1! Nigdy więcej takich pseudo-województw!

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama