, niedziela 17 stycznia 2021
Nie ustają w naciskach na marszałka w sprawie linii kolejowej 190
Starania o rewitalizację linii i powrót na nią pociągów trwają od dłuższego czasu, w tym celu została powołana nawet specjalna grupa robocza. fot: JM



Dodaj do Facebook

Nie ustają w naciskach na marszałka w sprawie linii kolejowej 190

JAKUB MARCJASZ
Nie ustają w naciskach na marszałka w sprawie linii kolejowej 190

Połączenia muszą być tak dobrane żeby ludzie mogli dojechać do szkół i pracy. fot. JM

Przedstawiciele samorządów z Bielska-Białej i Śląska Cieszyńskiego, Kolei Śląskich i PKP PLK odbyli podróż linią kolejową nr 190 Bielsko-Biała - Cieszyn. To kolejna odsłona walki o wpisanie rewitalizacji linii na listę inwestycji finansowanych przez urząd wojewódzki z nowego rozdania funduszy unijnych.

Starania o rewitalizację linii i powrót na nią pociągów trwają od dłuższego czasu, w tym celu została powołana nawet specjalna grupa robocza, której przedstawiciele spotkali się niedawno z wiceministrem infrastruktury i rozwoju. Po tym spotkaniu do marszałka województwa śląskiego wysłane zostało pismo, w którym samorządowcy i miłośnicy kolei apelują o wpisanie remontu linii 190 na listę projektów finansowanych z europejskiego budżetu. W poniedziałek odbyło się kolejne spotkanie w tej sprawie. Tym razem w terenie. Przedstawiciele samorządów z Bielska-Białej i Śląska Cieszyńskiego, Kolei Śląskich i PKP PLK odbyli podróż, aby na własne oczy przekonać się w jakim stanie jest linia.

- Dzięki temu mamy większą wiedzę. Po tym dzisiejszej objeździe umówiliśmy się na kolejne spotkanie, w jego trakcie sformułujemy kolejne wnioski i wystąpienia, aby marszałek nie zapomniał o tej linii - podkreśla Piotr Rucki, zastępca burmistrza Skoczowa.

Na powrót pociągów na linię Cieszyn - Bielsko-Biała liczą również władze Cieszyna, tym bardziej teraz, kiedy mają nadzieję, że zaniedbany do tej pory teren dworca kolejowego i placu przy ul. Hajduka już niedługo stanie się wizytówką miasta. A pociągi stałyby się alternatywą dla podróżowania autobusem.

- Obawiam się, że szybciej wyremontujemy dworzec kolejowy niż linia Cieszyn - Bielsko-Biała zostanie zrewitalizowana i będzie funkcjonowała tak jak sobie wyobrażamy, czyli będą na niej odbywały się przewozy towarowe i osobowe w pełnym zakresie - mówi Adam Swakoń, zastępca burmistrza Cieszyna.

Miłośnicy kolei zwracają uwagę, że aby linia miała rację bytu podróżni ponownie muszą przekonać się do pociągów, których popularności zaszkodziły zawirowania związane ze startem Kolei Śląskich. Warunkiem jest też zwiększenie prędkości szlakowej na linii, a także stworzenie odpowiedniej siatki połączeń.

- Po pierwsze: połączenia muszą być tak dobrane żeby ludzie mogli dojechać do szkoły i pracy. Druga sprawa: fajnie byłoby gdyby miasta Cieszyn i Bielsko razem z przewoźnikiem, który operowałby na tej linii, potrafiły stworzyć wspólny bilet, dzięki któremu można byłoby jeździć taką i taką komunikacją - mówi Radosław Mrózek ze Stowarzyszenia Kolej na Śląsk.

Komentarze: (21)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Jestem za modernizacją tej linii, tak samo za utrzumaniem/modernizacją zabytkowych dworców PKP. Wszystko zostało wzniesione i wybudowanych z pieniędzy narodu. Przetrwało I i II wojnę swiatową, nawet komunizm a teraz patologiczna , niszczycielaska, antyspołeczna gospodarka ostatnich 20 lat a szczególnie 10, lekką rączką wykonuje sie rozbiórki i wyłancza kolejne linie. Gruby stumien pieniedzy idzie przede wszystkim na komunikacje miedzy wielkimi aglomeracjami Katowice- Warszawa-Wrocław- Kraków-Poznan itp. Przykre to że nie potrafimy byc dobrymi gospodarzami. Pewnie ktoś w takim destrukcujnym postepowaniu ma interes. Śmiejemy sie czasami z Czechów Słowaków, ale tam pociągi smigaja min. 90km/godz. Pozdrawiam wszystkich i trzymam kciuki za tych którzy nie poddają sie w staraniach o powrót pociagów na lini Cieszyn - Bielsko, łączacej jakby niebyło dwa powiaty.

Moda na autostrady się kończy, przychodzi moda na stadiony, tunele i lotniska. Do tego przekręty, że głowa boli, żeby tylko przypomnieć: Koleje Śląskie i ZUS. I jakoś się to kulo. Mody na koleje na razie niet. Wnioski pozostawiam Czytelnikom.

Ja wczoraj musiałem do Pogwizdowa busiorem bo po 18-stej już nie dojadę
18:30 z Bielska do Cieszyna miał być INTERPALM ( BO TYLKO TYM PRZEWOŹNIKIEM jade o ile nie ma już pociągu) ale miał 18 min. spóżnienia a pociąg Cieszyn-Bielsko był by SUPER

Do Anonim (niezweryfikowany) A po co pociągi z Czeskiego Cieszyna do Frydka Mistka skoro wzdłuż biegnie płatna droga expresowa , ta sama co z Bielska Białej, a po to że są tacy co wolą podróżować parę minut dłużej ale wygodniej i mogą zabrać z sobą np. rower, psa czy wózek dziecięcy. Po co Cieszynowi Cieszyniacy skoro tylko szkodzą rozwojowi tego miasta. :-).

Drugą stroną medalu jest ta mentalność mieszkańców Cieszyńskiego grodu. Chcieliby pociągiem zajechać z Cieszyna do Bielska Białej w 30 minut. Tego się nie da zrobić na tak krętej górzystej linii , tak więc będą opinię po co pociąg? szczególnie w okolicach gdzie wszyscy są zapatrzeni ślepo w samochody. Dlatego ja się wyprowadziłem do mniejszego miasteczka ale za to pociągi mam pewne co godzinę a społeczeństwo jest różnego pokroju ,nie tylko "samochodziarze" naśmiewający się z tych co stawiają na kolei jak to w Cieszynie bywa po dziś. Teraz ja wam życzę tego samego co większość nam z CSMK tak nie dawno temu kiedy walczyliśmy o tą linię. Ps. I pragnę zauważyć że ten dzisiejszy problem z tą linią zaczęło drążyć CSMK , niech teraz inni próbują ciągnąć tą sprawę.

Ja już w nic nie wieżę dopóki nie przyjedzie ten robotnik i wbije łopatę. Jako prezes Cieszyńskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei wraz z mieszkańcami nazbieraliśmy ponad 3 tyś podpisów w sprawie rewitalizacji linii, ale razu pewnego w Urzędzie Marszałkowskim nie oficjalnie usłyszałem ze strony przedstawicieli PKP PLK że tam gdzie biegnie dobra droga to nie wskazane jest robić cokolwiek z torami, Państwo Polskie ma zysk z akcyzy paliowej, za drogi, parkingi itd. a do kolei trzeba dokładać (przykład Katowice-Kraków obok biegnie autostrada). Oficjalnie zasłania się ekonomią że samochodem zajedzie się w 30 minut z Cieszyna do Bielska- nie każdy ma lub może jechać samochodem, nie ma po drodze przystanków autobusowych które i tak nie zajeżdżają do okolicznych miejscowości. Dziś czas przejazdu starą drogą 35km z Cieszyna do Bielska autobus pokonuje w minimum godzinę ( w piątki przy korkach 1godz, 20 minut). Pociąg 39 km jechał by 1 ,15 minut gdy by skrócić postoje w stacjach Skoczów czy Goleszów jak to kiedyś bywało że stały po 10 minut. Nie dawno przyjechała specjalna drezyna pomiarowa z Bielska do Cieszyna i jej pracownicy po rozmowie ze mną zapytali mnie kto nam tu tak prędkość zaniżył , spokojnie lekkie szynobusy mogłyby tu jeździć z prędkością 50 km/h a nie 30km/h a przy rewitalizacji spokojnie mogły by kursować 60km/h a więc proszę sobie przeanalizować trasę. Nawet w biednych regionach Polski dokonano modernizacji, rewitalizacji linii kolejowych które przez 20 lat były nie czynne a dziś tam śmigają szynobusy z prędkością 80-100 km/h. Dlaczego nikt po dziś nie podjął decyzji o przywołaniu linii 190 do życia - bo ktoś na tym ma jakiś interes.

WRESZCIE KAZIMIERCZAK POWIEDZIAŁ COŚ Z GŁOWĄ !!!!!!!!!!! BARDZO MĄDRZE PANIE DAMIANIE.

Szkoda tylko, że Kazimierczak pisze z błędami ortograficznymi. W pracy na kolei widać to nie przeszkadza...

Proponuję odnosić się do tematu nie do osoby!

I proszę wskazać mi błędy ortograficzne , nie myli się tylko ten co nic nie pisze zwłaszcza na smart fonie.

Mi to nie przeszkadza dla ciebie ważniejsze są błędy niż brak pociągów :-) Panie Hej a może "u".

Owszem jest za rewitalizacją linii 190, ale nie kosztem tego, żeby swoimi działaniami starać się wejść na stołek, a niestety Pan Mrózek swoimi działaniami chce zabłysnąć w wyborach samorządowych w których chce startować na burmistrza Skoczowa... Ech nieładnie, nie ładnie.

Witam - nie mam zamiaru startować na Burmistrza Miasta Skoczowa - wypraszam sobie takie pomówienia...
Walkę o linie robię społecznie - i dal społeczeństwa mieszkającego na Śląsku Cieszyńskim....

A komu potrzebne są te koleje? Do Bielska z Cieszyna jest autobus co kilka minut. Tak na prawdę co kilka minut. Sama sprawdzałam rozkłady kilku przewoźników i wychodzi średnio co 10 minut. I prosze nie manipulowac społeczeństwem o czasie przejazdu, bo normalnie to pośpiesznym autobusem jeżdżę do Bielska tylko 45 minut, a zwykłym 1godzinę oczywiście "starą drogą". Wmawianie nam czasu przejazdu powyżej godziny autobusem to demagogia.

I znowu ślepe Cieszyńskie myślenie po co pociąg jak mamy autobus, a ten autobus jeździ przez Goleszów, Skoczów Bładnice itd?. Comfortbus kursuje jak chce, inne opóźnione itp.

Wypraszam sobie to "ślepe Cieszyńskie myślenie"!!! To bardzo prostackie stwierdzenie. Każdy ma prawo pisać co myśli o danej sprawie. Mamy demokrację a nie totalitaryzm nakazujacy powrót do reliktu, jakim by było połaczenie kolejowe, do którego państwo dopłaca i to bardzo duże pieniądze. Wiem, ze każdy walczy o swoje krzesełka, ale proszę popatrzeć na tych przewoźników autobusowych - oni nie sa dotowani, pracują na własny koszt i na własne ryzyko. I rację mają ci co zwracają uwage na poprawną ortografię - bo styl pisma też swiadczy o poziomie kultury i wiedzy!!! Resztę zostawiam bez komentarza. Stała pasażerka na linii Cieszyn - Bielsko.

Tak to jest ślepe Cieszyńskie myślenie bo właśnie przez to nie ma pociągów. Patrzycie tylko na bezpośrednie połączenie Cieszyn-Bielsko a co z tymi przystankami wzdłuż linii kolejowej. Ja też przez rok prawie dzień w dzień korzystałem z wszelki busów na tej trasie i wiem że kursują jak chcą. To przewoźnicy autobusowi zaniżają cenny a potem od państwa żądają zwrotu. Bardzo prosty przykład , sprzedaje się bilet za 5 zł a w rozliczeniu rocznym deklaruje się że bilet został sprzedany na inwalidę któreś grupy czy na studenta i tą resztę z tak naprawdę należnej cenny zwraca państwo bo to ulgi ustawowe i my to płacimy w podatkach a pociąg jest tańszy o wiele od autobusu, ma więcej zniżek i możliwości przewozu. Ps. Mój styl pisania to nie błąd ortograficzny, ale za to umiem się zachować i prezentuję się nie tak prymitywnie jak te właśnie wasze spostrzeganie na kolei. Na kolei idzie złożyć skargę a na busy? , nie mają biura obsługi pasażera a wiec tylko do sądu na nich bo nawet Starostwa nie umieją wstrzymać koncesji za nie wywiązywanie się z umów. Ja parę lat temu w Starostwie Cieszyńskim miałem zebranie w powyższej sprawie i wszyscy tam mówili mi że powiatu na to nie stać, że to nie wypał itd a dziś ktoś wpadł na to że p. Mrozek ma wielkie ambicje bez pokrycia tak próbuje się na nim robić wizerunek przed wyborami, kiełbasa wyborcza - ci sami ludzie co nie chcieli o kolei słyszeć nagle sobie o niej przypomnieli :-). Ta linia jest górzysta i kręta tak nie da się z niej wiele wyciągną ale uważam że mam prawo korzystać z pociągu a Państwo Polskie ma obowiązek mi go zapewnić a nie zdać na łaskę busów.

To jest typowy przerost treści nad rozumem. Jeżeli wiesz coś na temat, że "sprzedaje się bilet za 5 zł a w rozliczeniu rocznym deklaruje się że bilet został sprzedany na inwalidę któreś grupy czy na studenta i tą resztę z tak naprawdę należnej cenny zwraca państwo bo to ulgi ustawowe i my to płacimy w podatkach", to POWINIENEŚ POWIADOMIĆ PROKURATURĘ, INACZEJ jest to zatajenie!!!
Ponadto jeżeli uważasz, ze "pociąg jest tańszy o wiele od autobusu" to nie masz wogóle pojęcia o ekonomii i dlatego widzę, że brak tobie w tej dziedzinie wiedzy i lepiej baw się kolejką elektryczną w domu (raczej kolejką nakręcaną kluczem, bo to wychodzi taniej).

Jakim autobusem ?????. Jedynie DAS oferuje w miarę komfortowe warunki a reszta. Ciasne busy przekraczające prędkośćð, napełnione do granic wytrzymałości. Wystarczy zobaczyć bus pewnej firmy około 14.45 jadący Bielską. Dzieciarnia aż przyklejona do przedniej szyby. Czy potrzeba nam tragedii z udziałem busów żeby otrząsnąć się. Po wpisie widzę że jesteś kobietą a po sensie blondynką.

Zgadzam się, że powinno się kontrolować stan techniczny busiarzy, bo jak jest to wszyscy widzą, ale nikt nie reaguje i trzeba tragedii, ale wtedy jbędzie już za późno. Kontrola ITD jest na dworcu (o ile ten bałagan można nazwac dworcem) w Cieszynie, a odjeżdżające na przeciwko busy sa omijane szerokim łukiem. Trochę to dziwne...

Proszę sprawdzić stan techniczny busów JKA BUS. Pasażerowie czy Wasze życie jest mniej ważne aniżeli troszkę tańsza cena biletu? Rodzice zadbajcie o bezpieczeństwo Waszych dzieci dojeżdżajacych do szkoły.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama