, sobota 20 kwietnia 2024
Linia kolejowa nr 190 tematem korespondencji między rektorem a marszałkiem
Jak się okazuje, nieustające lobbowanie za linią nr 190 wielu grup społecznych wreszcie może przynieść konkretny efekt w postaci dopisania linii nr 190 do listy planowanych do realizacji projektów w latach 2014-2020. fot: ARC SPOT



Dodaj do Facebook

Linia kolejowa nr 190 tematem korespondencji między rektorem a marszałkiem

MB
Uniwersytet Śląski jest jednym z podmiotów, którym szczególnie zależy na dobrym połączeniu komunikacyjnym Cieszyna z centralą województwa śląskiego. Obok samorządowców naszego regionu szczebla powiatowego, jaki i szeregu gmin, a także organizacji pozarządowych także UŚ mocno zabiega o wznowienie ruchu pociągów pasażerskich do Cieszyna.

Podczas sesji Rady Miejskiej Cieszyna pod koniec października wystąpił Remigiusz Kopoczek, prodziekan ds. Studenckich i Kształcenia na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego, przedstawiając cieszyńskim samorządowcom korespondencję między rektorem Uniwersytetu Śląskiego Wiesławem Banysiem a wicemarszałek województwa śląskiego Aleksandrą Skowronek w sprawie modernizacji odcinka linii kolejowej nr 190 łączącego Cieszyn z Goleszowem.

- Obecnie jedyną drogą połączenia kolejowego z Katowic do Cieszyna jest ta poprzez Czechowice-Dziedzice, gdzie czas podróży wydłuża nie tylko przesiadka, ale i zmiana kierunku jazdy w Zebrzydowicach - pisze w liście do marszałka rektor UŚ. - W sytuacji przewidywanych remontów i modernizacji na odcinku Katowice - Wisła, warto byłoby uwzględnić w planach również fragment linii 190, tj. odcinek Cieszyn - Goleszów. Już ten krok pozwoliłby na znaczne przyspieszenie i ułatwienie dojazdu naszym studentom i kadrze - dodał.

Jak się okazuje, nieustające lobbowanie za linią nr 190 wielu grup społecznych wreszcie może przynieść konkretny efekt w postaci dopisania linii nr 190 do listy planowanych do realizacji projektów w latach 2014-2020. Oczywiście, to dopisanie jeszcze nie gwarantuje dokładnego terminu realizacji, ale jest krokiem na przód, ponieważ inwestycja dotąd nie była nawet uwzględniona na liście projektów do wykonania. Od niedawna obserwowalny jest także wzrost zainteresowania zarządu województwa sprawą linii nr 190 i połączeń komunikacyjnych do Cieszyna.

- W Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014- 2020 przewiduje się wsparcie projektów dotyczących modernizacji linii kolejowych w województwie śląskim. Na liście planowanych do realizacji projektów znajduje się m.in. projekt pn. "Rewitalizacja linii kolejowej nr 90 Zebrzydowice -Cieszyn”. Ponadto, w trakcie najnowszych ustaleń, zdecydowano o poszerzeniu projektu pn. "Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów- Bieniowiec -Skoczów -Goleszów- Wisła Głębce" o odcinek linii kolejowej nr 190 Goleszów - Cieszyn - czytamy w piśmie wicemarszałek województwa śląskiego, Aleksandry Skowronek z 15 października br. - Instytucja Zarządzająca RPO WSL 2014-2020 wystąpiła w związku z tym do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o uwzględnienie tej korekty w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Śląskiego - czytamy w dalszej części tego dokumentu.

Dla władz uniwersyteckich to dobra wiadomość. - Dla nas uruchomienie połączeń kolejowych jest sprawą bardzo ważną i wymagającą jak najszybszych zmian, ponieważ brakuje nam dobrego połączenia komunikacyjnego z centralą województwa śląskiego - powiedział w czasie sesji w Cieszynie doktor Remigiusz Kopoczek, prodziekan ds. Studenckich i Kształcenia na Wydziale Artystycznym UŚ.

Informacja cieszy także burmistrza Cieszyna, Ryszarda Macurę, choć podkreśla, że wolałby poczekać na ustalenia, które mają zapaść podczas listopadowego spotkania dotyczącego linii 190 w Starostwie Powiatowym. - Potwierdzam te informacje. Czekamy na oficjalną konferencję w Starostwie Powiatowym, którą ma poprowadzić wicemarszałek Henryk Mercik - powiedział burmistrz Ryszard Macura. - Inną informacją jest to, że Cieszyn zostanie połączony z Frydkiem-Mistkiem. To kolejna dla nas dobra informacja, która jest już pewna - dodał, podkreślając, że dzięki zaangażowaniu wielu różnych grup społecznych można cieszyć się tym pierwszym krokiem poszerzenia połączeń kolejowych, a potem kolejnymi.

Kolejne spotkanie w Starostwie Powiatowym w Cieszynie dotyczące linii kolejowej nr 190 odbędzie się 18 listopada br. o godz. 11.00.

Komentarze: (12)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Już widzę te tłumy studentów i pracowników naukowych,jeżdżących pociągiem do Katowic z przesiadką w Goleszowie :) Czy mam rozumieć, że doktor Kopoczek nie wie, że Cieszyn jest dobrze skomunikowany z Katowicami? Bus jeździ, co godzinę od rana do wieczora i kosztuje dla studenta 10 lub 12 złotych. Może by tak zająć się rozpadającym się basenem, a nie takimi nie mającymi dla uczelni znaczenia pierdołami.

Odcinek do Goleszowa jest kluczowy do stworzenia bezpośredniego połączenia do Katowic. Z nieoficjalnych informacji wynika, że istnieje plan stworzenia połączeń do Katowic co 2 godziny, a po remoncie czas przejazdu może wynosić około 80 minut.

Zbyt piękne, aby mogło być prawdziwe, ale bardzo pożądane.

Busy to nie jest dobry pomysł, bo są za małe i za ciasne. W zeszłym tygodniu musiałam jechać do Katowic z dużą walizką na kółkach, kierowca oświadczył, że nie ma miejsca już w bagażniku i że mam tą walizkę wnieść do busa. Skończyło się na tym że jechałam ponad godzinę z tą brudną od spodu (kółka walizki jadą po ziemi) walizką na kolanach. Stan mojego ubrania po tym - żałosny. Razem ze mną męczyło się tak jeszcze kilka osób, które dosiadły w Pawłowicach mimo tego, że nie było już miejsc siedzących. Też z bagażami, spoceni, trzymający się kurczowo, żeby nie upaść. Nie wyobrażam sobie, żeby mieli tam z nami jeszcze jechać studenci z tymi ich instrumentami czy teczkami na obrazy (kierunki artystyczne). Podusilibyśmy się tam... Ja i tak o mało co nie zemdlałam z tego zaduchu (kierowca stwierdził, że w busie brak klimatyzacji). Ja sądzę, że wypowiadają się tu osoby, które tym busem nie jeżdżą i dlatego wydaje im się, że to dobre rozwiązanie. A to nie jest ani dobre, ani tanie jak na tak niski standard i brak jakiegokolwiek komfortu podróży.

Zapraszam do busa z bagażem i wózkiem dziecięcym!

Chciałoby się powiedzieć do diabla, dlaczego dopiero teraz???? jak już pieniądze podzielono!!! Co robiły nasze władze 3,4 lata temu???G

Ja mam pytanie do zwolenników zwiększenia ilości pociągów. Co proponują zrobić z zakorkowaną ulicą Frysztacką, Liburnią, Zamkową i Michejdy w momencie zamykania przejazdu kolejowego na ul. Zamkowej?
Cieszyn nie jest przystosowany do tak dużego ruchu kolejowe. Położenia dworca wyklucza zwiększenie ilości przyjeżdżających pociągów. Skoro nie ma jak zmodernizować przejazdu kolejowego to warto by było pomyśleć nad przeniesieniem dworca???

Jesteś taki głupi czy tylko udajesz?

Linia 190 to nie ta strona. Nikt nie mówi i linii do Zebrzydowic, bo on przecież funkcjonuje.

Patrząc na dane jak głosowali wyborcy z Cieszyna i Goleszowa to widać, że nie chcieli zmian. Większość z nich jest zadowolona z obecnego stanu rzeczy. To w takim razie po co im to połączenie?

Złodzieje miedzianych drutów sieci trakcyjnej liczą zyski.

Wprowadzić trakcję spalinową...I po kłopocie.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama