, piątek 19 kwietnia 2024
Kiedy wymienić akumulator w samochodzie?
Akumulator odpowiada za rozruch pojazdu, oświetlenie i elektronikę. fot: www.pixabay.com



Dodaj do Facebook

Kiedy wymienić akumulator w samochodzie?

Chyba żadnemu kierowcy nie trzeba uświadamiać, jak niezwykle istotnym elementem wyposażenia każdego samochodu jest akumulator. Odpowiada on za rozruch pojazdu, jak i służyć będzie nam w wykorzystywaniu oświetlenia i elektroniki. Oczywiście akumulatory to baterie jak każde inne, w związku z czym po pewnym czasie ich właściwości znacząco się obniżają. Warto wobec tego poznać najważniejsze informacje o tym, kiedy i jak należy zmienić akumulator?

Akumulatory mimo prostej budowy mogą być narażone na liczne problemy techniczne, które będą wpływać na ich jakość, wydajność. Z biegiem czasu możemy zaobserwować nie tylko eksploatacyjne zużycie, lecz także następujący niedobór elektrolitu, utratę pojemności elektrycznej, zwarcia, zasiarczanie, opad masy czynnej. To tylko część z występujących problemów z akumulatorami. Brak reakcji z naszej strony może pewnego dnia doprowadzić do tego, że nie będziemy w stanie odpalić rano samochodu.

Problemów oczywiście jesteśmy w stanie uniknąć. Warto regularnie kontrolować stan naładowania baterii, dbać o jej dobre przechowywanie. Dla początkujących kierowców polecamy artykuł: Jak zmierzyć poziom napięcia akumulatora? Dowiemy się z niego więcej o tej prostej czynności diagnostycznej. Jeśli coś złego zacznie się dziać z tym ważnym elementem wyposażenia, to najczęściej spotykanymi objawami będą trudności z rozruchem silnika czy ledwie świecące światła mijania.

Jak jest zbudowany akumulator?

Aby dowiedzieć się co nieco o pracy akumulatorów, warto poznać ich wewnętrzną budowę. Produkt ten stanowi prosty zespół połączonych ogniw. Są one przeznaczone do magazynowania energii elektrycznej, rozruchu silnika, jak i dostarczania prądu do odbiorników i urządzeń. Wykorzystane w jego budowie ogniwa składają się z elektrod (katody i anody), specjalnego separatora izolującego elektrody od siebie a także elektrolitu. We wnętrzu umieszczane są dwa przeciwne do siebie materiały: płyta ujemna i dodatnia. Zostają one dodatkowo zanurzone w elektrolicie, stanowiącym roztwór kwasu siarkowego i wody. Napięcie w nim powstaje w wyniku reakcji chemicznych zachodzących w ogniwach. Kiedy dochodzi do zamknięcia obwodu między dodatnim a ujemnym uchwytem akumulatora, zaczyna w nim płynąć prąd. Dzięki temu zyskujemy jedyne źródło prądu, dzięki któremu jesteśmy w stanie odpalić samochód. W dobie pojazdów z coraz większą ilością elektroniki, akumulatory są jeszcze bardziej eksploatowane, co może mieć wpływ na ich szybsze zużycie.

Kiedy wymienić akumulator?

Czas zatem przejść do sedna naszego artykułu, czyli musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, kiedy należy wymienić akumulator? Jak już wspomnieliśmy na początku, czynników decydujących o tym ruchu może być kilka. Istotny może być sam fakt, z jakiego typu baterii na o dzień korzystamy. Część kierowców używa starszej obsługowej wersji. Polega ona na tym, iż okresowo musimy kontrolować i uzupełniać poziom elektrolitu wodą destylowaną. W wyniku pracy czy nawet drobnych nieszczelności woda z czasem zaczyna parować. Jej niższy poziom będzie wpływać na gorszą pracę akumulatora. Powszechnie przyjmuje się, że prawidłowy powinien być elektrolit o stężeniu 1.28 g/cm3, natomiast napięcie spoczynkowe bez obciążenia wynosi powinno 12,5 V, a z obciążeniem nie mniej niż 10 V. O wiele lepiej sprawdzają się w tym wypadku drugie wersje - bezobsługowe, w których takowej czynności nie musimy wykonywać.

Bywają oczywiście takie sytuacje, kiedy to mimo ładowania akumulatora, ten już po kilku dniach pracy znów odmawia posłuszeństwa. W takim oto wypadku mogło faktycznie dojść do utraty pojemności elektrycznej, opadu masy czynnej, zwarcia, zasiarczanie bądź uszkodzenia mechanicznego. Jeśli w jakikolwiek sposób obudowa baterii uległa uszkodzeniu, akumulator powinien zostać jak najszybciej wymieniony. To samo tyczy się sytuacji, gdy nagle odmawia on całkowitej współpracy. Uszkodzenia, awarie mogą być na tyle poważne, że jakakolwiek próba regeneracji, naprawy będzie zupełnie nieopłacalna z naszej strony.

Inaczej jest jednak w przypadku, kiedy zauważamy stopniowy spadek mocy. W takim wypadku warto poddać baterię ładowaniu oraz diagnostyce. Eksperci najczęściej mówią w tym wypadku o próbie obciążeniowej, która wykaże czy konieczna będzie jej wymiana. W warunkach domowych do testu warto wykorzystać rozrusznik. Jeżeli napięcie naładowanego akumulatora pod dużym obciążeniem spadnie nam poniżej 10 V, będziemy mieć wtedy pewność, że nadaje się on już tylko do wymiany.

Musimy również brać za każdym razem pod uwagę porę roku, w której to dochodzi do problemów z akumulatorem. W okresie zimowym, zwłaszcza przy silniejszych mrozach, właściwości naszego akumulatora mogą spaść w skrajnych przypadkach nawet o połowę. Jeśli do tej pory notowaliśmy mniejsze lub większe z nim problemy, to możemy się spodziewać dodatkowych kłopotów. Warto zawsze mieć na względzie, że korzystanie z niesprawnego akumulatora będzie miało negatywny wpływ na instalację elektryczną.

Kupujemy nowy akumulator

Jeśli nie mamy na względzie prób ratowania baterii, to zawsze od razu możemy postawić na nowy egzemplarz. W tym względzie zapraszamy do zapoznania się z artykułem: Jaki akumulator samochodowy kupić? Jeśli posiadamy w domu więcej pojazdów, to być może nieco szwankujący w większym samochodzie akumulator, okaże się w pełni wystarczający dla kompaktowego auta. Warto wobec tego pozostawić go na wszelki wypadek, gdyż to zawsze mniejsze lub większe oszczędności dla domowego budżetu.

Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama