Czy jest jeszcze szansa na remont linii kolejowej?W czasie spotkania poruszono m.in. kwestię uruchomienia zawieszonej linii kolejowej na trasie Cieszyn - Bielsko-Biała, omawiając sprawę jej modernizacji i możliwości wznowienia połączenia szynowego na tej trasie. Obecnie zaplanowane zostały remonty odcinków Cieszyn - Zebrzydowice, Katowice - Chybie - Wisła oraz Bielsko-Biała - Kalwaria Zebrzydowska. Jak podkreśla starosta cieszyński w planach rewitalizacji nie powinno jednak zabraknąć trasy Bielsko-Biała - Cieszyn, której kapitalny remont jest ważny m.in. ze względu na zwiększenie dostępności do edukacji młodzieży z małych miejscowości położonych przy trasie kolejowej (Goleszów, Bażanowice, Skoczów Bładnice, Pogórze, Jaworze); poprawę wizerunku regionu w oczach potencjalnych inwestorów oraz zwiększenia dostępności turystycznej Beskidów. W ślad za spotkaniem do ministra trafi także wspólne pismo o wpisanie remontu linii 190 na listę projektów finansowanych z budżetu UE (lata 2014-2020). Jest to efekt skreślenia z listy przedsięwzięć rewitalizacyjnych linii kolejowej na trasie Cieszyn - Bielsko-Biała z 2 wersji Mandatu Negocjacyjnego Województwa Śląskiego zawierającego propozycje przedsięwzięć strategicznych do Kontraktu Terytorialnego. W tej sprawie, tydzień temu, w liście do marszałka województwa - Mirosława Sekuły, swoje zaniepokojenie potwierdzili: burmistrz Cieszyna - Mieczysław Szczurek, burmistrz Skoczowa - Janina Żagan, wójt Goleszowa - Krzysztof Glajcar, wójt Jasienicy - Janusz Pierzyna, pełnomocnik prezydenta Bieska-Białej - Henryk Juszczyk, zastępca wójta Jaworza - Radosław Ostałkiewicz, starosta bielski - Andrzej Płonka oraz starosta cieszyński - Jerzy Nogowczyk - nadawca listu. W liście do marszałka, starosta cieszyński przypomniał o licznych spotkaniach w sprawie transportu kolejowego w relacjach: Cieszyn - Bielsko-Biała, Cieszyn - Zebrzydowice, Skoczów - Wisła oraz możliwości przywrócenia ruchu pasażerskiego i towarowego na linii 190, w których uczestniczyli zarówno przedstawiciele władz samorządu, PKP - PLK S.A. - Zakład Linii Kolejowych w Sosnowcu, PKP Cargo S.A., Kolei Śląskich, jak i zainteresowanych tematem stowarzyszeń. Mimo wielu podjętych działań oraz deklaracji dotyczących chęci wznowienia ruchu kolejowego, którego podstawą powinna być rewitalizacja linii kolejowej nr 190 oraz nr 90, plany te nie zostały ujęte w projekcie Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego, jak również 2 wersji Mandatu Negocjacyjnego Województwa Śląskiego przekazanego do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, a ruch kolejowy na linii, decyzją Zarządu PKP - PLK S.A., w grudniu 2013 został czasowo zawieszony. Według starosty decyzje te wskazują na całkowite odcięcie Cieszyna jako lokalnego ośrodka rozwoju, siedziby władz powiatowych oraz możliwości rozwojowych jakie umożliwia transport kolejowy, w tym również w zakresie komunikacji z ośrodkiem subregionalnym i innymi miastami województwa śląskiego.
|
reklama
|
Coś mi sie zdaje że kolejne władze to mają w tyla, od czasu jak nami rządzą post solidaruchy to tak będzie bo im tak wygodnie.
A kiedy to Karol Węglarzy był w Solidarności?
Dlaczego dopiero teraz??? Ta linia kulała od lat, właściwie od początku. Zelektryfikowana w latach 70. z czasem popadła w całkowitą ruinę. A połączenie Cieszyna ze stolicą województwa? To przecież horror. Wiedzą ci, którzy jeżdżą.
dziwi mnie tylko, że trzeba było doczekać takiej FATALNEJ sytuacji w transporcie publicznym i likwidacji PKS-u, żeby dotarło do władz, że podstawą wszelkiego rozwoju jest komunikacja, w tym transport zbiorowy !!! Ale trzymam kciuki, żeby udało się naprawić ten błąd ! Myślę też, że i wyborcy zrobią właściwe podsumowanie jesienią tego roku :)
Dodaj komentarz