, czwartek 25 kwietnia 2024
Cieszyński ZGK  zawiesza kursy i zastanawia się nad ich likwidacją
Zaledwie trzy z ośmiu linii obsługiwaych przez cieszyński ZGK jest rentowna. fot: ARC



Dodaj do Facebook

Cieszyński ZGK zawiesza kursy i zastanawia się nad ich likwidacją

JM
Cieszyński Zakład Gospodarki Komunalnej, odpowiedzialny za organizację transportu na terenie miasta, podjął decyzję o zawieszeniu większości nierentownych kursów na liniach numer 5, 10 i 50. Przewoźnik nowy rozkład jazdy wprowadza od 1 lipca.

Na razie nie wiadomo dokładnie, które kursy oraz na jak długo zostaną zawieszone. - W tym momencie dokładnie analizujemy sytuację, bo docelowo chcemy wiedzieć, które kursy ze stanu zawieszania przejdą w stan likwidacji, a które zostaną przywrócone - mówi Roman W. Barcz, wiceprezes zarządu Zakładu Gospodarki Komunalnej w Cieszynie.

Podróżni pierwszych zmian w rozkładzie jazdy na liniach numer 5 (ul. Puńcowska III - ul. Hażlaska Jabłonna - ul. Puńcowska III), 10 (ul. Stawowa - Błogocice - ul. Stawowa) i 50 (ul. Słowicza - ul. Wrzosów - ul. Słowicza) mogą spodziewać się już od 1 lipca. Kolejnych od 1 września.

Z ekonomicznego punktu widzenia na tych liniach opłacalne praktycznie są tylko poranne kursy w dni powszednie. Nie wykluczone jednak, że w okresie wakacji zawieszone zostaną wszystkie kursy. - Jest to prawdopodobny scenariusz, ale chcielibyśmy zachować chociaż poranne kursy, kiedy ludzie jadą do pracy, jeszcze to analizujemy - podkreśla Barcz. Co ciekawe, to tylko poranne kursy cieszą się popularnością. Tak nie jest natomiast z tymi popołudniowymi.

Co będzie od 1 września? Cięcia i ostateczna likwidacja sobotnich i niedzielnych kursów raczej na pewno nie ominie linii numer 10. Decyzje dotyczące kursów na innych liniach jeszcze nie zapadły.

Nad Olzą praktycznie wszystkie linie są nierentowne. - Nasze szacunki mówią, że w Cieszynie na osiem linii (dziewiątą jest linia szkolna - przyp. red.) tylko trzy linie byłyby rentowne, a właściwie na granicy rentowności, to znaczy zarabiałyby na siebie, bez jakiegoś zysku, wszystkie pozostałe są nierentowne. Patrząc tylko z czysto ekonomicznego punktu widzenia to pięć linii powinniśmy zlikwidować. Oczywiście ich nie likwidujemy. To jednak jest inna polityka a transport dofinansowywany jest z budżetu miasta - podkreśla Barcz.

Przewoźnik o zawieszeniu kursów musi poinformować na co najmniej siedem dni przed wprowadzeniem zmian w rozkładzie jazdy. Informacje na ten temat będą wywieszone na przystankach autobusowych, w autobusach oraz opublikowane w wydawanych przez miasto "Wiadomościach Ratuszowych".

Komentarze: (33)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Nic dziwnego, że są nierentowne-sprawdzałem rozkład jazdy autobusów. Jeżeli autobus jedzie raz na parę godzin a najczęściej kursujący autobus to i tak jedzie co pół h więc nic w tym dziwnego, ze ludzie wybierają własny transport. W miastach gdzie komunikacja odbywa się często ( np. co 15min.) nie ma tego problemu bo ludzie przesiadają się na autobusy bo są tańsze i często kursują, nie trzeba czekać godziny czy 2h aby podjechał autobus miejski. Szczerze mówiąc, sam bym niue jeździł komunikacją wiedząc, że jak nie zdążę na jeden autobus to pozostaje mi iść pieszo albo na taksówkę bo kolejny tak szybko nie podjedzie.

W Cieszynie rozwiązaniem byłoby stworzenie 3 max 4 dużych linii- łączących całe miasto na których kursowałyby często autobusy

Jednak aktualne władze Cieszyna /radni i burmistrz/ powiedzieć nieudacznicy, to mało, ciśnie się na usta słowo na p...............
Żeby Cybulski był nadal członkiem rady nadzorczej ZGK.Czyli brał kasę i miał wpływ na działanie ZGK.
Ciśnie mi się na usta przykład- idę ulicą ,szczerym polem, chodnik, w okolicy żadnego domu , tylko słupy elektryczne, ale
nie, jest słupek ZGK , bez zatoczki, bez niczego i co --- czytelniku siądż--- pod tabliczką z rozkładem jazdy - co -
ZAKAZ PALENIA TYTONIU , sam jestem niepalący , ale takiego idiotyzmu bym nie wymyślił. Tak resztki intelektualnej
górki zostały w ZGK wypalone,.

http://www.krs-online.com.pl/zaklad-gospodarki-komunalnej-w-cieszynie-kr... - skład Rady Nadzorczej i Zarządu... A tu adresy radnych http://um.cieszyn.pl/sklad-rady-miejskiej-vi-kadencji-2010-2014,238.html Może warto ich zasypać mailami, bo chyba im się nudzi?

Do redakcji:
nie prześlizgujcie się nad tym tematem , to za poważna sprawa.
Mówiąc o opiniach mieszkańców to powiem, że Ficek to przynajmniej czytał internet i przejmował się opiniami,
natomiast aktualny podejrzewam, że nawet nie wie , że coś takiego jak GC istnieje, redaktorzy weżcie się do roboty.

Jeszcze jedno- publicznie napisać kto z Urzędu miasta Cieszyna bierze pieniądze z udziału w radzie nadzorczej ZGK,
chyba Matuszek - jeżeli tak jest pośrednio odpowiedzialny za te głupie pomysły, wyborcy pomyślcie zanim
zagłosujecie na NASZ CIESZYN / chyba faktycznie mają się za właścicieli Cieszyna/
Wyborcy interesujcie się więcej kto stoi za różnymi pomysłami i jacy to są ludzie - internet wam pomoże.

Mieszkańcy Cieszyna obudżcie się , może lepiej zlikwidować 2-3 etaty w Urzędzie Miejskim, np jakichś koordynatorów
d/s nauczania/ po co to komu/, niedługo nie będzie kogo nauczać a dopłacać do komunikacji miejskiej.
Jeszcze jedno , leniwe grupy mieszkańców, nie myślcie głupki ,że zawsze będziecie wypasionymi brykami wjeżdżać do centrum Cieszyna, zrobimy temu stop, dlatego w internecie wszyscy powinni powiedzieć stop głupim pomysłom burmistrza/ choć nie
podejrzewam go o jakąkolwiek inicjatywę/ o komunikacji miejskiej.

Brawo jestem za!!!

Mądrale z ZGK i Rady miasta Cieszyna.
Zanim coś zlikwidujecie najpierw pomyślcie , tak się zwracam do tej części Rady miasta Cieszyna używającej jeszcze mózgu, likwidując , lub
zawieszając 10 i 50 odcinacie całą północną część Cieszyna, czyli Bobrek wsch, zach," czerwone osiedle" część,Przepilińskiego,
Błogocice, Łyska itd.
W/g tej filozofii proponuję zlikwidować wszelkie kursy w kierunku Katowicka i Bielska- przecież tam jeżdżą 'busiki", bo PKS
już nie.
Zamiast wyrzucać pieniądze w błoto, na pseudoinkubator przedsiębiorczości czyli zamek, nie dopuśćmy do całkowitego
obumarcia naszego miasta przez odcięcie części jego mieszkańców.

Jeszcze jedno , fakt , rozkład jazdy układany w ZGK.
Dotyczy linii 10 i 50.
W połowie drogi te dwie linie spotykają się i dublują, natomiast w ZGK , gdzie kierownictwo mnie osobiście poraża intelektem,
nie tknięto palcem aby np, kursy 50 przesunąć o 30-40 minut , tylko np, na Przepilińskiego kurs 10 i 50 w jedną stronę różni 10 minut.
Ale Szczurek czy Szyguda autobusami nie jeżdżą, burmistrz ma na stanie chyba 2 samochody prywatne, nie licząc służbowego,
i jeszcze może wjechać na rynek.

Najważniejsze- RADNI MYŚLCIE TROCHĘ PERSPEKTYWICZNIE , CIESZYN UMIERA, A BEZ KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
PADNIE niedługo całkowicie.

W całej starzejącej się Europie komunikacja miejska jest deficytowa, skoro radni wprowadzają różnego typu ulgi, np dla
seniorów to winni również wprowadzać system dotacji dla przewożnika.
Nie jesteśmy jeszcze Warszawą żeby opłacało się zostawić prywatny samochód poza miastem i dalej jechać płatną
komunikacją miejską.
Likwidacja linii np 10 jest polityką bardzo krótkowzroczną , ja nie używając autobusu będę się próbował dostać do centrum
samochodem, a , że jestem inwalidą zamiast jechać MZK będę zapychał centrum.
Władze Cieszyn i RADNI muszą pamiętać ,że sami też będą starsi i dostanie się do centrum Cieszyna zacznie być dla
nich problemem.
W następnych wyborach będę głosował tylko na tych co nie będą wprowadzali fikcyjnych ulg na nieistniejącą
komunikację miejską - strzeżcie się oszuści.

Cieszyn należy częściowo wyłączyć z ruchu. Centrum miasta powinno być dostępne tylko za zezwoleniem, głównie dla transportu miejskiego. Ale nie dla smrodlawców, wypełnionych w 20%, nie dla smrodlawców rozwożących leniwą młodzież do szkół. Lekkie busiki miejskie, regularnie obsługujące wszystkie linie. W godzinach szczytu powinny kursować częściej, ale nadal małe busiki. Takie rozwiązanie ma Lucca, bilet miejski kosztuje 1 Euro. Jeżdżą co 10 minut. A młodzież do szkół ma zasuwać pieszo od dworca ( którego nie ma). Będzie zdrowsza.

Jak linia np. 21 ma być rentowna skoro większość ludzi to babcie i dziadki, którzy jeżdza za darmo.
Linia 30 i 32 ZGK musi utrzymywać sama bo ani gmina Haźlach ani Zebrzydowice nie daję ani grosza.
Jak ZGK nie zachęca do Cieszyniaków do korzystania z autobusów ? A bilety ulgowe dla wszystkich, którzy podróżują w niedziele i święta ustawowe ! A zniżki dla tych co mają bilety miesięczne ! Owszem wszędzie w Polsce komunikacja jest nie rentowna i trzeba do niej dopłacać, więc jeśli miasto chcę utrzymać komunikację miejską w Cieszynie to niech wyłoży kasę. Ludzie narzekają, że autobusy już stare i się psują. A dziwić się skoro mają już 8, 10 a nawet 12 lat i 500 tyś km za sobą.

Kioski polikwidowali aby bilety u kierowców kupować a kto sobie pozwoli jechać parę przystanków za 2,60+60gr za wydanie biletu w autobusie gdy ludzie w tym mieście pracują za 5zł na godzinę. Powinny być bilety czasowe na 10,20, 30 i 60 minut a nie jednorazowe. A po drugie popatrzcie na rozkłady jazdy np. z pseudo centrum przesiadkowego na Hajduka linia 21 jedzie o tych samych godzinach co partnerska linia 40 i tak jest z innymi liniami a potem następny kurs za około godzinę. Jak nie zdążę z zakupami z Kauflandu na przystanek to idę na piechotę bo nie watro czekać na następny autobus za tyle pieniędzy. Nic się nie opłaca ale samochodów i kadry w Starostwie i UM nie ubywa. TU RZĄDZI KASTA MIASTA.

Po to ludzie przez całe życie płacili podatki, żeby można było z nich finansować komunikacje publiczną. Ona nie jest po to, żeby była rentowna! Czy naprawdę wszystkie nasze podatki ma przejadać administracja???

Administrację miejską ma każde państwo. Pytanie, to co nam wypasiona Książnica i cud szkaradny p.t. Zamek Sztuki???? Czy pracownicy ZGK i ich rodziny nadal mają ulgowe ( a może darmowe ) przejazdy? Czy miasto dotuje nocne iluminacje? Pieniądze są, tylko trzeba ich poszukać.

Przeraża mnie to co dzieje się w naszym regionie i mieście! Brak mi słów, żeby wyrazić moje zdumienie i przerażenie, na to, jakie podejmuje się tu decyzje... wierzyć się nie chce! Żeby pomału żadnej komunikacji nie było?! Za chwilę gmina ogłosi bankructwo, bo przecież NIC się tutaj nie opłaca i NIC się nie robi, żeby ludziom pomóc, żeby polepszyć im byt - tylko wprost przeciwnie, żeby jak najszybciej ich do grobu wpędzić, albo z miasta przepędzić...
Ok rozumiem, że godziny kursów, które jeżdżą puste non stop zlikwidować, ale tak, żeby stworzyć coś nowego -np. z dwóch godzin odjazdu zrobić jeden o godzinie odpowiadającej zapotrzebowaniom- ale przydałoby się zrobić jakieś rozeznanie, ankieta, badanie rynku, a nie podejście typu: "a tam! po co się męczyć szukaniem rozwiązania, ja mam auto, ty masz auto, mamy dobrą płacę- co nas obchodzą mieszkańcy starsi, mniej zamożni czy ci bez auta...-likwidujemy i już!"
Płakać się chce...

CO Z TYM MIASTEM WYPRAWIA TA WŁADZA?. AŻ PŁAKAĆ SIĘ CHCE.

mają rację ci, którzy piszą o złym, niedostosowanym do faktycznych potrzeb rozkładzie jazdy autobusów miejskich. Dobrze ułożony rozkład mógłby zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej. U nas panuje przeświadczenie, że zarządcy tych przewozów nie mają sobie nic do zarzucenia, a wszystkimu winni są ludzie, że nie jeżdżą, więc może warto odpowiedzić sobie najpierw na pytanie - dlaczego nie jeżdżą? Bardzo dużo osób starszych korzysta z komunikacji miejskiej, a osoby po 70 r.ż. jeżdżą za darmo (zgodnie z uchwałą Rady Miasta), więc całkiem możliwe, że linie są niedochodowe. Ale za to kanary kontrolują ludzi w taki sposób, że jak ktoś taką kontrolę przeżył, albo widział, to może już woli nie jeździć. Kiedyś kanar kontrolował młodych ludzi, którzy skasowli bilety trochę za późno i tak się na nich uwziął, że autobus zatrzmał na przystanku, wezwał policję i potraktował jak najgorszych przestępców. Z kolei jedna starsza pani skasowała bilet zakupiony przed podwyżką cen, tańszy od aktualnego o 20 gr, bo nie wiedziała, że ceny się zmieniły i kanar jej wlepił mandat na 80 zł ! a przecież bilet miała i nie jechała na gapę.

Gdzie my żyjemy?! Transport publiczny z założenia nie przynosi dochodów!! To obowiązek władz! Nie bardzo rozumiem argumentacji pana Barcza, co za głupoty on wygaduje?! Za takie pitolenie powinni go wywalic. PARANOJA!

Jak to ZGK zachęca i to bardzo wystarczy przeanalizować rozkłady na Kochanowskiego i przy Sądzie
Z Banotówki co godz. zjeżdżają 2 lub 3 linie autobusowe w odstępie paru minut a potem pełna godzina nic nie jedzie.
No to wiadomo że ludzie jadą pierwszym do centrum a za nim jadą następne. To samo w odwrotnym kierunku.

Przykład przy Sądzie - 2 linie z jednego kierunku w w czasie 15 minut a gdzie pozostałe 45 minut:
L21 - 10.21
L22 - 10.36

Rozumie, że teraz miasto będzie starszym ludziom fundować taksówki, żeby mogli dojechać do lekarza i wrócić od niego (zazwyczaj pod górę). To gdzie się zgłaszać z rachunkami po zwrot?

A nie mówiłem!!!!. Uprzedzałem że z ZGK w Cieszynie będzie to samo co z PKS em i PKP ale nie !,co trzeci wcześniej mi odpowiadał że jestem poje.any , że na pewno aż do takiego stanu nie dojdzie. Że macie samochody i to wystarcza. Pisałem pisma do ZGK aby w wakacje kurował autobus na Czechy pod basen lub w ogóle tak jakoś aby wszystkim pasowało a nie tak jak dziś jadą wszystkie na raz a potem godzina przerwy to mi ZGK odpisał że nie ma takiej potrzeby. Ktoś tu dobrze napisał co ZGK zrobiło aby zachęcić podróżnych? NIC. To jest wasza wina, bo w żadnym innym mieście tak mieszkańcy nie siedzieli by bezczynnie, wyszli by na ulice, pod ratusz czy starostwo z manifestacją o zrzucenie ze stanowiska tego czy tamtego odpowiedzialnego za ten zły stan a wy ciągle nie, a po co?, co to da? itd. Teraz to ja już muszę wyjechać z tego miasta bo się tu nie da żyć a władza Cieszyńska dalej będzie rządzić niekompetentnie za duże pieniądze. Płacie za parkingi 100zł za godzinę bo nie ma komunikacji w mieście. Takie rzeczy tylko w Cieszynie.

Moja propozycja - przeprowadzić referendum i:
1. Zlikwidować powiat (starostwo) a urzędasów wypędzić na banicję z zakazem zbliżania się do Cieszyna na mniej niż 100 km
2. Zabrać prawa miejskie i tym samym zlikwidować Urząd Miasta wraz z Burmistrzem oraz postąpić j/w
3. Ustanowić Sołectwo Cieszyn z wójtem na czele - wystarczy dla tego zacofanego grajdołka jaki został przez ostatnie lata zrobiony z Cieszyna.

http://www.csmk.pl

Jak tak dalej pójdzie to Cieszyn straci prawa miejskie

a czy cieszyński ZGK zastanowił się np. jak zachęcić mieszkańców do korzystania ze swoich usług? jak sprawić by miejscowi przesiadali się z samochodów do komunikacji miejskiej? Dużo prościej jest zlikwidować linie, niż pomyśleć co można zrobić by uczynić ją choć trochę rentowną. Koszty późniejszego przywracania linii komunikacyjnych jest znacznie większy, a na dodatek trudniej wtedy zmienić przyzwyczajenia ludzi.

Naprawdę mi smutno, że w ostatnich miesiącach Cieszyn w niektórych aspektach cofa się o kilkanaście, jesli nie kilkadziesiąt lat wstecz....

Tak się składa, że z reguły komunikacja miejska przynosi straty, nawet w dużych aglomeracjach! W takiej sytuacji proponuję po prostu zajrzeć do ustawy o samorządzie gminnym (zadania własne - sprawy lokalnego transportu zbiorowego).

W każdym cywilizowanym kraju publiczny transport miejski jest dofinansowywany z budżetu miasta. Podejrzewam, że zbyt duża dotacja do przewozów uszczupli pulę na premie dla zarządu i tu jest pies pogrzebany. Poczytajcie sobie ile zarabiają prezesi różnej maści spółek PKP, a jak sie to ma do realiów i standardów ...? Średnia prędkość przelotowa pociągów międzynarodowych w Polsce to ok.78 km/h. Ludzie obudźmy się wreszcie i weźmy sprawy w swoje ręce, bo za chwilę Polska będzie wygądać jak nasz kochany Cieszyn, bez autobusów, pociągów za to z parkingiem na płycie Rynku...

A z kont wziąłeś tą średnią 78km w poć. międzynarodowych gdy 90%l inii w kraju jadą 160km/h. A jaka jest średnia w Czechach gdy tam jeżdżą 140km/h. Piszesz o wadach a samje wyolbrzymiasz i podkreślasz.

nie rozumiem trochę - taka linia 22 miałaby ie przynosić zysków - przecież tą inią nawet w weekendy jeździ mnóstwo osób nie mówiąc już o kursach porannych i popołudniowych kiedy często trudno wejść do autobusu

PKP , PKS i teraz kolej na ZGK.... by zyło sie lepiej hej !

ale gańba

Dopiero co utworzona Spółka i juz do likwidacji? Swietny wynik upadłościowy. Brawo Pan Burmistrz, Brawo Radca Miejska

Izolacja zewnętrzna i wewnętrzna. Postępująca destrukcja komunikacji = przyspieszona destrukcja miasta. Brawo.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama