, sobota 20 kwietnia 2024
Cieszyn: Węzeł przesiadkowy do końca 2017 roku?
Rozliczenie projektu i oddanie obiektu do użytku miałoby nastąpić pod koniec 2017 roku.  fot: mat. pras.



Dodaj do Facebook

Cieszyn: Węzeł przesiadkowy do końca 2017 roku?

SM
Cieszyn: Węzeł przesiadkowy do końca 2017 roku?

Widok na historyczną część dworca oraz dobudowaną cześć służącą obsłudze pasażerów. fot. mat. pras.


Cieszyn: Węzeł przesiadkowy do końca 2017 roku?

Widok na stanowiska objazdowe od strony ul. Bobreckiej. fot. mat. pras.


Cieszyn: Węzeł przesiadkowy do końca 2017 roku?

Widok na wyjście z dobudowanej części na stanowiska odjazdowe. fot. mat. pras.


Cieszyn: Węzeł przesiadkowy do końca 2017 roku?

Wyjście od strony biblioteki oraz widok na poszczególne stanowiska - przystanki. fot. mat. pras.


Cieszyn: Węzeł przesiadkowy do końca 2017 roku?

Rozwiązania komunikacyjne w rejonie węzła oraz połączenia drogowe, które w przypadku realizacji inwestycji miałyby obciążyć ruch w tym miejscu. fot. mat. pras.

Do końca 2017 roku powinna zakończyć się rzeczowa realizacja projektu węzła przesiadkowego w Cieszynie. Takie plany przedstawione zostały podczas wspólnej konferencji burmistrza Cieszyna oraz starosty powiatu cieszyńskiego, która poświęcona była komunikacji publicznej łączącej Cieszyn z innymi miejscowościami.

W ramach konferencji temat komunikacji starano się przestawić z możliwie każdej strony, przez co niektóre zagadnienia miały formę dogłębnej analizy obecnej sytuacji komunikacji w naszym regionie, inne z kolei wyłącznie przedstawienia tematów, które z komunikacją są związane. Pojawiły się prezentacje dotyczące podstaw prawnych transportu drogowego, stanu infrastruktury i komunikacji miejskiej w Cieszynie, analiza transportu drogowego na terenie powiatu cieszyńskiego, w tym także perspektywa zmian organizacji przewozów autobusowych wynikających z wymogów ustawy o publicznym transporcie drogowym, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Wnikliwej analizie poddane zostało także zagadnienie dotyczące transportu kolejowego. Przedstawił je Jan Gerlach, pełnomocnik burmistrza Cieszyna ds. infrastruktury transportowej, który podczas swojej prezentacji wielokrotnie podkreślał, iż kwestia wznowienia funkcjonowania kolejowej linii 190 łączącej Cieszyn z Bielskiem jest niezwykle ważna m.in. dla rozwoju naszego regionu. Niestety na obecną chwilę nie ma zielonego światła ze strony zarządcy infrastruktury by miało dojść do uruchomienia linii 190, która według PKP PLK byłaby m.in. mało konkurencyjna w stosunku do równolegle do niej przebiegającej drogi ekspresowej S1. Mimo stagnacji w temacie ewentualnej rewitalizacji linii, zarówno burmistrz Cieszyna, jak i starosta powiatu cieszyńskiego zadeklarowali, iż nie ustaną w działaniach mających na celu przywrócenie do użytku linii 190, zaznaczając jednocześnie iż zadanie organizacji transportu kolejowego znajduje się w zakresie obowiązków marszałka województwa.

Ostatnim punktem prezentacji podczas czwartkowej konferencji było wystąpienie przedstawiciela biura projektów ARCHEX z Bielska-Białej, które wykonało dokumentację projektową zintegrowanego węzła przesiadkowego w Cieszynie. Według projektu zachowany zostanie historyczny budynek dworca, który zostanie odnowiony i częściowo przeznaczony pod działalność gastronomiczną. Całkowitej przebudowie ulegnie sąsiadujący z nim budynek, który w swym wyglądzie uwzględniać jednak będzie dotychczasowy charakter zabudowy. Swoje miejsce znajdą w nim: kasy, poczekalnia, kiosk oraz biblioteka dla podróżnych, w której będzie można także skorzystać z dostępu do internetu oraz podłączyć się swój telefon lub komputer do prądu. Od strony biblioteki wychodzić się będzie na stanowiska - zadaszone przystanki odjazdowe, które zlokalizowane będą zarówno po jednej, jak i drugiej stronie.

Oprócz prezentacji "Przystanku Cieszyn", jak roboczo nazywany jest węzeł przesiadkowy przy ul. Hajduka, przedstawione zostały także rozwiązania komunikacyjne w rejonie węzła oraz połączenia drogowe, które w przypadku realizacji inwestycji miałyby odciążyć ruch samochodowy w tym miejscu. Zakładają one m.in. budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Bobreckiej oraz Hajduka oraz przedłużenie ulicy Hajduka wzdłuż torów w kierunku Wydziału Centrum Informacji Służby Celnej w Cieszynie przy ul. Bielskiej. Na zakończeniu tego odcinka drogi miałoby powstać rondo, które zlokalizowane byłoby na terenie po byłej stacji benzynowej CPN, u zbiegu ulic Bielskiej i Korfantego.

Budowa węzła przesiadkowego wraz z zastosowaniem rozwiązań komunikacyjnych stanie się faktem wyłącznie w przypadku uzyskania zewnętrznej, większościowej dotacji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Do końca br. roku ma zostać złożony wniosek o dofinansowanie. Do końca stycznia 2016 roku ma zostać ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych, którego rozstrzygnięcie zaplanowano na 31 marca 2016 roku. Wiążąca umowa na wykonanie prac budowlanych miałaby zostać podpisana w momencie otrzymania decyzji o przyznaniu unijnej dotacji. Jeśli tak się stanie to 15 kwietnia 2016 r. ruszą prace budowlane, które trwać będą ok. 1,5 roku. Rozliczenie projektu i oddanie obiektu do użytku miałoby nastąpić pod koniec 2017 roku.

Komentarze: (20)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Żyjemy w jednym wielkim absurdzie! Miasto nie ma pieniędzy na łatanie dziur w drogach (albo ma, ale Sosin tego nie robi bo woli szmal zachować pod stałą kontrolą we własnej kieszeni), a w większości przypadkach należałoby wymienić cały asfalt, ale będzie budować nowe drogi, ronda, węzeł przesiadkowy. Za co? Za kolejny kredyt?

Słusznie godosz, drogi mamy takie że plomby w zębach wypadają, większość wymaga nowej nawierzchni, pobocza, pasów i chodnika. Samochody jadą srodkiem bo asfalt na poboczu się kruszy, piesi uciekają do przykopów bo miejsca nie ma. Wywalić ten cały Zarząd Dróg w Cieszynie na zbity pysk i dać pracę młodym.

dziwne ze w projekcie nie ma lądowiska dla helikopterów... proponowałbym się obudzić i w obliczu upadającego targowiska zrobic dworzec tam (4 skrzyżowania mniej), czesc straganów na hajduka... a jesli stary dworzec pkp jak jest zagrożeniem to po prostu nalezy go zburzyć.. na ten ruch pociagów wystarczy wiata i automat do biletów

Nowy projekt to nowe koszty i kilka lat obsuwy.
A dworzec jest zabytkowy, nie można go zburzyć.

pewnie lepiej mieć dworzec przez x lat w idiotycznym miejscu, jak budowano lidla jakoś nie bylo problemu ze zburzeniem "zabytkowego" budynku

Sorry takie czasy, gdy w naszym mieście też klasyczne zawołanie aktualne " Ch.d i kamieni kupa". wystarczy spojrzeć na przykład placu przy starym dworcu PKS, a PKP też niewiele brakuje. Urzędasom radnym zaś płatny na Hajduka parking się marzy.

Dobrze, że stary PKS został zburzony. Galeria w tym miejscu przynajmniej na pierwszy rzut oka poprawiłaby wizerunek miasta o ile w ogóle powstanie. Doszły do mnie słuchy, że przez zmianę planów zagospodarowania inwestor się wycofał ze względu na konieczność pomniejszenia galerii o jedno piętro. Nie wiem czy to prawda. Połączone przystanki autobusowe (nie można już tego nazwać PKSem) z PKP to standard współczesnego miasta. I dobrze, że ten węzeł powstanie (mam taką nadzieję). Perspektywa przedłużenia ul. Hajduka, rondo na ul. Bielskiej i Korfantego to bujanie w obłokach i w tym kontekście mówię o budżecie i długu. Miasto jeszcze nie ma terenu pod rondo (i nie wiadomo czy będzie go mieć), ale już to rondo buduje. Patrząc na cieszyńską gospodarkę, wpływy do budżetu i pieniądze wychodzące z kasy miejskiej (np. na stowarzyszenia, które w mieście rosną jak grzyby po deszczu, a które nic nie wnoszą do życia mieszkańców, a już na pewno nie przynoszą dochodów) to ta perspektyw, jak dla mnie, jest tak odległa, że mając obecnie 30 lat mam poważne wątpliwości czy dożyję jej realizacji, nawet jeśli żyłbym do 70-tki. Ciągle mówi się tylko o wydatkach. A o przychodach nikt nic nie mówi. Urzędników, a szczególnie budżetowców niebędących urzędnikami (prezesów klubów, stowarzyszeń, dyrektorów niźnikiewiczów sosinów i innych darmozjadów) krytykuję bo są to ludzie, którzy myślą, że pieniądze w budżecie miasta biorą się z nieba, a tak na prawdę są to pieniądze ciężko zarobione przez ludzi, bynajmniej nie przez ich samych. I jeśli jest prawdą to co napisałem o galerii to pokazuje jakie pojęcie mają budżetowcy o biznesie.

Jasne, dobrze że zburzyli dworzec. Zburzmy pozostałe dworce i wybudujmy galerie. Co komu po dworcach???

I co komu po galeriach. W dużych miastach już pustoszeją, my musimy się ciągnąć w ogonie i dopiero sobie zbudujemy, żeby za 10 lat stała i straszyła.

Przesiadać sie będziemy z jednego mikrobusa do drugiego? Ja proponuję zdemontować tory, bo przeszkadzają i uniemozliwiają budowę galerii. Poza tym można by zbudować w tym miejscu 100 miejsc parkingowych.

Pobożne życzenia ten cały przystanek Cieszyn.

A kasy biletowe kolejowa i autobusowa?

Jak to na papierze wszystko pięknie wygląda. Jeszcze wniosku o dofinansowanie nie złożyli, nie mówiąc o przyznaniu dofinansowania, a już planują przetarg na wyłonienie wykonawcy projektu. Ale bądźmy realistami. Cieszyn w tym roku będzie mieć ponad 65 mln zł długu. Kto to będzie spłacać? Co za durny naród rządzi tym Cieszynem. Radni bezradni, zakłamani urzędnicy, zakały miasta, budżetowcy. Nikt nie myśli o tym, skąd brać pieniądze. Jak zacząć zarabiać. Miasto jest głównym pracodawcą. Tą drogą daleko nie zajedziemy... Skończą się dotacje unijne, Cieszyn stopniowo będzie popadał w ruinę. O ile już nie popada, mimo wielu dotacji.

No tak, narzekać każdy potrafi. Radni długi odziedziczyli po swoich poprzednikach, więc nie ma podstaw ich krytykować. Nie brakuje im determinacji i pomysłów, trzeba dać im się wykazać, a nie tylko szczekać...

Nie odróżniasz narzekania od realnego myślenia. Radni i nie tylko oni mówią jedynie o wydatkach. Pomysłami skąd brać pieniądze jakoś nikt się nie chwali.

Tak, radni mają pomysły jak wydawać publiczne, a nie mają pomysłu jak ściągnąć inwestorów. Przede wszystkim mają problemy z czytaniem ustaw i zrozumieniem swoich obowiązków, bo swoje prawa potrafią nieźle interpretować.

jak Ty człowieku nic nie wiesz, kłapiesz jęzorem co ci ślina na język przyniesie...odczep się od urzędników - czep się włodarzy - burmistrzów i radnych którzy są odpowiedzialni za zarządzanie miastem - urzędnicy wykonują tylko swoja robotę jak każdy normalny człowiek i jeszcze ciągle sa obrażani w sposób jaki Ty to robisz...Co Ty myslisz że w urzędzie sa debile którym dobro miasta nie leży na sercu i nie wiedzą że sytuacja budżetowa nie jest trudna...
Wiem że mieliśmy dworzec który przez błędy wielu osób został zburzony i nie dało się go przejąć , co było błędem bo taki dworzec nam by wystarzczył, ale było minęło - Cieszyn potrzebuje tego punktu przesiadkowego, może on się stać swoistym impulsem rozwojowym na co liczę przynajmniej na małą skalę - szkoda że już się nie buduje bo mam wrażenie że tracimy cenny dla miasta czas....

Trzeba być naprawdę debilem pisząc, przy prawie 60 milionowym długu miasta, coś takiego - cyt. "..nie wiedzą że sytuacja budżetowa nie jest trudna" lub "...może on się stać swoistym impulsem rozwojowym na co liczę przynajmniej na małą skalę". Tacy mądrale jak ty pociągali krowy za ogony lub paśli gęsi a teraz są urzędnikami. Wtedy by służyli w gospodarstwie a teraz myślą, że służą miastu.

Z leśnymi dziadkami nie ma co dyskutować.

O budowie nowego dworca pisano juz w latach 1998-2001. To była ta sama koncepcja z rondem przed wyjazdem z dawnego dworca i łącznikiem z Hajduka na wiadukt. Sprawa upadła z powodu braku środków, wydano na plany duże pieniądze i nic nie wskórano. Obecnie wraca się do podobnych koncepcji, ale po co nam dworzec kolejowy, jak nie ma pociągów z Cieszyna do Bielska, Katowic, Czeskiego Cieszyna, Wisły itp? Jaki sens inwestować w budowę jakiś wiat dworcowych, kiedy by wystarczyła porządna budka dla pasażerów oczekujących na te rozlatujące się busy. Może warto wzorem Wispolu wypchać się na dworzec, cały powiat, miasto i komunikację uruchomić z parkingu na Alei Łyska zamiast na pseudo dworzec ominąć go kierując się prosto na wiadukt? Jestem realistką, obserwuję ten temat od prawie 20 lat i prędzej babcią albo nawet prababcią zostanę niż dworzec w takiej wersji powstanie. Można to sobie gdzieś zapisać i wrócimy do tego za 10, 20 czy 30 lat i bedziemy pisac tak samo. To bzdury z tym dworcem i wszyscy wiedzą o tym doskonale. Kolejne władze będą się pzreścigać w programach wyborczych, ale nam potrzeba dobrych pomysłów jak rozwiazać komunikację w regionie, wykreślić busiarstwo i zapewnić nam godne warunki podróżowania.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama