Cieszyn: Realizacja ustawy śmieciowej z punktu widzenia firmy wywozowejJak oceniają Państwo nowy system odbioru śmieci? Nowy “system śmieciowy” jest dużym wyzwaniem zarówno dla gmin jak i dla firm wywozowych. Podejrzewam, że gminom najtrudniej było opracować system od strony technicznej, ponieważ ustawa głównie skupia się na formalnych kwestiach, czyli można w niej znaleźć “wyliczankę” uchwał jakie gmina musiała podjąć w odpowiednim czasie lub jakie nowe sprawozdania obowiązują w zakresie odbioru odpadów komunalnych, czy też kary wynikające z różnych przyczyn. Trudniejszą stroną w moim odczuciu jest opracowanie systemu od strony technicznej, czyli jakie dać wytyczne firmie wywozowej, by odbiór odpadów odbywał się sprawnie bez większych komplikacji, w końcu tą stronę najlepiej znają same firmy. Czy występują jakieś problemy w tym zakresie? Czy są jakieś najczęstsze "grzechy" mieszkańców w kwestii segregacji śmieci? W wielu przypadkach zmienił się termin odbioru śmieci, czy na pierwszych tygodniach spotykali się Państwo z sytuacją, iż kosze były puste lub przeciwnie dzwonili do Państwa mieszkańcy informując, iż ich kosze przebierają od ilości śmieci? Całe miasto Cieszyn zostało objęte jednym harmonogramem wywozu odpadów komunalnych zatwierdzonym przez Urząd Miasta, uwzględniający wytyczne przetargowe. Harmonogram był dostarczany końcem czerwca br mieszkańcom i firmom na terenie Cieszyna i wszyscy musieli zapoznać się z nowymi terminami odbioru odpadów i dostosować się, ale nie było specjalnie negatywnego oddźwięku. Zdarzały się telefony, ale bardziej w celu doinformowania się w zakresie nowego systemu, czy wyjaśniania treści harmonogramu. Są przypadki, gdzie należy indywidualnie określić szczegóły odbioru odpadów i jest to na bieżąco uzgadniane. Co według Państwa stanowi największy problem jeśli chodzi o przygotowanie mieszkańców Cieszyna do realizacji ustawy? Mieszkańcy Cieszyna największy problem, w początkowym etapie wprowadzania nowego systemu, mieli z całą procedurą wypowiadania dotychczasowych umów na wywóz odpadów i składania “deklaracji śmieciowej”, do Urzędu. Było widoczne, że część osób nie rozumiała, w jakim celu to wszystko, co mogło wynikać z braku zainteresowania, czy braku rozumienia procedur i znajomości przepisów. Niektórzy mieszkańcy nie byli zorientowani, gdzie należy złożyć deklarację i często przychodzili do naszego Zakładu, a my musieliśmy ich odesłać do Urzędu. Jeśli chodzi o segregację to niektórzy mieszkańcy już od dłuższego czasu brali udział w selektywnej zbiórce odpadów, więc dla tych osób nowy system nie stwarza większych utrudnień. Jedyną nową rzeczą, poza nowym harmonogramem wywozu odpadów w nowym systemie jest jeden worek na trzy rodzaje odpadów - plastik, złom i opakowania wielomateriałowe, a nie jak w poprzednim systemie osobno worek na plastik, osobno na złom a opakowania wielomateriałowe nie były włączone do segregacji. A jak oceniają Państwo przygotowanie miasta do realizacji ustawy oraz czy opóźnienia wynikające z problemów z przetargiem wpłynęły jakoś znacząco na Państwa przygotowanie do pierwszego dnia obowiązywania ustawy? Trudno mi jest ocenić przygotowanie miasta do realizacji ustawy. Jeśli mamy na myśli samą gminę Cieszyn, która od 1.07.2013 r. przejęła obowiązek gospodarowania odpadami, w kwestii wprowadzenia samego systemu nie odbiega od pozostałych gmin i myślę, że całkiem dobrze wywiązała się ze swoich obowiązków wynikających ze znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Pierwszy nierozstrzygnięty przetarg nie wynikał z opracowanego przez Urząd systemu, a problemy z przetargiem nie miały wpływu na nasze przygotowanie i z dniem 1 lipca br byliśmy gotowi do realizacji zadań wynikających z ustawy, jak też z samego przetargu. W wielu miejscach pojawiły się informacje, iż brak segregacji śmieci będzie skutkował karami. W jaki sposób naliczane będą kary dla mieszkańców np. bloków, którzy mając wydzielone kosze do segregacji śmieci będą część z nich nadal wrzucać do odpadów komunalnych? Nie wiemy do końca jakie sankcje czy kary przewiduje Urząd w przypadkach nie wywiązywania się mieszkańców z obowiązku segregacji. Może będzie to po prostu naliczona wyższa opłata za odbiór odpadów. My ze swojej strony jesteśmy zobowiązani składać sprawozdania do Urzędu, gdzie musimy wskazać właścicieli nieruchomości, którzy zbierają odpady komunalne w sposób niezgodny z regulaminem utrzymania czystości i porządku w gminie.
|
reklama
|
No i wiemy Kto zawinił. Obywatel. Nie potwierdza się plotka o miernych urzędnikach. Przetarg przekręciły krasnoludki. Stare to i zmierzłe. Siedzi na strychu w Ratuszu i miesza. Lepiej by pilnowały aby do worków wrzucać tylko co system przewidział.
Dodaj komentarz