, piątek 29 marca 2024
Cieszyn: Pracują na lepszą przyszłość centrum
Zmiany w centrum Cieszyna byłyby niemożliwe, gdyby nie połączenie sił wszystkich grup społecznych.  fot: ARC SPOT



Dodaj do Facebook

Cieszyn: Pracują na lepszą przyszłość centrum

MB
Cieszyn: Pracują na lepszą przyszłość centrum

ARC SPOT


Cieszyn: Pracują na lepszą przyszłość centrum

ARC SPOT


Cieszyn: Pracują na lepszą przyszłość centrum

ARC SPOT


Cieszyn: Pracują na lepszą przyszłość centrum

ARC SPOT


Cieszyn: Pracują na lepszą przyszłość centrum

ARC SPOT

11 sierpnia na Zamku Cieszyn odbyło się spotkanie "Śródmieście Cieszyna się zmienia”. Na debatę przybyło wielu mieszkańców i osób związanych z Cieszynem. Te starania nie pójdą na marne, bowiem zaproponowane rozwiązania zostaną przedstawione we wnioskach do budżetu obywatelskiego i przekazane włodarzom miasta.

Zmiany w centrum Cieszyna byłyby niemożliwe, gdyby nie połączenie sił wszystkich grup społecznych. Za inicjatywą "Śródmieście Cieszyna się zmienia” stoją Zamek Cieszyn, który prowadzi udział Cieszyna w projekcie Human Cities (Miasta dla ludzi), Cieszyńska Rada Kupców dzieląca się cennymi uwagami i doświadczeniami oraz Świetlica Krytyki Politycznej "Na Granicy” prowadząca aktualnie dwa projekty w Cieszynie, czyli Włącz Kulturę i Mapa kultury i rozwoju.

- Określamy kierunek zmian i szukamy rozwiązań dla istniejących problemów w śródmieściu Cieszyna - zakładają inicjatorzy akcji. W tym projekcie nie chodzi tylko punktowanie minusów, ale przede wszystkim znalezienia sposobów na rozwiązanie problemów, z jakimi zmaga się centrum miasta.

Głos właścicieli sklepów w centrum

Podczas wtorkowego spotkania Joanna Wowrzeczka z Świetlicy Krytyki Politycznej "Na Granicy” przedstawiła wyniki ankiety przeprowadzonej na przełomie czerwca i lipca br. wśród właścicieli sklepów w śródmieściu Cieszyna. Rozdano 400 ankiet, a z powrotem wróciło jedynie 100 wypełnionych formularzy. Na co zwróciło uwagę 100 ankietowanych?

Według właścicieli sklepów największą wadą prowadzonej tam działalności jest parkowanie (92 głosy), a zaraz potem problem z dojazdem pod sklepy (42 głosy). Jak jednak pokazują wyniki ankiety, kupcy nie chcieliby zmieniać lokalizacji swojej działalności. Stwierdzają bowiem, że największą zaletą prowadzonej działalności w śródmieściu jest dobra lokalizacja przy głównym trakcie handlowym (37 głosów).

Ankieta pokazała także, że spora grupa właścicieli sklepów z śródmieścia zmaga się z zadłużeniem. Na pytanie, czy właściciel z powodu prowadzenia działalności musiał się zadłużyć, 36 odpowiedziało twierdząco, a 69 przecząco. Z kolei w grupie, która znalazła się w sytuacji spadku obrotów, 46 właścicieli, aby ratować się w tej sytuacji, musiało podjąć decyzję o likwidacji stanowisk pracy.

Jak właściciele sklepów widzą możliwość poprawienia sytuacji w centrum? Wśród najczęstszych pomysłów są te związane ze zmianami komunikacyjnymi. Część kupców proponuje, by zupełnie zamknąć ruch samochodowy na ulicy Głębokiej i uczynić z niej deptak, inni z kolei postulują otwarcie tej ulicy dla samochodów, zrobienie kopert parkingowych i oddanie darmowych miejsc do parkowania. Inną formą pomocy według lokalnych przedsiębiorców będzie obniżenie stawek czynszowych. Co ciekawe, właściciele sklepów są świadomi, że aby ich działalność dobrze prosperowała, w centrum musi być więcej wydarzeń kulturalnych, które ściągają mieszkańców i turystów. Podkreślają również, że potrzebna jest lepsza promocja śródmieścia.

Wizualizacja problemów

W dalszej części spotkania Anna Pilch z Zamku Cieszyn przedstawiła założenia projektu Human Cities. Francuskie miasto Saint-Étienne posłużyło jej jako przykład miasta z podobnymi problemami co Cieszyn. Degradacja przestrzeni publicznej tego miasta jest znacznie większa niż w Cieszynie. Podczas spotkania zostały przedstawione pomysły oddolnego działania mieszkańców i współpracujących z nimi organizacji pozarządowych, które powoli wprowadzają małe, ale korzystne zmiany w tkance miejskiej, np. sadzenie ogrodów, tworzenie elementów małej architektury czy sprzątanie zaniedbanych skwerów w najbliższym otoczeniu - bez czekania, aż zrobi to ktoś inny.

W dalszej kolejności wtorkowego spotkania Katarzyna Wolny zaprezentowała "Mapę Cieszyna - wizualizację problemów, udogodnień i możliwych rozwiązań” zrealizowaną w partnerstwie z Krytyką Polityczną. Na mapę zostały naniesione obiekty i miejsca wskazane jako czynniki wspierające rozwój handlu, zasięg strefy centrum, strefy zielone, punkty komunikacyjne i punkty handlowo-usługowe. Katarzyna Wolny omawiając mapę, zwróciła przede wszystkim uwagę na znaczne oddalenie przystanków autobusowych od centrum. Jak przyznała, może dziwić, że największe skupisko miejsc związanych z kulturą czy punktów handlowo-usługowych znajduje się dokładnie po przeciwnej stronie śródmieścia niż rozmieszczone przystanki autobusowe.

Z prac warsztatowych

Ostatnim punktem wtorkowego spotkania były warsztaty. Uczestnicy musieli odnieść się do dzień wcześniej przedstawionych uwag przedsiębiorców w kwestii śródmieścia Cieszyna. Przedsiębiorcy 10 sierpnia przedstawili pomysły na śródmieście oraz podmioty odpowiedzialne za ich prowadzenie.

Wśród postulatów zdaniem przedsiębiorców zupełnie zależnych od miasta najważniejszym okazało się odpowiednie oznakowanie centrum miasta. W zakresie prowadzonej współpracy z innymi podmiotami pojawił się pomysł przekazania sprzedawcom mapek miasta, którzy sprzedając produkty w sklepie, mogliby jednocześnie pomagać w promocji miasta. Pojawił się również postulat decentralizacji wydarzeń kulturalnych, by nie odbywały się one tylko na rynku, ale i ożywiały inne części śródmieścia.

Jak potwierdziły warsztaty, oczekiwania przedsiębiorców i mieszkańców są spójne. Podczas warsztatów prowadzonych 11 sierpnia mieszkańcom trudno było wybrać postulat przedsiębiorców, z którym nie mogliby się zgodzić.

Komentarze: (3)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Obrady pod egidą lewicy, czyli od mieszania herbata ma być słodsza.

Świetnie, że Zamek Cieszyn, czasami pokazuje czym zajmują się osoby tam zatrudnione i przesiadujące. Głównym zajęciem tego środowiska innowacyjności jest " krytyka polityczna" działalności Urzędu Miasta a orężem w tej walce z urzędem zawsze magiczna tarcza "kultura", np "Włącz Kulturę " lub " Mapa kultury i rozwoju". Aby uchodzić za światowych ludzi nazywając swoje inicjatywy "Human Cities" (Miasta dla ludzi). To uporczywe emanowanie kilkoma wyrazami ( nowomowa) ujawniają braki w wykształceniu języka ojczystego i nasuwają obawy, że ci promotorzy " kultury" zasłaniają swe braki i mierność.
Należy przyznać im rację, że "Śródmieście Cieszyna się zmienia”, ponieważ sami stoją za formułowaniem inicjatyw społecznych, aby to urzeczywistnić. Próby które podejmują tworząc organizacje i dając im lokum na Zamku Cieszyn przyniosły jeż wymierne efekty np. zakazu parkowania na rynku lub wwiezieniem piasku na jego środek. Oczywiście pod w/w hasłami.
Efekty są nowatorski i widoczne, ale są i takie do których się nie przyznają jako twórcy. Największą wadą prowadzonej działalności w śródmieściu jest parkowanie , a zaraz potem problem z dojazdem pod sklepy. Dwulicowość tego środowiska ma oczywiście odzwierciedlenie w decyzjach ratusza, który zawierzył Zamkowym działaczom na zdjęciach, a efekty są i będą odwrotne do tych głoszonych z Zamku.

Ta nowomowa nie znaczy nic innego, jak wprowadzanie obowiązkowego języka angielskiego do urzędów w Polsce, nie wyłączając Cieszyna. Jestem ciekawy czy Anglicy albo Amerykanie są też takimi nadgorliwcami i wprowadzają język polski w swoim kraju (wyłączając polską Polonię oczywiście) ? Czy może to tylko Polacy tacy prości. Napisałbym "Polacy nie gęsi..." ale i tak nie zrozumieją:-)

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama