, piątek 19 kwietnia 2024
Cieszyn: Kasa jest, a przetargu dalej nie widać
Prace budowlane jeszcze nie wystartowały, nie wiadomo też, kto je poprowadzi, bo miasto nadal nie ogłosiło przetargu, mimo że z początkiem października miną już trzy miesiące od momentu otrzymania dofinansowania. fot: ARC SPOT



Dodaj do Facebook

Cieszyn: Kasa jest, a przetargu dalej nie widać

MB
Opóźnia się ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego w Cieszynie. Miasto otrzymało wielomilionową dotację z początkiem lipca, tymczasem Urząd Miejski nadal nie ogłosił przetargu. Dlaczego?

7 lipca br. zarząd województwa śląskiego oficjalnie poinformował o przyznaniu miastu Cieszyn dotacji na budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego. Miasto na ten cel dostało blisko 10,5 mln złotych. Wkład finansowy gminy wyniesie blisko 7 mln złotych. Zaś pełny koszt tej inwestycji to blisko 17,5 mln złotych.

Według harmonogramu projektowego i planów samorządu Cieszyna, nowy węzeł przesiadkowy ma być skończony już pod koniec 2017 roku. Jednak prace budowlane jeszcze nie wystartowały, nie wiadomo też, kto je poprowadzi, bo miasto nadal nie ogłosiło przetargu, mimo że z początkiem października miną już trzy miesiące od momentu otrzymania dofinansowania.

Jak tłumaczy wiceburmistrz Cieszyna, Aleksander Cierniak, sprawę ogłoszenia przetargu spowolniła nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych, która ostatecznie weszła w życie 1 września br. Cieszyński samorząd z ogłoszeniem swojego przetargu czekał, aż wejdzie w życie nowa ustawa. Jednak nie wszystkie samorządy w województwie śląskim zdecydowały się czekać, szczególnie te, które tak jak Cieszyn, muszą skończyć swoje inwestycje do końca 2017 roku. - Trudno mi wyrokować dlaczego te miasta podjęły ryzyko wyboru określonej procedury przetargowej przed nowelizacją ustawy. To, z punktu widzenia potencjalnych konsekwencji finansowych wynikających z niewłaściwej realizacji projektu, może okazać się bardzo kosztowne przy jego rozliczeniu. Nas na pewno na takie ryzyko nie stać, dlatego czekaliśmy - wyjaśnia Aleksander Cierniak.

Ostatecznie jednak nowelizacja ustawy weszła w życie 1 września, dlaczego więc Cieszyn nadal nie ogłosił przetargu? Wiceburmistrz Cieszyna uspokaja. - Rzeczywiście oczekiwałem, że uda nam się to wcześniej. Biorąc pod uwagę liczbę postępowań oraz dodatkowych obowiązków, wynikających m.in. z tej nowelizacji, Wydział Zamówień Publicznych i Inwestycji wymagał dodatkowego wsparcia - odpowiada nam Cierniak. Jak informuje wiceburmistrz, przetarg, który wyłoni wykonawcę budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego w Cieszynie, ma zostać ogłoszony przez Urząd Miejski na początku października.

Komentarze: (11)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Brick jesteś głupszy niż ustawa przewiduje. powiem tak starostą był niejaki Nogawczyk i większość POpaprańców w starostwie a w UM niejaki Szczurek nikt nie zadbał o wykup Dworca o ile pamiętam tylko teraźniejszy starosta Król z burmistrzem Macurą walczyli o ten dworzec. Zostali przegłosowani a ty bzdury piszesz.

Pan Król? Niech mnie Pan nie bawi tymi bezmyślnymi tezami schowanymi za chamstwem i grubiaństwem Pańskiej wypowiedzi. Pan Król zasiadał w Radzie Powiatu Cieszyńskiego w latach 2006-2010. Na parę miesięcy przed wyborami w roku 2010 a dokładnie w czerwcu 2010 ta Rada Powiatu uchwaliła stanowisko w sprawie: NIE PRZEJĘCIA OD SKARBU PAŃSTWA BEZPŁATNIE DWORCA PKS (XLIII sesja Rady Powiatu w dniu 28 czerwca 2010 roku, żaden radny nie głosował za wnioskiem, przeciw 25, wstrzymał się 1 radny.). Jak Pan nie rozumie co się wtedy stało, to proszę sobie więcej poczytać o ogólnopolskim zjawisku pod hasłem „komunalizacja PKS; Skarb Państwa”. Jak zareagował Powiat Cieszyński i wszyscy zasiadający w nim radni powiatowi na bezpłatne przejęcie PKS w Cieszynie? Odmówił. To gdzie był ten wspaniały PiS wtedy? Jak widać, głosował tak samo jak PO... To było kompletne zaślepienie i ignorancja - wręcz historyczne zawalenie sprawy. Dopiero po postawieniu PKS w stan likwidacji w 2012 roku (a gdzie był wtedy pan Macura który pełnił funkcję radnego powiatowego od 2010 roku?) otworzyły się oczy i zaczęło się histeryczne bieganie po korytarzach w Sejmie (Falfus, Szwed, Trybuś) i błaganie o darowiznę PKS na rzecz miasta Cieszyn. To prawda - zawalił też Szczurek, zawalali radni miejscy, bo wszyscy w 2012 roku w momencie działań likwidatora PKS obudzili się z ręką w nocniku... Potem to już wszyscy nawalali. Szczurek nie chciał kupić dworca wiosną 2012 roku w przetargu za cenę nieco ponad 3,5 mln złotych, bo podobno miasta na to nie było stać, a teraz buduje się to, co zostało zburzone za 18 mln złotych, a miasto wkłada do tego 7 mln złotych. To się nazywa rozrzutność księstwa nad Olzą! Tylko takie bogate królestwo stać na taki gest! Takich sobie wybraliście Cieszyniacy samorządowców. Wywaliliście Szczurka, ale główni odpowiedzialni za masakrę na Waszym dworcu mają się w Powiecie Cieszyńskim dalej jak pączuszki w masełku.
Reasumując wszystko zaczęło się od prób komunalizacji PKS w czasach kadencji Powiatu Cieszyńskiego w latach 2006-2010 - tam szukajcie winnych. Kto był wtedy w Radzie Powiatu? Dla tetryków ze sklerozą i młodzieży małe przypomnienie tutaj, mamy tutaj istny POPiS wiedzy, talentu, czego tylko chcecie: http://wybory2006.pkw.gov.pl/kbw/wynikiRadaPowiatu3a2d.html?jdn=240300

....musiałeś dostać brick-iem, by tworzyć "pustacze" teorie odpowiedzialności osobistej obecnych włodarzy za sytuacje lat 2006- 2014. Nie bulcz dalej jakbyś się najadł grochu z kapustą bo ten smród nie przysłoni faktycznej odpowiedzialności za likwidację dworca PKS. Usiłując ustalić gdzie byli obecni włodarze w minionych latach, ujawnij najpierw gdzie ty byłeś wmurowany ze swą mądrością?

".............obecnych włodarzy za sytuacje lat 2006- 2014........"?????? Brednie, brednie pan wypisujesz... Król, Macura itd nie są "włodarzami" od 2014 roku tylko zasiadali też we wcześniejszych kadencjach samorządów, właśnie w latach 2006-2010,lub 2010 -2014, więc Ty nie bulcz, że nie są odpowiedzialni, jak są. Byłem wtedy w Cieszynie jak był likwidowany PKS w 2012 roku i z zażenowaniem patrzyłem na układ głosów w Radzie Powiatu, gdy dochodziło do głosowania w sprawie komunalizacji w 2010 roku. Dlatego nie głosowałem w 2014 roku na to towarzystwo wzajemnej adoracji. Pan widzę jesteś z opcji CiSPiS, więc i tak beton nie do przebicia, niczego Panu nie przetłumaczę, bo masz Pan wielki czop w mózgu przez który nie przeciśnie się ani kropla innego myślenia. Z Panem Bogiem!

...dalej brick-u ze zwierzeniami o twoim głosowaniu w 2014, na kogo glosowałeś że nie przechodzi ci sračka? Wygląda na przypadłość od urodzenia, kubeł zimnej wody nie może pomódz sądząc po twoim PiSaniu.

Jak to możliwe że ekipa pomazańców jarosława wprowadziła nowelizację pełną pułapek i wydłużającą cykl przetargów...
Mimo, że o dobrej zmianie mam określone zdanie, to dla mnie niezrozumiałe.

@WK
Racja każdy sobie myśli zrobić przetarg, wyłonić wykonawcę i patrzeć jak rośnie dworzec. Nic bardziej mylnego. Całą procedura przetargowa jest badana przez Urząd Marszałkowski więc najmniejsze uchybienie skutkuje przepadkiem dofinansowania. Współczuję pracownikom, którzy będą odpowiedzialni za ten przetarg. To naprawdę duża odpowiedzialność.
Natomiast co do dworca to POprzednia ekipa mogła kupić, teraz Pan Macura musi budować węzeł, czyli naprawić to co Poprzednicy spaprali, choć z drugiej strony będziemy mieli fajną Galerię Stela :)

Pan Macura jako radny powiatowy wraz z innymi radnymi powiatowymi podjął decyzję o nieprzejęciu upadającego PKS za symboliczną złotówkę. Później nie zabiegał o to, żeby samorząd wykupił nieruchomość wraz z działką. UM Cieszyn w poprzedniej kadencji z kolei twierdził że go na to nie stać, teraz jako wkład własny do tych 18 mln złotych pokryje dwa razy większą kwotę. Skoro samorząd nawet nie starał się tego przejąć, ostatecznie działka po PKS trafiła do prywatnego inwestora który chce w to miejsce wybudować handlową galerie i kompletnie go nie interesuje jak to bedzie oddziaływać na miasto bo liczy się dla niego, jak dla każdego rekina kapitalizmu, wyłącznie zysk i kasa. Dopiero wtedy samorządowcom otworzyły się oczy i zaczęli blokować inwestora, mimo że nie mają już za wiele do powiedzenia. Wydłuża się tylko czas rozpoczęcia inwestycji, gra na zwłokę, na kogo wypadnie na tego bęc, ale byle nie za mojej kadencji. Krótkowzroczność, niewiedza, bylejakość, lezerstwo, tu-mi-wisizm lokalnego samorządu. Absurd tym większy, że w nagrodę ci sami przeszli w wyborach do bieżącej kadencji i dalej knocą lub pierdzą w stołek. Jakie miasto tacy wyborcy, jacy wyborcy taki samorząd, jaki samorząd takie miasto. Dziękuję za uwagę.

A za 3 mln był do wzięcia gotowy dworzec po śp pks wraz z placem. Pojęcie gospodarności wydaje się w tym przypadku czystą abstrakcją. Brawo !!!!!!!

Za 18 milionów powinien w tym miejscu stać nowoczesny węzeł przesiadkowy ! A jak będzie? Poczekamy i zobaczymy .

Akurat tu burmistrz ma rację. Nowelizacja niestety nie tylko wprowadziła parę niefajnych pułapek zarówno dla tego kto ogłasza przetarg jak i dla tego, kto przystępuje. Wydłuży się też znacząco procedura wyłonienia wykonawcy zamówienia. Ponadto zarówno przystępujący do przetargu jak i go ogłaszający nie są jeszcze w pełni przygotowani do zastosowania nowych przepisów. Jak dla mnie bubel prawny. Nie mniej jednak węzeł trzeba zrobić i Cieszyniacy powinni się z uwagą przyglądać postępowi prac.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama