, czwartek 25 kwietnia 2024
Cieszyn i Czeski Cieszyn nie otrzymają dofinansowania na budowę mostu
Z nieoficjalnych informacji wynika, iż projekt autorstwa Pracowni Architektoniczno-Urbanistycznej A3, był po prostu zbyt drogi przez co wniosek prawdopodobnie w ogóle nie został przyjęty do rozpatrzenia. fot: mat. pras.



Dodaj do Facebook

Cieszyn i Czeski Cieszyn nie otrzymają dofinansowania na budowę mostu

STEFAN MAŃKA
Cieszyn i Czeski Cieszyn nie otrzymają dofinansowania na budowę mostu

Wspólny polsko-czeski projekt, którego partnerem wiodącym było miasto Cieszyn został odrzucony ze względu na przedstawiony we wniosku ostateczny projekt kładki. fot. mat. pras.


Cieszyn i Czeski Cieszyn nie otrzymają dofinansowania na budowę mostu

W nadchodzącym okresie programowania (lata 2014-2020) nie będzie bowiem odpowiednich strategicznych programów europejskich, z których można byłoby dofinansować budowę mostu. fot. mat. pras.


Cieszyn i Czeski Cieszyn nie otrzymają dofinansowania na budowę mostu

Z informacji, które pojawiły się jeszcze przed podjęciem przez radnych decyzji o przystąpieniu do projektu, wynikało, iż szacunkowy koszt budowy nowej przeprawy miał wynieść około 4 mln zł. fot. mat. pras.


Cieszyn i Czeski Cieszyn nie otrzymają dofinansowania na budowę mostu

Odmowa nie oznacza automatycznego skreślenie projektu, gdyż Kładka Europejska pozostaje nierozerwalną częścią umowy pomiędzy obydwoma miastami. Kwestią pozostaje jej sfinansowanie. fot. mat. pras.


Cieszyn i Czeski Cieszyn nie otrzymają dofinansowania na budowę mostu

Autorem czeskiego projektu jest architekt Czesław Mendrek. fot. mat. pras.

To już pewne. Cieszyn i Czeski Cieszyn nie otrzymają unijnego dofinansowania na budowę kolejnego mostu - Kładki Europejskiej, która miała powstać pomiędzy mostami "Wolności" oraz "Przyjaźni". Wspólny polsko-czeski projekt, którego partnerem wiodącym było miasto Cieszyn, został odrzucony ze względu na przedstawiony we wniosku ostateczny projekt kładki.

- W chwili obecnej partner wiodący projektu - czyli miasto Cieszyn - jest poinformowany o odmownym stanowisku Wspólnego Sekretariatu Technicznego w Ołomuńca w kwestii wniosku o dofinansowanie Kładki Europejskiej, jak i odrzuceniu odwołania od wcześniejszej decyzji - wyjaśnia Václav Laštůvka, dyrektor Stowarzyszenia Regionalnego Współpracy Terytorialnej Śląska Cieszyńskiego i dodaje, iż odmowa nie oznacza automatycznego skreślenie projektu, gdyż Kładka Europejska pozostaje nierozerwalną częścią umowy pomiędzy obydwoma miastami. - Kwestią pozostaje jej sfinansowanie - podkreśla.

Złożony przez miasto Cieszyn wniosek nie może być już jednak poprawiony, a odrzucenie odwołania jest ostateczne. - Odmowa dotyczy przestawionego przez partnera wiodącego projektu. W przyszłości należy więc rozważnie zdecydować, jaki projekt będziemy chcieli realizować - wyjaśnia powody odrzucenia wniosku Laštůvka.

Chęć kontynuacji projektu wyraża również polska strona. - Na chwilę obecną władze Cieszyna i Czeskiego Cieszyna odstąpią od realizacji tej wspólnej inicjatywy, nie oznacza to jednak, iż nie wrócimy do tego tematu w przyszłości w bardziej sprzyjających okolicznościach - odpowiada Edyta Subocz, asystentka burmistrza Cieszyna.

Mimo tych deklaracji już dziś wiadomo, że o unijne dofinansowanie tej inwestycji może być niezwykle trudno. W nadchodzącym okresie programowania (lata 2014-2020) nie będzie bowiem odpowiednich strategicznych programów europejskich, z których można byłoby dofinansować budowę mostu. - Następny okres programowania ma preferować projekty z dziedziny środowiska naturalnego, kształcenia, sterowania kryzysowego, rozwiązania problemowych miejsc w sieci komunikacji podziemnej. Czyli trudno pod te projekty włączyć kładkę - wyjaśnia dyrektor Stowarzyszenia Regionalnego Współpracy Terytorialnej Śląska Cieszyńskiego.

Na potrzeby wniosku powstały dwa projekty. Zarówno polski, jak i czeski. Z nieoficjalnych informacji wynika, iż ostatecznie oddany został projekt autorstwa Pracowni Architektoniczno-Urbanistycznej A3 z Gliwic, który był za drogi przez co wniosek prawdopodobnie w ogóle nie został przyjęty do rozpatrzenia. Urząd Miasta w Cieszynie nie podał nam jednak ostatecznych kosztów jego realizacji. Wiemy natomiast ile kosztowałaby realizacja czeskiego projektu. - Nasz projekt oszacowany został na 24 mln koron, czyli 4 mln złotych. Jego autor, architekt Czesław Mendrek, uzyskał od nas jasne wytyczne: by most był jak najprostszą i najtańszą przeprawą, by zmieścić się w ramach finansowych programu operacyjnego i jak najmniej obciążyć budżet miasta (współudział Czeskiego Cieszyna to 10 proc. - przyp. red.). Powstał projekt, który zmieścił się w tych ramach finansowych, a przy okazji był funkcjonalny oraz wykorzystywał elementy drewniane, dzięki czemu bardzo naturalnie komponował się z otoczeniem parku nad Olzą - wyjaśnia Dorota Havlíková, rzeczniczka UM w Czeskim Cieszynie.

Pomysł na budowę kolejnego mostu pomiędzy mostami "Wolności" oraz "Przyjaźni" powstał pod koniec 2003 roku. Wtedy to samorządy obu miast wpadły na pomysł, aby pomiędzy głównymi mostami, stanęła kolejna przeprawa, która ułatwiłaby przechodzenie z centrum jednego miasta do drugiego, łącząc rynki obu miast w linii prostej. Wcześniej w tym miejscu planowana była budowa mostu-węzła Francoisa Roche´a, którego podobnie jak i teraz ze względu na wysokie koszty nie udało się zrealizować.

Komentarze: (29)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Trzeba wybudować Nowy Europejski Most WZDŁUŻ Olzy!!! Przynajmniej będzie można te rozkopane drogi ominąć.

Na istniejących mostach nie widać zatorów ani przepełnienia, więc po co nowy most? A, że w mieście nie ma gdzie zaparkować to władze nie widzą! Trzeba planować z wyobraźnią i mieć wizję miasta a nie od przypadku do przypadku, jak tylko znajdzie się jakieś dofinansowanie to budować byle jakie gnioty. Na przykład przy Szkole nr 6 na Pastwiskach można było wybudować stadion lekkoatletyczny pełnowymiarowy z 400 m bieżnią a co stanęło? Najmniejszy z możliwych "Orlik" za to na największej parceli w Cieszynie, która się zmarnowała. To jest myślenie naszych władz.! Myślenie minimalistyczne i krótkowzroczne. Cieszyn robi się coraz mniejszym grajdołkiem. Ludzi nic tu juz nie przyciąga. O inwestorach nie ma co marzyć. A po rozwalonych drogach to jeszcze chyba z rok będziemy jeździli. Ciekawe czemu nie można zaraz po ułożeniu rury i zakopaniu wykopu odtworzyć nawierzchni? To bardzo dziwne... No ale jaki pan taki kram.

polski projekt to jest bubel i brak profesjonalizmu

A CO TAKHLE PRO USNADNĚNÍ DOPRAVY VE MĚSTĚ VYRAZIT POD KOPCEM TUNEL NA DRUHOU STRANU ? To by šlo zafinancovat.

Jest już taki pomysł żeby pod miastem zrobic przejazd i całe podziemne miasto z usługami i parkingami. Burmistrz Cieszyna go.

"rozwiązania problemowych miejsc w sieci komunikacji podziemnej" ?

A CO TAKHLE VYRAZIT TUNEL OD OLŠE AŽ KE KAUFLANDU

Jak Ficek był burmistrzem to takiego burdelu nie było w Cieszynie. Wszystko w tym temacie!

Święta Prawda.

A co z dawna obiecywaną kładką dla rowerzystów i pieszych która miała zostać przybudowana do mostu kolejowego na Małej Łące w ramach projektu "Ciesz się Cieszynem -ogród dwóch brzegów"? Wydaje się że koszt realizacji raczej by się nie zbliżył do 4 mln zł.!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ale ten projekt jest po prostu zbyt prosty i oczywisty / w Cieszynie jak widać można realizować tylko projekty wzniosłe i strzeliste/ dlatego też prawdopodobnie nie zostanie zrealizowany nigdy. cbdu!

http://www.wiocha.pl/943653,Granica-Polsko-Czeska-w-Cieszynie

że nie można było powiedziec projektantom na ile stać inwestorów i jak maja projektowac......ale to władza cieszyńska - ona już nam pokazała z jakim polotem rządzi - zamiast odbudowac drogi to kładzie tory i płyty pamiątkowe na rynku...

No i ponarzekaliśmy sobie znowu. Tylko tyle nam pozostaje.
A tępe barany jak rządziły naszą kasą tak rządzą dalej.
Czy jest w tym mieście ktoś z jajami i potrafi skrzyknąć niezadowolonych?
Obiecuję sobie, że będę w pierwszym rzędzie, a potem już poleci samo....

Ta cała Unia też jest niezła. Zostanie zrealizowany inny durny projekt. Wolałabym, żeby odbudowali tory do Skoczowa i Bielska, bo jazda w tym kierunku to tragedia! Dzisiaj miałam okazję zakosztować luksusu podróżowania niepublicznym transportem zbiorowym. Nigdy więcej!

a czy polscy projektanci nie wiedzieli lub nie zostali poinformowani w jakich kosztach ma się zmieścić realizacja tego mostu? Jeżeli była to tajemnica czeskiej strony to bardzo nie fair, a jeżeli coś po naszej stronie nie zostało dopowiedziane, to pewnie ktoś zawinił. Osobiście uważam, że jakaś przeprawa pieszo-rowerowa w tym miejscu mogłaby uatrakcyjnić naszą stronę Olzy, ale nie może być tak, że miasto wydaje pieniądze i topi je w błocie !! Może wreszcie urzędnicy zrozumieją, że zanim wydadzą choć jedną złotówkę z publicznych pieniędzy powinni się do tego dobrze przygotować. A teraz rzeczywiście bardziej aktualnym problemem jest jakość naszych dróg wskutek przebudowy systemy kanalizacji i dlatego urzędnicy zamiast siedzieć za biurkami powinni chodzić po mieście, patrzeć na ręce wykonawcom i nadzorować prace związane z tą inwestycją. Oko pańskie konia tuczy, a tutaj też wydawane są nasze pieniądze i trzeba sprawdzać na bieżąco czy aby dobrze ?

Kłania się Maslow i jego teoria o realizacji potrzeb wyższego i niższego stopnia. A Pan Las...ka niech już więcej nie kombinuje w kwestii mostów /pamiętamy jego wystąpienia na Zamku w sprawie mostu Roche'a/

Ten opas jest nietrawienny

Te mosty to chyba budują tylko dla bezrobotnych, żeby mogli pod nimi mieszkać!!

Ten Lastuvka to zaprawde cwaniak. Nie przeszedl projekt czeski, to bedzie g nie most. Osobiście uważam projekt budowy takiego mostu za absurd. Sprawa ma wiele wątków. Kasa znów poszła za prace projektowe ktore legly w niebycie. Po Roche'u kolejna wtopa.

Vyrazit tunel pod kopcem s Cieszynem, to by šlo financovat.

Vyrazit tunel pod kopcem s Cieszynem, to by šlo financovat.

Niech Ficek płaci za taki pomysł. Mamy najdroższą makietę tego mostu w UM bo za czasów Ficka wszytko się zaczęło. Pamiętamy jeszcze jak była granica to traktowali nas jak przestępców bo kazano chodzić jednym a wracać drugim mostem a teraz jak można chodzić swobodnie oboma mostami to zachciało się czwartego mostu na Olzie. PKS odbudujcie a nie kładkę.

I bardzo dobrze. Na chu* czwarty most ? Lepiej zawalić "Olzę" ziemią i nie trzeba by było żadnego mostu budować.

Trza się z taczkami pod ratusz wybrać...Kiedy i o której się umawiamy?

Bardzo dobra wiadomość. Wniosek też taki, że znów kolejne nieudacznictwo, na szczęście w słuszenj sprawie.

HURRA HURRA HURRA !!!

Niech kolejną tablicę pamiatkową zrobią.

To w unii wiedzą że w Cieszynie dość mostów ale te barany o tym nie wiedzą.Niech nasi włodarze miasta ze swoich portfeli niech wyciągną kasę na tę poroniony pomysł.Kolejny most do utrzymania z kasy podatników .Jestem ciekaw kto głosował za tak debilnym pomysłem.

I bardzo dobrze, koniec wydawania kasy na idiotyczne, mało ważne pomysły. Kładki donikąd, kampingi dla nikogo, hale bez sportu i widowisk domy kultury bez kultury itd itp.

Finansowanie...Cały czas,stale krążą po tych biurokratycznych łbach"pomysły"o kolejnym moście.Za remont ulic się weźcie wreszcie!!!Bo mnie jasna trzaśnie i nie tylko mnie jak jadę duktami cieszyńskimi.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama