, piątek 19 kwietnia 2024
Cieszyn: Gruntowny remont części ul. Frysztackiej
Zadanie w tej chwili jest na etapie konsultowania projektu, za który odpowiada wyłoniona w drodze przetargu firma ML DESIGN Biuro Inżynieryjne mgr inż. Remigiusz Machej z Kończyc Wielkich. fot: ARC SPOT



Dodaj do Facebook

Cieszyn: Gruntowny remont części ul. Frysztackiej

MB
16 stycznia w Starostwie Powiatowym w Cieszynie odbyły się konsultacje społeczne dotyczące remontu ulicy Frysztackiej. Zapowiadają się duże zmiany, ale na efekt finalny mieszkańcy będą musieli jeszcze długo poczekać.

Inwestycja dotyczy rozbudowy i przebudowy ponad kilometrowego fragmentu drogi powiatowej - ulicy Frysztackiej w Cieszynie na odcinku od przejazdu kolejowego w okolicy PPG Polifarb do granicy administracyjnej miasta Cieszyna.

Zadanie w tej chwili jest na etapie konsultowania projektu, za który odpowiada wyłoniona w drodze przetargu firma ML DESIGN Biuro Inżynieryjne mgr inż. Remigiusz Machej z Kończyc Wielkich. Zamawiającym jest Starostwo Powiatowe w Cieszynie. - Przetarg ogłaszaliśmy dwukrotnie. Poprzednio zlecony projekt był nierzetelny i wadliwy. Prosiliśmy poprzedniego wykonawcę o poprawki podczas spotkań, ale bezskutecznie. Dlatego Starostwo Powiatowe zdecydowało się odstąpić od umowy z winy wykonawcy. Nie ponieśliśmy w związku z tym żadnych kosztów, a dodatkowo projektant został obciążony karami umownymi - mówi dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie, Magdalena Suchanek-Kowalska. W konsekwencji tego wykonanie projektu zostało zlecone kolejnej firmie, właśnie ML DESIGN z Kończyc Wielkich.

PZDP szacuje, że projekt z nałożonymi zmianami po konsultacjach społecznych będzie gotowy w połowie bieżącego roku. Następnym krokiem będzie złożenie wniosku o zatwierdzenie projektu. Z kolei do końca roku projekt powinien mieć decyzję realizacyjną. Dopiero wtedy będzie możliwe aplikowanie o środki zewnętrzne. - Trudno więc na chwilę obecną szacować, kiedy rozpoczniemy remont i kiedy oddamy gotową inwestycję - mówi Suchanek-Kowalska.

W ramach remontu ulicy Frysztackiej ma być przebudowana jezdnia poprzez poszerzenie jej do 7 metrów. Na całym remontowanym odcinku ma być wybudowany chodnik o szerokości 2 metrów, z kolei z drugiej strony ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości 2,5 metra. Ponadto zostaną wyremontowane też skrzyżowania z drogami dojazdowymi i bocznymi, np. z ulicami Bukową, Dworcową i Zagrodową. W ramach remontu powstaną cztery zatoki autobusowe, np. przy przedsiębiorstwie Lakma. Ponadto zostanie wykonane oświetlenie drogi w postaci nowych latarni ulicznych. Remont zakłada też odwodnienie i budowę kanalizacji drogi. Inwestycja wymaga zajęcia części prywatnych działek, ale jak zaznaczył projektant, Remigiusz Machej nie będzie potrzebne znaczne ingerowanie w działki prywatne, a każdy taki przypadek zostanie omówiony indywidualnie z właścicielem.

W ramach remontu ulicy Frysztackiej jest też zaplanowana wycinka drzew. Jak poinformował projektant, wycinka jest już skonsultowana z Wydziałem Środowiska Urzędu Miasta w Cieszynie, który wydał opinię, że będzie to możliwe tylko pod warunkiem nasadzeń kompensacyjnych i w możliwie najbliższych miejscach od wycięcia drzew.

W trakcie konsultacji najwięcej kontrowersji wywołało zaprojektowanie ostatnich metrów ulicy Frysztackiej przed granicą administracyjną Cieszyna. Według projektu chodnik i ścieżka pieszo-rowerowa urywają się na kilka metrów przed granicą administracyjną Cieszyna z gminą Hażlach. Mieszkańcy zaproponowali, by dociągnąć chodnik do samej granicy Cieszyna, by na przyszłość uniknąć niewygodnej i niebezpiecznej dla pieszych przerwy w linii komunikacyjnej. Uczestniczący w konsultacjach mieszkańcy wskazali, że powstający w pobliżu market handlowy spowoduje wzmożenie ruchu w tym rejonie, więc chodnik będzie potrzebny.

Padły również uwagi, że ulica Frysztacka wymaga remontu na całej długości, a nie tylko zaplanowanym przez starostwo kilometrowym odcinku. Powiat widzi także konieczność remontu kolejnych odcinków ulicy Frysztackiej, a w szczególności w rejonie przejazdu kolejowego Cieszyn - Zebrzydowice w okolicy PPG Polifarb, który obecna inwestycja pomija. Jak jednak tłumaczyła w trakcie spotkania Magdalena Suchanek-Kowalska, przeprowadzenie remontu na odcinku uwzględniającym przejazd kolejowy wiązałoby się dodatkowo z procedurami związanymi ze zdobyciem pozwolenia na przeprowadzenie inwestycji od zarządcy przejazdu, PKP Polskie Linie Kolejowe. Dlatego powiat zdecydował się rozłożyć to zadanie na odrębne projekty, by część ulicy Frysztackiej udało się wyremontować jak najszybciej.

Przypomnijmy, że jeszcze w poprzedniej kadencji były burmistrz Cieszyna, Mieczysław Szczurek zapowiadał możliwość partycypowania miasta w kosztach remontu ulicy Frysztackiej. - Mając na uwadze wnioski mieszkańców i konieczność zapewnienia użytkownikom drogi bezpiecznych warunków ruchu, jestem gotów rozważyć możliwość partycypowania gminy Cieszyn w kosztach przebudowy ulicy Frysztackiej w ramach programu "Poprawa spójności układu komunikacyjnego Cieszyna” - informował nas w sierpniu ubiegłego roku Mieczysław Szczurek.

Komentarze: (5)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

W takim tępie i przy tym procesie decyzyjnym zbudujecie tą drogę..... zaraz po tym jak naprawicie ul. Pikiety czyli...nigdy

Konsultacje, uzgodnienia, zatwierdzenia, pozwolenia jakby przymierzali się do budowy 100 km autostrady. A tu wystarczy trochę poszerzyć, zrobić chodnik i położyć porządnie asfalt i to raptem na odcinku ca 1 km. Przyczyna takiego stanu rzeczy jest tylko jedna - robuchana do granic możliwości administracjia i powielanie ośrodów decyzyjnych. Toż to skandal żeby same procedury papierkowe dla takiego kąska drogi trwały tyle czasu. Osobny temat to dlaczego pomija się odcinek bodaj 100 metrowy między przystankiem a przejazdem. Tam są dopiero dziury. Nie rozumiem tego, może ktoś mi to wyjaśni dlaczego nie da się zrobic tego za jednym zamachem, a nie po jakimś czasie znowu uzgodnienia, przetargi, konsultacje. Ale może właśnie o to chodzi żeby ludki w urzędach miały robotę...

Ciekawe czy ścieżka pieszo-rowerowa będzie tak samo z pieprzona, jak na odcinku "Boguszowice remiza - przejazd kolejowy. Na tym odcinku jeździ się jak na falach (góra, dół) i co chwilę trzeba uważać na wyjeżdżające z boku auta. Wystarczy chodnik z jednej strony, a z drugiej można zrobić szerszy pas do jazdy na rowerze, o dwóch kierunkach ruchu. Jest to bezpieczniejsze i korzystniejsze rozwiązanie, niż budowa chodnika z niebezpiecznym krawężnikiem. Nie popełniajcie błędów innych, proponuję najpierw rozmowy i konsultację.

To uważam,że cały ten remont Frysztackiej mija się z celem.Skoro przeprowadzą remont do przejazdu a dalszy odcinek ok 100 m za przejazdem od str Pogwizdowa to w/g powiatu kit to nie wiem jak to nazwać.Przykład takich remontów:np Bielska.

Na początku obecnej pięciolatki obiecywano, że remont będzie wykonany w br ale jeżeli dopiero są konsultację do projektu to wykonanie remontu może (?) będzie w przyszłej pięciolatce !!!!!!!!!

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama