25 grudnia 2020 minął pierwszy okres dostosowania istniejących szyldów i reklam do zapisów uchwały krajobrazowej w Cieszynie. Niestety wiele reklam wisi nadal i zapewne wisieć będzie. Czy więc posypią się mandaty?
25 grudnia to termin który dotyczy:
reklam i szyldów na ogrodzeniach
reklam w zakresie historycznego układu urbanistycznego Cieszyna
reklam na nieruchomościach, na których znajdują się zabytki ujęte w Gminnej Ewidencji Zabytków lub w rejestrze zabytków.
Będą kary finansowe ?
Jak informuje rzecznik UM, po upływie terminu dostosowania, będą przeprowadzane kontrole.
- W przypadku braku dostosowania może zostać nałożona kara finansowa - wyjaśnia Anna Syrokosz, zajmująca się w Urzędzie Miejskim w Cieszynie architekturą miejską, zabytkami i ochroną krajobrazu.
Co zmienia uchwała krajobrazowa?
Reklamy na ogrodzeniach
W uchwale zabrania się umieszczania REKLAM na ogrodzeniach, a więc wszystkie istniejące REKLAMY już powinny być zdjęte! Od tej reguły jest jedynie jeden wyjątek dotyczący ogrodzeń służących tymczasowemu wygrodzeniu placu budowy na czas prowadzenia robót.
Szyldy na ogrodzeniach
SZYLDY na ogrodzeniach są dopuszczane, gdyż stanowią potrzebną informacją w miejscu prowadzonej działalności. Należy je dostosować do następujących warunków:
mogą być umieszczane wyłącznie w pasie o szerokości 1,2m od bramy wjazdowej lub furtki
w sposób nie przekraczający wysokości ogrodzenia
maksymalna powierzchnia ekspozycyjna to 0,7m2
dopuszcza się wykonanie szyldów będących elementem bramy lub przęsła ogrodzenia pod warunkiem zachowania formy ażurowej. W tym przypadku powierzchnia ekspozycyjna nie może przekroczyć 3 m2.
Na „zabytkach” i „zabytkowym terenie”:
Na nieruchomościach na których znajdują się zabytki ujęte w Gminnej Ewidencji Zabytków i w rejestrze zabytków oraz na terenie historycznego układu urbanistycznego miasta Cieszyna REKLAMY w większości powinny zostać zlikwidowane. Jedyne dopuszczalne formy reklamy na tych terenach to:
na budynkach tylko umieszczane w gablotach w poziomie parteru (powierzchnia reklamy nie może przekroczyć 3 m2)
na tzw. „słupach ogłoszeniowych” w formie walca
na wiatach przystankowych (powierzchnia max 3 m2)
w formie wolnostojącej – w tym przypadku powierzchnia reklamy nie może przekroczyć 0,7 m2. Nośnik informacji musi być na stałe związany z gruntem.
Na dostosowanie istniejących SZYLDÓW przewidziano dłuższy czas – na to pozostają jeszcze 3 lata.
Najważniejsze dla zrozumienia warunków uchwały krajobrazowej jest rozróżnienie pomiędzy szyldem a pozostałymi formami reklamy. Szyld rozumiany jest jako każda reklama umieszczana na tej samej nieruchomości, na której znajduje się reklamowana działalność.
Dodaj komentarz