Ceny biletów w transporcie powiatowym poszybowały w górę. Tylko ceny - jakość pozostała ta samaNie wszyscy przewoźnicy w swojej ofercie cenowej mają również zniżkę na jednorazowe ulgowe przejazdy szkolne. Taka ulga obowiązuje tylko przy zakupie biletu miesięcznego. Cena biletu nie zależy również od ilości kilometrów. Jak sprawdziłam przejazd busem tej samej linii z Cieszyna do Chybia to koszt 10 zł, a odległość to 32 km. Ten sam przewoźnik za dojazd z Cieszyna do Bielska - Białej gdzie odległość jest większa o 9 km, za bilet kasuje 8 zł 50 gr. Inny przewoźnik za dojazd z Cieszyna do Bielska- Białej każe zapłacić nam tylko 6 zł. Mieszkańcy nie mają wyboru i chcąc wydostać się ze swojej miejscowości, muszą zapłacić według cennika. Nie ma innej alternatywy, bo pociąg choć zdecydowanie tańszy to rozkład jazdy jest dość ubogi. Płacimy więc duże pieniądze za przejazd, w dodatku busami, których jakość pozostawia dużo do życzenia. Jak mówi starosta Janusz Król – na powiatowy transport mamy wpływ, choć szczerze mówiąc nie do końca. Mielibyśmy, gdyby tabor należał do nas, czyli gdyby nadal funkcjonował PKS. Na razie transport w naszym powiecie należy do przedsiębiorstw prywatnych. Nie powinien chyba dziwić wzrost cen biletów, skoro paliwo ostatnio wyraźnie podrożało, a pensje kierowców również wymagają dostosowania do standardów płacowych. Gminy również nie dopłacają do utrzymania tego transportu, co mogłoby poprawić jakość busów, jak również obniżyć ceny biletów. O wysokości cen i opłat albo o sposobie ich ustalania za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego decydują ich organy stanowiące, a więc rady gmin lub powiatów albo sejmiki województw (art. 4 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej). Uprawnienia do ustalania cen urzędowych mają (art. 8 ustawy z 5 lipca 2001 r. o cenach; dalej: ustawa o cenach): Ustawa o cenach daje radom gminy i powiatu możliwość ustalania cen urzędowych, ale nie czyni tego ich obowiązkiem. Dlaczego w naszym powiecie ceny busów są tak wysokie zapytaliśmy właściciela przedsiębiorstwa przewozowego „Linea Trans” Sylwestra Lisowicza. Czy więc mamy w ogóle szansę na lepszy transport powiatowy i w bardziej rozsądnych cenach? Powoli zbliżamy się do okresu, gdy poziom smogu znów przekroczy normy. Transport publiczny jest z pewnością dobrą alternatywą na dojazd do pracy czy szkoły, a przede wszystkim pomógłby w ograniczeniu emisji spalin. Naszym wspólnym dobrem jest wypracowanie rozwiązań, które będą przyjazne mieszkańcom i środowisku. By jednak do tego doszło potrzebna jest współpraca gmin i Starostwa Powiatowego.
|
reklama
|
Ustawa o cenach od połowy 2014 już nie obowiązuje, więc część treści artykułu wprowadza w błąd.
Dodaj komentarz