, środa 24 kwietnia 2024
Kolej na sylwestra
Czechy to raj dla podróżujących. Republika ma zaraz po Szwajcarii największe zagęszczenie sieci kolejowej w Europie. Na zdjęciu pociąg Pendolino na dworcu w Ostrawie. fot. Edyta Rasmus 



Dodaj do Facebook

Kolej na sylwestra

EDYTA RASMUS
Nieco ponad trzy godziny potrzebuje superszybki pociąg Pendolino, żeby dotrzeć z Ostrawy do Pragi. Ze stolicy województwa morawsko-śląskiego do stolicy Czech odjeżdża siedem takich rakiet. Coraz częściej korzystają z nich Polacy.
Z Czeskiego Cieszyna i Ostrawy kursuje codziennie kilka pociągów do europejskich stolic. Może warto zastanowić się nad krótkim sylwestrowym wypadem do Pragi, Budapesztu, Bratysławy czy Wiednia? Oto kilka propozycji.

W Czechach nie ma rozróżnienia cenowego na pociągi osobowe, przyspieszone, pospieszne i ekspresowe. Za pociągi wyższego standardu uważa się dopiero Inter City, Express City i SC Pendolino. Za przejazd w jedną stronę wagonem drugiej klasy superszybkiej rakiety zapłacimy 500 koron, a w najwyższym standardzie o zaledwie 100 koron więcej. Dzieci do 15 lat płacą połowę. Ze zniżek mogą też korzystać emeryci powyżej 70. roku życia. — Polacy również korzystają z tych pociągów. Są bardzo szybkie, wygodne i niedrogie — mówi Olga Gavlasova z informacji Czeskiej Kolei (ČD) na dworcu w Ostrawie. Gdyby superpociąg spóźnił się o godzinę (co jeszcze się nie zdarzyło) pasażer ma prawo domagać się zwrotu 20 proc. kwoty wydanej na bilet.

Polacy jeżdżą z Ostrawy również zwykłymi ekspresami do Bratysławy, Budapesztu i Wiednia. Za przejazd do stolicy Słowacji zapłacimy 350 koron drugą klasą lub 540 koron - pierwszą. Wycieczka do stolicy Węgier jest droższa. Za miejsce w wagonie drugiej klasy zapłacimy 1085 koron, a pierwszej — 1633.

— Po Pradze Polacy najczęściej wybierają jednak Wiedeń — przekonuje Olga Gavlasova. Za bilet zapłacimy 725 (druga klasa) i 1110 koron (pierwsza klasa). Podróżując po Republice warto korzystać ze specjalnych ofert przygotowywanych przez Czeskie Koleje. Opłaca się kupić za 600 koron specjalną kartę przypominającą kredytową (trzeba mieć przy sobie zdjęcie legitymacyjne), dzięki której przez trzy lata będziemy mogli korzystać z około 20-procentowej zniżki na wszystkich czeskich i niektórych niemieckich liniach. Na przykład, kupując bilety na drugą klasę z Ostrawy do Wiednia zapłacimy 518 koron (tam i z powrotem tylko 939 koron), a do Pragi pociągiem Pendolino zaledwie 383 korony.

Czeskie Koleje oferują też weekendowe pakiety dla rodzin. Małżeństwo z dwójką dzieci poniżej 15. roku życia może sobie wykupić na sobotę albo niedzielę specjalną kartę za 360 koron i do woli podróżować po całych Czechach. Karta ważna jest też w superszybkich pociągach Pendolino, ale kosztuje 750 koron i jest ważna tylko w jedną stronę. — I tak opłaca się ją wziąć, bo wychodzi taniej, niż gdybyśmy musieli kupić bilet dla każdego członka rodziny — wyjaśnia Olga Gavlasova.

Pociągi do Pragi, Bratysławy, Budapesztu i Wiednia kursują też codziennie z Czeskiego Cieszyna. Superszybkim Pendolino można się również przejechać z Pragi do Wiednia i Bratysławy. Pociągi kursują m.in. przez Pardubice, Ołomuniec i Brno.

Aby pojechać do Czech i nie zbankrutować należy kupić bilet do ostatniej stacji po polskiej stronie granicy, a następnie u konduktora w pociągu bądź na stacji granicznej kupić przejściówkę, która kosztuje 2 zł lub 15 koron. Na pierwszej stacji w Czechach, jeśli postój jest długi, można wysiąść i kupić bilet w kasie. Gdy czas brakuje, trzeba zgłosić konduktorowi brak biletu, a on go wypisze za dopłatą 20 koron.

***

Czeskie Koleje w internecie
* www.scpendolino.cz — wszystko o superszybkim pociągu Pendolino
* www.vlak.cz - rozkład jazdy pociągów, autobusów i komunikacji miejskiej w Czechach
* www.jizdenka.cz - wylicza ceny za połączenia z zastosowaniem zniżek, w tym ceny normalnych biletów międzynarodowych
Komentarze: (13)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

super szybkiej? lol. ten pociag nie rozwinie wiecej niz 160 km/h bo na tej przebudowywanej lini od wielu lat sie nie da i nie bedzie sie dalo. a co to za predkosc 160km/h? za pare lat to na CMK bedzie mozna jechac 250km/h (teraz mozna 160 ale pkp nie ma tylu lokomotyw co osiagaja ta predkosc) ale pkp musza kupic odpowiednie sklady do tego oraz zmienic sygnalizacje bo powyzej 160 km/h nie widac sygnalizatorow wiec wszystkie sygnaly musza splywac do kabiny maszynisty elektronicznie.

nie express city ale euro city zapewne ;)

Polska natomiast ma najwieksze zagęszczenie
kościołów na ŚWIECIE!!

Dziwna kolejność zamieszczania spotów.

Ciężki był poród tych włoskich Pendolin a i teraz są problemy, dlatego są takie drogie.

Czemu nie piszesz po nemecku "Teschen"??

a co królestwo KOLEI (czyt.PKP) zrobiło w Bażanowicach?
Na przejeździe samochody zapadają się i szlifują na betonie podwozie i zwieszenie...?
Czytaj GZC...!Znowu brak odpowiedzialności...?
Swoja droga jak działa tam inspektor budowlany odbierający niemałe pobory...?

nie rozumiem, co masz do KOŚCIOŁA...?
Czyżbyś wyznawał dialektyczny magnetyzm, pfu, materializm czy inne (nie pisze brzydkich słów)

Od Mieszka się zaczęło !Pod Grunwaldem walczyliśmy przeciwko komu??

pendolino, ino trzeba pamiętać, że w czechach czasami demontują kawałki szyn, jak ostatnio

jesli redakcja zamieści artykuł o Genlandii ap też go skomentuje odpowiednio antykościelnie... Proponuję tego pana jako ciekawostkę regionalną umieścić w przewodniku po regionie. Taki lokalny przygłup

a my ile lat poczekamy na super szybki przejazd PKP z Cieszyna do Bielska czyli na skrocenie jazdy do przynajmniej 45 minut

a ekspresówą maluchem do B_B nie łaska

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama