, piątek 29 marca 2024
Autobusem miejskim do Czeskiego Cieszyna?
Jest szansa na powstanie linii autobusowej, która połączy Cieszyn i Czeski Cieszyn? Fot. Stefan Mańka 



Dodaj do Facebook

Autobusem miejskim do Czeskiego Cieszyna?

PRZEMYSŁAW SZCZEPANEK
Pojawienie się ostatnio w Cieszynie autobusu liniowego na czeskich numerach rejestracyjnych wywołało wśród naszych czytelników poważną dyskusję nad sensem istnienia komunikacji miejskiej Cieszyna i Czeskiego Cieszyna. Wśród słów krytyki nie zabrakło także tych, że linia ta powinna powstać już dawno temu.
W wielu miastach podobnych do Cieszyna i Czeskiego Cieszyna jak Słubice i Frankfurt nad Odrą czy Zgorzelec i Görlitz wspólna komunikacja międzynarodowa działa w najlepsze. Jeszcze parę lat temu w Cieszynie kursy za Olzę wykonywał cieszyński PKS, ale nie cieszyły się one popularnością i zostały zlikwidowane. Wielu mieszkańców uważa, że kursy miałyby sens tylko wtedy, gdyby jeździły przez most Przyjaźni i Wolności, a nie przez most w Boguszowicach.

Po likwidacji autobusów PKS-u, zlikwidowane zostały pociągi, w których bilet za Olzę kosztował tylko 2 złote. W ten sposób, pomimo otwartej granicy, komunikacyjna spójność obu miast została podzielona.

Pojawia się jednak nadzieja, że mimo wszystko wspólna komunikacja za Olzę prędzej czy później powstanie. Jak wyjaśnia Mariusz Klajsek, kierownik działu transportu ZGK Cieszyn, jest wola uruchomienia połączeń, ale na przeszkodzie stoją formalności.

PISALIŚMY: Testowy autobus na ulicach Cieszyna

- Władze Cieszyna wraz z ZGK oraz władzami Czeskiego Cieszyna i tamtejszego przewoźnika rozważają uruchomienie wspólnej transgranicznej komunikacji miejskiej. Jednak oprócz chęci potrzebne są także odpowiednie międzynarodowe licencje na przewóz osób, a także autobusy spełniające odpowiednie normy podobne do autobusów turystycznych - tłumaczy Klajsek, dodając, że czeski autobus jeżdżący testowo nie jest na razie zapowiedzią linii autobusowej do Czeskiego Cieszyna.

Dobrym przykładem transgranicznej komunikacji miejskiej są wymienione wcześniej miasta Zgorzelec i Görlitz, gdzie kursy przez Nysę Łużycką wykonuje tamtejszy PKS. Bilet w jedną stronę kosztuje 3,50. Niemcy mogą płacić za bilety także w Euro. Dopełnieniem komunikacji między tymi miastami są także pociągi relacji Wrocław-Zgorzelec-Görlitz-Drezno.
Komentarze: (28)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

kiedy ktoś będzie rzetelnie informował co ciekawego jest/zdażyło się/zdarzy po czeskiej stronie. Kiedy ktoś będzie pisał o problemach czechów za olzą - to też jest ciekawe. Granica państwową można za 1 noc zlikwidować, ale granice mentalne to i 2 pokolenia trzeba poczekać....

A kiedy Głos będzie w czeskim kiosku? A kiedy można będzie zadzwonić za olze po taryfie lokalnej a nie +420? A kiedy nie trzeba będzie kombinować by coś zamówić w Czechach z adresem pocztowym po drugiej stronie? Jeszcze dużo zostało do zrobienia. Schengen to dopiero pierwszy krok.

Może redakcja po tylu artykulach i wypowiedziach ludzi ktore swiadcza o duzym zainteresowaniu tematem zapyta poaznie Pana Burmistrza co w tym temacie zamierza zrobić .................. ( przecież to sygnał od czytelnikow ))

Po zapoznaniu się z komentarzami okazało się że wszyscy potrzebują takiej komunikacji, pytam więc dlaczego za kadencji Ficka nie było nawet takich planów. G. nas obchodzą koszta, interes społeczny jest taki aby autobus na woził to my mieszkańcy go potrzebujemy a nie władza.

oczywiście biurokracja, ważne uzgodnienia, urzędnicy muszą poudawać...głąby niepoprawne!

Polakom nie wolno być Polakami we własnym kraju, rząd POmyj nas prześladuje, wszendzie robi problemy i stosóje sabotaż

Wykopcie w Cieszynie metro ! Dookoła Rynku. Atrakcja "murowana" :D Albo lepeij wykopać "możnowładców i sołtysów" cieszyńskich ze stołków. Amen.

Tylko tramwaj po istniejącej infrastrukturze torowej/kolejowej/ na trasie Sibice- Cz. Cieszyn Nadrazi-Masarykove Sady-Mała Łąka- Browar- Cieszyn Bobrówka-Lidl/Uś-Eurospar-Mnisztwo-Słowicza. Tak na wzór Karlsruhe. Frekwencja Czechów zapewniona.

A w czasie festiwalu Era Nowe Horyzonty autobus festiwalowy mógł jeździć w te i wewte i jakoś wtedy nie było problemu.

ale ściema!jakie normy,licencje?przecież oba kraje są w UE,ruch odbywa się po tej samej stronie,znaki drogowe podobne,zasady ruchu drogowego również. o co tu chodzi?jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze.potem okaże się,że "busiarz"zdobył koncesję na przewóz pasażerów swoim 30 letnim gratem,które można "podziwiać"na cieszyńskim"węźle przesiadkowym".

Fajna miejska linia: Bielsko-Auchan-Skoczów-Cieszyn-CZ Cieszyn- Frydek, w Auchan zrobić zakupy i z siatkami na Banotówkę np. ze Stawowej

że powstanie stanowisko dyrektora miejskiej komunikacji cieszyńsko-czeskocieszyńskiej,v-ce dyrektora tejże oraz oczywiście trzech sekretarek,i dwudziestu członków zarządu. W przeciwnym razie nikomu nie będzie zależało na tworzeniu dodatkowych kłopotów

dawno takie połączenie powinno się pojawić!!! Taka linia okrężna Piastowskie-Liburnia-Kochanowskiego-PKP Cz.Cieszyn-Most Wolności- Wyższa Brama-Hallera-Wyższa Brama-Most Wolności-PKP Cz. cieszyn-Most Przyjaźni-ul. Liburnia- os. Liburnia-os. Piastowskie - taka ogólna trasa...

Otóż to najłatwiej powiedzieć, że się nie da, przed podjęciem jakiegokolwiek wysiłku w celu sprawdzenia jak mogłoby to formalnie wyglądać. Często odpowiedź: "nie da się", "nie opłaca się", kryje pod sobą inną odpowiedź: "po co mam się starać, jak dla mnie nie jest to potrzebne". Nie chcę tutaj nikogo krytykować z imienia i nazwiska ale tak zdaje się to w Cieszynie i nie tylko wyglądać. Trzeba chyba więc mieszkańców, którym będzie się chciało wymagać od swoich przedstawicieli działania i reagowania na ich potrzeby.

Jest to ekonomicznie uzasadnione bo mniej aut z czeskimi numerami do nas by przyjezdzalo. ale to musialaby byc stala linia i na pewno sluzyc wszystkim przyjezdnym i mieszkancom. Wiem viceburmistrz powie ze to niemozliwe bo jak sie z biletow rozliczyc , od tego Pan jest panie Matuszek zeby sposob wymyslic jesli dla dobra miasta Pan dziala !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Temat jest tak goracy i uzasadniony ze nic tylko pilnowac Burmistrz czy cos w tym temacie zrobi a mieszkancy sami mu tematu dostarczyli ! Wiem to trzeba miedzynarodowa umowe zrobic ale to juz tam na zachodzie przecwiczyli i wystarczy od europarlamentarzysty sie dowiedziec jak to formalnie zropbic bo to sa konkretne dowody na INTEGRACJE !! a i korzysci dla obu stron tez beda .

Należy też rozważyć ten argument, w kontekście rozwiązań turystycznych, na które taki silny nacisk stawiają obecni włodarze naszego miasta. Trudno czasem wytłumaczyć przyjezdnym jak dotrzeć pieszo, robiąc sobie wycieczkę po obu miastach, na ciekawe np. dla fanów fotografii miejsca. Turystyczna linia autobusowa poruszająca się po szeroko rozumianym centrum Cieszyna i Czeskiego Cieszyna mogłaby cieszyć się sporym zainteresowaniem. Pisząc to zastanawiam się wyłącznie nad takimi rozwiązaniami, nie upierając się i co do ich ekonomicznych przesłanek, gdyż na tym poziomie rozważań, jest to trudne do ocenienia.

a nie mowilem ze potrzeba jest i ekonomika to sugeruje , wiec dlaczego tak trudno to zrobic . Na najblizszej sesji rady bedzie taka interpelacja i moze cos sie ruszy, bo to tak nie wiele trzeba i gdyby Pan Szyguda sam z tym wystap[ił to mialby teraz pelny aplauz dyskutantow !!! W koncu jestesmy w Schengen czy nie i na takich sprawach trzeba zbijac kapitał panie burmistrzu Szczurek !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Katowice/Kraków/Warszawa/Łańcut>-Cieszyn na Czeski cieszyn, i wice wersa Praga/Brno->Czeski Cieszyn przedłużyć do cieszyna. Tyle by się zrobiło kursów transgranicznych że nie potrzebny byłby dedykowany autobus C-CZc

dla Cieszyniaka byłoby zabójcze, On nie ma czasu, On musie mieć wszystko na wczoraj. Postrzelony gość ten Cieszyniak:-) ale zdarzają się też normalni, na szczęście.

Pomysł bardzo dobry ale wszystko zależy do popytu. I szczerze mówiąc nie wiem po co Czesi mieliby jeździć na polskie osiedla i na odwrót Polacy na czeskie. A te parę set metrów na dworzec w CzC toż to góra 10 minut piechotą. I chyba dlatego padły - wspominane w artykule - połączenia autobusowe i kolejowe.

Jetem zmuszony pokonywać trasę od dworca autobusowego w Cieszynie do dworca w Czeskim Cieszynie kilka razy w roku. Dokładnie idzie się około 35 minut niezależnioe przez który most wybierze sie drogę. W 10 minut to od dworca nawet do rynku by Pan nie doszedl. Z walizkami jest jeszcze gorzej bo obydwie drogi są pod górkę.
Był skrót tak zwanym Czarnym Chodnikiem wzdłuż torów kolejowych ale jak prowadzono tamtędy roboty to była nie dostepna. Szlag mnie trafia że tak prostej sprawy nie da się rozwiązać. Jest to najprostrze i najtańsze połączenie z Krakowa do Pragi. Żeby chociaż autobusy Cieszyńskiego MPK dojężdżały do mostu koło Celmy Ciekawe ile sobie liczą taksówkarze na tej trasie ?

Popieram zaproponowane poniżej trasy. Myślę, że sam chętnie skorzystałbym z autobusu kursującego na takich trasach np. podczas weekendu, kiedy chciałoby się zostawić samochód na osiedlowym parkingu i pojechać na piwo do Karwiny bądź Jabłonkowa z możliwością rozpoczęcia podróży blisko własnego domu.

2. Strumien-cieszyn-.....jabłonków itp itd

i z powrotem 1x na godzinę. Raz czeski raz polski. O frekwencje nie trzeba sie martwić bo gro pasażerów będzie na trasach 'krajowych' (czyli np. młodzież szkolna ze skoczowa do cieszyna w czeskim autobusie) - to ze beda prawie puste przebiegi miedzy graniczne to i tak nie miało by wpływu na rentowność połączenia

No, powinien jeździć.

Potrzeba jest i to wielka, chociażby dlatego, że wielu mieszkańców naszego miasta korzysta z przejazdów czeskimi pociągami. Gdyby więc pojawiła się linia obsługująca centrum miasta oraz największe osiedla, jadąc do Czeskiego Cieszyna m.in. przez dworzec kolejowy to myślę, że nie byłoby problemu z brakiem pasażerów.

Jak kiedyś pisałem o tym do Głosu Ziemi Cieszyńskiej to ze strony ZGK był odzew że nie ma takiej potrzeby. Za czasów Ficka tak że było to nie do pomyślenia. Ludzie czy nie widzicie że czas leci a my utrzymujemy nie kompetentne osoby na kierowniczych stanowiskach. Takie kursy już od dawna powinny jeździć. Ps. A np.do Pogwizdowa ,czy Kaczyc w dzień wolny po 22giej też powinienem autobus jeździć a nie tylko Taxi.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama