, sobota 21 września 2019
Autobus pojedzie trasą tramwaju
Wiesław Kuś i Marian Dembiniok z Muzeum Śląska Cieszyńskiego pokazują jedną z nielicznych pamiątek pozostałych po cieszyńskim tramwaju - szynę odnalezioną przed rokiem przy ul. Sarkandra. fot. Wojciech Trzcionka 



Dodaj do Facebook

Autobus pojedzie trasą tramwaju

TWO
Czesi chcą, żeby przez oba Cieszyny, po trasie, którą kiedyś kursował tramwaj, jeździł stylizowany i ekologiczny autobus.
Tramwaje kursowały w Cieszynie zaledwie 10 lat, od 1911 do 1921 roku. Trasa o łącznej długości 1793 metrów wiodła od ul. Bielskiej przez Rynek i ul. Głęboką, następnie mostem na Olzie aż do stacji kolejowej. Na Rynku oraz przed mostem zbudowano mijanki, a na ul. Zamkowej odchodziła bocznica do zajezdni. Tramwaje obsługiwało 21 osób, którzy fachu uczyli się w Wiedniu. Opłata za przejazd wynosiła 12-14 halerzy. Początkowo stosowano bilety papierowe sprawdzane przez kontrolerów, później wprowadzono żetony. Po zakończeniu I wojny światowej i podziale miasta w 1920 roku na część polską (Cieszyn) i czechosłowacką (Czeski Cieszyn) tramwaj nadal kursował, ale intensywne kontrole na moście granicznym (oprócz pasażerów sprawdzano także wnętrze wozu oraz podwozie) uniemożliwiały płynną komunikację. Wagony odstawiono do zajezdni po polskiej stronie, a następnie sprzedano do Bielska i Łodzi.

Mieszkańcy z sentymentem wracają do czasów, gdy po mieście krążył stylowy tramwaj, dlatego władze Czeskiego Cieszyna chcą, żeby wrócił. — Szukaliśmy symbolu, który stanie się atrakcją turystyczną i będzie promował miasto, tak jak po polskiej stronie jest nim Wieża Piastowska. Tramwaj nadaje się do tego idealnie. Po latach znowu symbolicznie połączy oba miasta — wyjaśnia „Gazecie Wyborczej" Stanisław Folwarczny, wiceburmistrz Czeskiego Cieszyna. Dodaje, że ponieważ położenie szyn na ulicach jest już niemożliwe, pojazd będzie miał nieco inną formę. Zostanie zbudowany na podwoziu autobusu, ale będzie stylizowany na dawny tramwaj i będzie jeździł dokładnie tą samą trasą, co przed laty.

— Pomysł jest ciekawy. Taki autobus może na nowo związać oba miasta, a poza tym będzie to nowa atrakcja dla turystów, którzy przejadą sobie z Polski do Czech — mówi Gazeciecodziennej.pl burmistrz Cieszyna Bogdan Ficek. Zdaniem polskich urzędników, taki ni to tramwaj, ni autobus, nie może jednak przypominać traktorów ciągnących przyczepki w górskich miejscowościach turystycznych. I koniecznie powinien mieć napęd ekologiczny. — To musi być dobry design, ciekawy projekt. Do jego stworzenia powinniśmy wykorzystać Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie, który zajmuje się takimi rzeczami na co dzień — przekonuje wiceburmistrz Włodzimierz Cybulski. Władze Zamku słyszały o pomyśle i chętnie włączą się do współpracy.

Czesi chcą, żeby nowy środek transportu ruszył za dwa lata. O pieniądze oba samorządy zamierzają starać się razem w Brukseli.
Komentarze: (35)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Do kota. Nareszcie każe ktoś tym "cyrkowcom" z budżetówki myśleć po gospodarsku. Z całej treści artykułu przebija brak rozsądku , i wizje ludzi ,którzy całe życie wyciągali ręce po pieniądze podatników ,najpierw sięgali po kasę publiczną polską ,którą tak ogołocili ,że polska pod względem wysokości podatków jest jednym z najdroższych krajem świata .A wszystko przez to ,że nasi urzędnicy nadal myślą ,jak za czasów socjalizmu. W ich opinii to mleko pochodzi ze sklepu (domyślnie z Brukselii) a nie od Krowy( domyślnie podatnika polskiego) ,który płaci tę składkę z podatku Vat do Brukselii.

Sentymenty ,na bok . Zabierzcie się panowie z muzeum do solidnej pracy i ograniczenia ilości etetów w Waszej placówce .

http://www.dz.com.pl/?tekst,1300

Proszę jak zabiegają o swoją popularność. Takie chłopy ,a szynę we dwójkę trzynają. Bidule. Niech ją zawiozą na złom. Będą mieli na śniadanie.

Oto czytam jak jedni urzędnicy z ratusza ,zainspirowani pomysłem redaktora ,podrzucają jego realizację pomysłu innym urzędnikom ,kolejnej bardzo drogo nas kosztującej instytucji tj. Śląskiemu Zamkowi Sztuki i Przedsiębiorczości w asyście próżnosci muzealników. A kto to powiedział ,że tam gdzie nadmiar urzędników tam oni sami będą wymyślać dla siebie pracę ,zapominając calkowicie o tych ,ktorym powinni służyć. Niech zabawa trwa w najlepsze. Dla Pana Tuska ,to będzie największy problem - ograniczenie biurokracji ,tej hydry zabijajacej aktywnośc narodu. Zostawcie wolnemu rynkowi pomysł na połaczenie w jeden organizm obu połówek Cieszyna. Róbcie to czym się macie zajmować.

Do malkontentów i opluwaczy!!! Najpierw zabrać się samemu do solidnej pracy, a nie pod pseudonimami wymyślać kalumnie i bzdury. Wstyd i hańba , widać że za dużo wolnego czasu macie cieszyńskie tchórze i za grosz sumienia.

Zgadzam się z Wami (kot, ster, roben). Ta hipokrytka "Cieszynianka" też do odważnych nie należy. Skoro "głos wolny ,wolność ubezpieczyć może"- cieszyniankę anonimowo prosimy o konkrety na poparcie jej solidności w pracy,że to co zostało napisane to bzdury. Inne inwektywt świadczą o poziomie intelektualnym tej "cieszynianki". Pewnie i Ona należy do grona armii biurokratycznej rujnującej Cieszyn.

jest różnica pomiędzy merytoryczną krytyką a głupawym krytykanctwem. poziom komentarzy staje się tu coraz bardziej żenujący. idźcie moi drodzy zmieniać rzeczywistość, a nie ulewajcie żółci po kątach.

Jak brakuje argumentów ,to pojawiają się banały jak poniżej ,ten co się to wypowiada "za cieszynianką". Pewnie to jeden z tych ze zdjęcia - patrz artykuł.

bardziej interesują mnie praktyczne aspekty tego przedsięwzięcia - część trasy to ulice wąskie i jednokierunkowe, wypadałoby wprowadzić absolutny zakaz parkowania na głębokiej, zlikwidować postój taksówek na szersznika...
nie wiem, czy warto upierać się przy historycznej trasie, może byłoby lepiej połączyć np. oba dworce kolejowe trasą przez most wolności

Uderz w stół a nożyce się otworzą.

Cieszyn miasto rusztowań!Gdzie nie spojrzysz tam
rusztowania.Nikt nie wpada na pomysł żeby może
wyremontować ,więc buduje się rusztowania,które
stoją latami.Nie będę wymieniał gdzie bo każdy wie.Ponadto wybudowaliśmy już most "korkociąg",
na terenie amfiteatru piękną halę z parkingiem-
biblioteką,remontuje się zabytkowy,obrzygany budynek po byłej straży pożarnej a teraz jeździmy
tramwajem po jednej szynie.Cieszyn 2007 rok.

Brawo adam pobożny, celna uwaga, brakuje tylko jeszcze parkingu pod rynkiem!!! Ale będzie jeszcze lepiej!!!!!

A tak na miejskiej stronie odpowiada Burmistrz Ficek na pytanie o uruchomienie tramwaju:
"Ponowne uruchomienie tramwaju, to jest ułożenie szyn, zakup wagonów, urządzenie zajezdni, trakcji elektrycznej i tym podobnego zaplecza pochłonęłoby bardzo dużo pieniędzy. Moim zdaniem takie przedsięwzięcie jest nieuzasadnione ekonomicznie. Co do pomysłu władz Czeskiego Cieszyna, aby dawną trasą tramwaju poruszał się autobus z napędem ekologicznym (elektrycznym, hybrydowym lub gazowym), to jest on różnie oceniany przez mieszkańców, jedni nie kryją swojej dezaprobaty, a inni przeciwnie - chwalą ten pomysł."
Oczywiście, ja kto robi zazwyczaj, nie zdradził, jakie ma na prawde o tym zdanie.

Sentymenty do zakurzonej historii nie pzwalają co niektórym spojrzeć na sprawę realnie. Czy ktoś sprawdził, zbadał, zanalizował, jakie jest zapotrzebowanie społeczne, turystyczne na taka atrakcję? Czy ten tramwaj, niezależnie czy na oponach, czy na wodę, czy designowany (co za makabryczne słowo!!!)zgodnie z wolą Zamku i Cybulskiego, zarobi na siebie, by nie trzeba było dokładać z miejskiej kasy? Bo kursy w środy i soboty z czeskiego dworca na polskie targowisko na pewno by się spłaciły. Gdyby ten tramwaj zaczął jeździć historyczną trasą (a czy Czesi wiedzą, że ul. Głęboka jest jednokierunkowa?) to zafundowalibyśmy sobie taką świetą krowę, którą trzeba by tolerować i jej ustępować, nie mówić już o reorganizacji ruchu.

Jedno jest pewne. Komunikacja to nerw gospodarki.Poprawmy zatem połączenie kolejowe z obu połówkami Cieszyna, poprawmy komunikację samochodową- myślę ,że opłacalność połączeń odkryją sami przewoźnicy, poprawmy też łączność ,wymianę czasopism obu części miasta.Podglądajmy też drugą stronę jak rozwiązuje problemy komunalne i najważniejsze - ile to kosztuje podatnika jednej czy drugiej połówki miasta. Np. wywóz śmieci, czynsz komunalny, opłaty za energię, wywóz nieczystości płennych, dostawa ciepła , koszt opału i gońmy tych urzędasów i pytajmy czmu tak drogo?

Redaktor o kozie a dyskutanci o wozie ,bo przy okazji wskrzeszania tramwaju muzealnikom cieszyńskim sie dostalo i to w taki prymitywnie glupi sposób . Duża częsc spoleczenstwa takiej pracy nie docenia!! Oj wy wyksztalciuchy!!:) A swoja droga to w Cieszynie sporo tych instytucji kultury za nasze podatnikow pieniadze i nie bylo by w tym nic zlego gdyby w parze rozwijała sie w mieście gospodarka ktora zysk tworzy ,a tak niestety nie jest !!

Do Juraja. Zobacz podwójne gabinety cieszyńskich muzealników. Zobacz i policz m2 ,które jeden pracownik zajmuje.Potem zobacz pracowników Urzędu Skarbowego , i policz ile m2 jeden z nich zajmuje. Policz i pomyśl .Za co płacisz.

Panowie z muzeum nic nie mówią o swoim stosunku do tramwaju czyli autobusu ! Pretensje kierować do ratuszów w Cieszynie i Cz. Cieszynie ! Zamiast NORMALNEJ komunikacji miejskiej przez granicę jak w Zgorzelcu/Goerlitz wymyśla się GŁUPIE rzeczy jak tramwajo-autobus

Kot = js

Nie kot = ap

Bzdury ,przecież umówiliśmy się ,że kot to MM

Wiślok = zakapior

TWO =AP

Co to za rebusy w tej dyskusji? Albo się dekonspirujemy ,albo dyskutujemy o tramwaju ,za czeskie pieniądze na naszych szynach .twu na kółkach bez powietrza ,chyba że ze wschodu.

Co powietrze?

Nie kółka.

Ale na wschodzie kółka są kwadratowe.

Podoba mi się ta zabawa ABC = CBA

Wariat. Co to za równanie? Kuboszek by cie oblał. Jedno to początek abecadła , a drugie to Centralne Biuro Antykorupcyjne. Więc jakie to równanie.

Edgar = Franta

Tych waszych komentarzy, to już nie można czytać. Myślę, że takie głupie komentarze wypisują WERBUSY oraz ich dzieci, którzy za chlebem przyjechali w latach siedemdziesiątych XX wieku do Cieszyna . Od razu musieli otrzymać mieszkanie, a za bardzo nie umieli skorzystać z toalety ( u nich wychodziło się na dwór za domem ) .Chcieli nas przecież uczyć ładu i porządku. Teraz to są osoby, którym ciągle się wydaje, że im wszystko się należy . A chwyćcie się roboty i przestańcie narzekać czy tramwaj jest potrzeby w Cieszynie czy nie . A te komentarze, które pojawiają się w godzinach pracy wypisują największe obiboki, które pod koniec miesiąca ustawiają się pierwsi w kolejce na poczcie po zapomogi. Należałoby zweryfikować komu faktycznie należy je przyznać .

Heniek je tu stela. Wybiermy go na burmistrz - oczywiście tramwaju.

Do Heńka. Ten komentarz twój to nawoływanie do nienawiści do ludzi, którzy wg ciebie są werbusami. Bo jaką masz pewność ,że te irytujące dialogi poniżej są wytworem tzw. przez ciebie "werbusów" a nie ludzi tu stela. Jeśli to miało być zamanifestowaniem Twojego lokalnego patriotyzmu to wstyd mi za ciebie.

"Tramwaj" bez szyn - może to niezły pomysł, pod warunkiem, że na siebie zarobi. Turystom, których latem widać było co nieco, szczególnie "aus Österreich", mogło by się to spodobać. Ale trasę trzebaby "unowocześnić" - nie tam i z powrotem tymi samymi ulicami, lecz "kółko": od dworca w C.Cieszynie ul. Strzelniczą przez most koło Celmy, ul. 3 Maja, Górny Rynek, Szersznika (lub Szeroką), Rynek, Głęboką w dół, Główną i Dworcową. I chyba wyłącznie latem z myślą o turystach, których chyba będzie przybywać!

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama